کاهش وزن سریع با ده نکته کاربردی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاهش وزن سریع با ده نکته کاربردی

کاهش وزن سریع و راحت چگونه میسر است؟

مجله پزشکی و سلامت : متخصصان تغذیه معتقدند که کاهش وزن سریع ، با رعایت ده نکته بسیار ساده دست یافتنی است و نیازی به استفاده از رژیم‌های غذایی خاص و مشکل برای کاهش وزن سریع نمی‌باشد.

نکته اول: کاهش وزن سریع با نان‌های سبوس‌دار و حجیم شده

مشکل اصلی در افزایش وزن، مصرف مقادیر زیاد نان‌های بدون سبوس است که می‌توانند با برهم زدن تعادل هورمون های بدن از جمله انسولین باعث بهم خوردن تعادل وزن شود. خوردن نان های سبوس دار علاوه بر کنترل قندخون، در تنظیم اشتها و کنترل حرکات روده بزرگ و پیشگیری از بروز یبوست بسیار موثر می باشند.

نکته دوم: اجتناب از حذف وعده‌های غذایی

برای کاهش وزن سریع نباید یک یا چند وعده غذایی را به امید لاغری حذف کرد. در این زمینه متخصصان تغذیه توصیه می کنند که باید روزانه 3 وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و حداقل دو میان وعده در فاصله صبحانه تا ناهار و عصر مصرف شود. به این صورت سوخت و ساز بدن تنظیم می شود و کنترل وزن به نحوه مطلوبی به انجام می رسد. در واقع مصرف منظم وعده ها و میان وعده های غذایی با کنترل اشتها، سیستم هورمونی در پیشگیری از بروز چاقی موثر هستند.

نکته سوم: عدم حذف صبحانه و یا شام

حذف صبحانه و شام از رژیم غذایی به منظور کاهش وزن سریع ، یکی از بدترین اشتباه ها می باشد. به خاطر این که مطالعات محققان رژیم شناس نشان داده که حذف هر کدام از این وعده ها مستقیما با چاقی و اضافه وزن در ارتباط است. به علاوه این که مشخص شده چاقی های موضعی اکثرا ناشی از حذف یکی از وعده های صبحانه و یا شام می باشد . در واقع حذف وعده غذایی نه تنها کمکی به کاهش وزن سریع نمی‌کند ، بلکه باعث بهم خوردن قند خون، افزایش اشتها و نهایتا تجمع چربی در نقاط مختلف بدن می‌شود.

نکته سوم: عدم حذف صبحانه و یا شام

نکته چهارم: برای کاهش وزن سریع ، متنوع اما مناسب بخورید

این مسأله حقیقت ندارد که رژیم های غذایی مملو از میوه باعث کاهش وزن سریع می‌شوند. بلکه مصرف زیاد میوه در وعده های غذایی به مرور زمان با افزایش قند خون و ترشح هورمون انسولین و سایر هورمون های بدن منجر به تجمع چربی در بدن می شوند. بنابراین متخصصین تغذیه توصیه می کنند که برای پیشگیری از نوسان قند و متعاقب آن پیشگیری از افزایش ذخیره چربی در بدن بهتر است که بعد از هر وعده غذایی یک عدد میوه استفاده شود.

نکته پنجم: خوردن غذا در ظروف رنگ آبی عاملی برای کاهش وزن سریع

استفاده از سفره و ظروف نارنجی و یا زرد سر میز غذا سبب افرایش اشتها  می شود. در نتیجه می تواند در طولانی مدت باعث افزایش وزن گردد. این در حالی است که استفاده از سفره و ظروف آبی سبب کنترل اشتها می شود.

نکته ششم: اندازه بشقاب و ظرف غذا موثر در کاهش وزن سریع

برای کاهش وزن سریع بهتر است در ظروف و بشقاب های کوچک غذا خورد. به این صورت به طور ناخودآگاه فرد غذای کمتری می خورد.

نکته ششم: اندازه بشقاب و ظرف غذا موثر در کاهش وزن سریع

نکته هفتم: سبزیجات زمستانی باعث کاهش وزن سریع می‌شوند

مصرف برخی از سبزیجات زمستانی مانند لبو، هویج یا کدو حلوایی که طعم شیرینی هم دارند، با کنترل اشتها، می توانند منجر به کنترل وزن و جلوگیری از پرخوری شوند.

نکته هشتم: از مصرف شیر و لبنیات غافل نشوید

این مسأله امروزه به اثبات رسیده که مصرف شیر، ماست، پنیر و دوغ در کنار وعده های غذایی در کاهش وزن سریع بسیار موثر می باشند. در واقع این گروه از مواد غذایی با کمک به سوخت چربی در هر وعده غذایی می توانند در کاهش وزن سریع موثر باشند. به علاوه این که استفاده از ماست و دوغ پروبیوتیک در تنظیم چربی های خون و فشارخون و قند خون و بر طرف کردن مشکل یبوست بسیار مفید می باشند.

نکته نهم: جایگزینی برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید

از دید متخصصان تغذیه بهترین نوع برنج مصرفی، برای کاهش وزن سریع ، برنج قهوه‌ای می باشد که می تواند علاوه بر رساندن مواد مغذی و ویتامین های گروه B به بدن با کنترل ترشح هورمون انسولین و قند خون مانع از افزایش وزن شود.

نکته نهم: جایگزینی برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید

نکته دهم: مصرف سالاد به همراه غذا برای کاهش وزن سریع

توصیه متخصصان تغذیه دریافت مقادیر کافی سبزیجات در طی روز می باشد. انواع سالادها از جمله مواد غذایی هستند که اگر به طور مرتب استفاده شوند، می توانند میزان ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین نمایند. البته بهتر است برای جلوگیری از افزایش وزن از سس سالاد استفاده نشود و به جای آن از سس خانگی تهیه شده با ادویه هایی مانند آویشن، زیره، فلفل، سرکه سیب،سرکه بالزامیک ارگانیک، ماست استفاده گردد. در مجموع میزان سبزیجات مورد نیاز بر اساس وزن شخص و با توصیه متخصص تغذیه تا 500 گرم در روز می باشد.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : رژیم غذایی ویژه برای کاهش وزن سریع

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر