حشرات بوی بدن میزبان را هیچگاه فراموش نمی‌کنند!

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
حشرات بوی بدن میزبان را هیچگاه فراموش نمی‌کنند!

با همراه شوید تا بدانیم چرا گزیده شدن برخی از افراد توسط حشرات نسبت به دیگران بیشتر است.

چرا بعضی‌ها بیشتر از بقیه توسط حشرات گزیده می‌شوند؟

مسلماً شما هم بارها این سؤال برایتان پیش آمده است که چرا حشرات بعضی‌ها را نیش نمی‌زنند؛ اما در مقابل بعضی دیگر را مکرراً نیش می‌زنند. بر اساس نتایج یک مطالعه که اخیراً منتشر است:

دیگر نباید به صحبت مادربزرگ‌هایمان دل‌خوش باشیم که می‌گفتند چون گوشت ما شیرین است بیشتر گزیده می‌شویم! در این مطالعه که در ژورنالی معتبر به چاپ رسید مشخص شد که این بوی بدن ما است که حشرات را جذب می‌کند نه طعم گوشت ما!

زمانی که یک حشره ماده قصد تهیه یک وعده غذایی تازه برای فرزندش را دارد به دنبال یک میزبان مناسب می‌گردد که اغلب این میزبان انسان خواهد بود. اکثر حشرات با بوی کربن دی‌اکسیدی که انسان و دیگر پستانداران از خود آزاد می‌کنند به سمت آن‌ها جذب می‌شود. با این وجود ممکن است حشرات سیگنال‌های دیگری را که می‌تواند پیام‌آور یک انسان باشد را نیز درک کند.

مطالعات نشان دادند که برخی از عناصر شیمی خاص موجود در بدن انسان مانند استروئیدها، کلسترول، اسید اوریک و اسید لاکتیک که از غدد عرقی ترشح می‌شود، گزش حشرات را به همراه خواهد داشت. جالب است بدانید که نوعی پنیر که بویی شبیه بدن انسان دارد بسیار برای حشرات جذاب است.

یکسری از مطالعات نیز نشان داده‌اند که گرما، رطوبت و تحرک نیز حشرات را تحریک به نیش زدن می‌کند. گروه خونی هم در گزش حشرات تأثیر دارد به طوری که بیشترین گزش حشرات برای افرادی اتفاق می‌افتد که گروه خونی O دارند و کمترین نیش حشرات نیز در افراد با گروه خونی A اتفاق می‌افتد.

چرا بعضی‌ها بیشتر از بقیه توسط حشرات گزیده می‌شوند؟

چرا بوی بدن افراد با یکدیگر متفاوت است؟

بوی بدن افراد تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد (می‌توانید مقاله علت بوی بد بدن و راه‌های درمان آن را در همین وب سایت مطالعه کنید). ژنتیک نیز تأثیر زیادی در بوی بدن افراد دارد به طوری که دوقلوهای همسان اغلب به میزان مشابهی توسط حشرات گزیده می‌شوند. بدن یکسری از افراد موادی دفع می‌کنند که برای حشرات جذاب نیستند. دانشمندان معتقدند تا 85 درصد از حساسیت ما به نیش حشرات، به ژنتیک بستگی دارد.

زمانی که اسید لاکتیک (که در شیر و پنیر وجود دارد و توسط بدن ما هم تولید می‌شود) با دی اکسید کربن بازدم ما مخلوط شود، حشرات ماده را به خود جذب می‌کند. افراد بزرگ‌سال و زنان باردار توانایی تولید دی اکسید کربن بیشتری دارند بنابراین بیشتر مستعد گزش حشرات هستند.

یکی دیگر از مواردی که بوی بدن انسان را برای حشرات جذاب می‌کند، وجود یکسری باکتری‌های خاص در عرق است. عرق ما یکی از جذاب‌ترین عطرها برای حشرات است و عرق تازه معمولاً جذابیتی برای آن‌ها ندارد. حشرات می‌توانند از فاصله 50 متری هم بوی عرق میزبان خود را درک کنند.

بر اساس اطلاعاتی که از این مطالعات به دست آمد، می‌توانیم با شناخت مکانیسم‌های ژنتیکی که باعث گزش بیشتر حشرات می‌شوند، از گزش حشرات به‌خصوص انواعی که ناقل بیماری هستند، پیشگیری کنیم.


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر