فیلتر سیگار سرطان زا تر از سیگار

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
فیلتر سیگار سرطان زا تر از سیگار

آیا فیلتر سیگار سرطان زا تر از سیگار است؟
چرا فیلتر سیگار ممکن است خطر سرطان ریه را افزایش دهد؟

♥♥♥♥♥♥

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط مرکز پزشکی Wexner در دانشگاه ایالتی اوهایو که در سایت پزشکی و سلامت رویترز منتشر شده است، فیلتر سیگار سرطان زا تر از سیگار است.

فیلتر سیگار و افزایش خطر سرطان ریه

اخبار سلامت : حتماً از شنیدن این خبر که فیلتر سیگار خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد، بسیار تعجب کرده‌اید. برخی از انواع فیلترهای سیگار، میزان تهویه بیشتری دارند، اگر چه این نوع فیلتر سیگار ، میزان تار (قطران) دود استنشاقی از سیگار را کاهش می‌دهند اما از طریق تأثیرات دیگری بر روی فرد، خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

تار سیگار عامل مهم افزایش خطر سرطان ریه

تار (قطران) ترکیبی صمغ مانند، قهوه‌ای و چسبناک است که از صدها ماده شیمیایی مختلف، سمی، سرطان زا و جهش زا تشکیل شده است. تار ذرات ریزی است که هنگام پک زدن به سیگار وارد ریه‌ها می‌شوند و مقدار بیشتری از تار موجود در دود سیگار درون ریه‌ها رسوب کرده و عملکرد طبیعی ریه‌ها را مختل می‌کند و به همین دلیل است که سیگار، خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

برخی از انواع فیلترهای سیگار با تعبیه سوراخ تهویه، میزان تار دود سیگار را کاهش داده‌اند، اما این تغییر نه تنها مفید نبوده است، بلکه تحقیقات نشان داده‌اند که این نوع فیلتر سیگار خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد. نویسندگان مطالعه با انجام مجموعه‌ای از تحقیقات بر روی انواع فیلترهای سیگار و تغییرات در میزان سرطان ریه ، استدلال کردند که سوراخ تهویه کوچکی که در اکثر فیلترهای سیگار هستند، ممکن است خطر بهداشتی و پزشکی را ایجاد کنند.

مطالعه راجع به انواع فیلتر سیگار و میزان خطر سرطان ریه

این مطالعه در مرکز پزشکی Wexner در دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس انجام شده است و نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر پیتر دی سپر در رابطه با مطالعه انجام شده، می‌گوید: طراحی فیلترهای سیگاری که تهویه دارند، می‌تواند سیگار را خطرناک‌تر کنند، زیرا که این سوراخ‌های تهویه، چگونگی سوختن دخانیات را تغییر داده و موجب می‌شوند که افراد سیگاری پوک بیشتری به سیگار زده و دود بیشتری را استنشاق کنند، زیرا تصور می‌کنند که این دود سیگار ایمن‌تر است.

باید بگوییم که بیشتر سیگارهایی که در بازار به فروش می‌رسند، این سوراخ تهویه را دارند و به همین دلیل خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهند. البته برخی از انواع سیگارها (لایت و اولترا لایت)، فیلتر سیگار بدون سوراخ دارند و به همین دلیل کم خطرتر می‌باشند.

محققان اشاره می‌کنند که اگر چه به طور کلی میزان سرطان ریه در جمعیت کل دنیا به سبب کاهش میزان سیگار کشیدن، کاهش یافته است، اما میزان ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری به طور قابل توجهی افزایش یافته است، زیرا فیلتر سیگارهایی که به تازگی به بازار عرضه می‌شوند، خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهند.

بعد از دهه 13950، به دلیل تغییر در طراحی فیلتر سیگار (سوراخ تهویه روی آن)، به مرور زمان میزان سرطان ریه در افراد سیگاری افزایش یافته است و افزایش نرخ سرطان ریه با سیگار کشیدن در ارتباط است. در واقع فیلترهای سیگار مدرن‌تر نه تنها کمکی نکرده است، بلکه خطر سرطان ریه را نیز افزایش داده است.

چرا فیلتر سیگار با سوراخ تهویه بیش‌تر، خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد؟

تهویه فیلتر سیگار باعث کاهش مقدار تار در میان دود سیگار شده، اما افراد سیگاری هنگام استفاده از این فیلتر سیگار ، پوک بیشتری به سیگار می‎زنند و به همین دلیل مواد شیمیایی و سرطان زای بیشتری را وارد ریه خود می‌کنند، به همین دلیل است که فیلتر سیگار با سوراخ تهویه، خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را افزایش می‌دهد.

اگر چه افراد سیگاری تصور می‌کنند که فیلترهای سیگاری که تهویه بیش‌تری دارند، سالم‌تر از دیگر سیگارها هستند، اما باید گفت که فیلتر سیگار با میزان تهویه بیش‌تر باعث می‌شود که اندازه ذراتی که در دود سیگار هستند، کوچک‌تر شده و به همین دلیل دود بیش‌‌تر و مواد مضرتری به نقاط آسیب پذیر ریه دست می‌یابند. در نتیجه سوراخ تهویه فیلتر سیگار نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه خطر سرطان ریه را افزایش داده و سازمان غذا و دارو (FDA) باید اقدامی در زمینه تغییر فیلترهای سیگار انجام دهد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا:

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

 

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر