یک نفر از هر سه بزرگسال در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
یک نفر از هر سه بزرگسال در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد

خطر سکته مغزی در کمین یک‌سوم از افراد جامعه قرار دارد!

بر اساس مطالعاتی که در ایالات‌متحده امریکا انجام شده است، از هر سه بزرگسال، حداقل یک نفر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد. این آمار وحشتناکی است و باید شما را هشیارتر کند. گرچه آمار رسمی در مورد خطر بروز سکته‌مغزی در ایران وجود ندارد، اما با توجه به سبک زندگی غلط بسیاری از افراد می‌توان پیش‌بینی کرد که در ایران نیز باید شاهد این وضعیت باشیم.

فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، سیگار کشیدن ، چاقی و دیابت عاملین اصلی سکته مغزی هستند. اکثر موارد سکته‌های مغزی از طریق کاهش فاکتورهای خطر این بیماری قابل پیشگیری می‌باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که این عوامل را بشناسید و اقدامات لازم را برای پیشگیری از سکته مغزی در خود انجام دهید.

چقدر احتمال دارد که شما همان یک نفری باشید که به سکته مغزی دچار خواهد شد؟! در بخش بعدی توضیح داده‌ایم که فاکتورهای خطر سکته‌مغزی چه هستند. ببینید چند مورد از آن‌ها در شما نیز وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم ویدئو ” تشخیص سریع سکته مغزی با روش FAST ” را در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا مشاهده کنید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در سایت ثبت کنید.

آیا شما می‌دانید “ یک نفر از هر سه بزرگسال در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد ؟ ” 
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

عوامل تشدیدکننده سکته مغزی کدام اند؟

یکسری عوامل وجود دارند که خطر سکته مغزی را در شما افزایش می‌دهند. از جمله:

فشار خون بالا

فشار خون بالا باعث صدمه دیدن شریان‌های بدن می‌شود، به طوری که آن‌ها به راحتی آسیب می‌بینند و یا لخته خون در آن‌ها شکل می‌گیرد. ضعیف شدن شریان‌های مغزی، ناشی از فشار خون بالا، شما را در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌دهد.

کلسترول بالا

کلسترول بالا خطر ابتلا به سکته‌مغزی و بیماری های قلبی را در شما افزایش می‌دهد. کلسترول بالا باعث ایجاد پلاک‌هایی در رگ‌های خونی می‌گردد که ممکن است جریان خون به مغز را مسدود کنند. نتیجه آن بروز بیماری‌هایی نظیر سکته‌مغزی خواهد بود.

سیگار کشیدن

دود تنباکو کلسترول خوب (HDL) را از بین می‌برد و احتمال دارد که کلسترول بد شما (LDL) را افزایش دهد. علاوه بر این، نیکوتین باعث سخت شدن رگ‌های خونی شده و جریان خون را محدود کند. سیگار کشیدن به این وسیله شما را در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌دهد.

سکته مغزی - سیگار کشیدن

چاقی

نزدیک به 70 درصد بزرگسالان آمریکایی دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. افراد با شاخص توده بدنی (BMI30 یا بالاتر چاق هستند. چاق شدن می‌تواند میزان کلسترول خوب (HDL) را کاهش و فشار خون شما را افزایش دهد. حفظ تناسب اندام همچنین به پیشگیری از رشد سایر عوامل خطر سکته مغزی مانند دیابت کمک می‌کند.

دیابت

افرادی که دیابت دارند دو تا چهار برابر بیش از سایر افراد در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. افراد مبتلا به دیابت دارای سطح بالایی از قند در خون خود هستند. با گذشت زمان، این گلوکز می‌تواند در دیواره رگ‌های خونی رسوب کند. در صورتی که این لخته‌ها رگ‌های خونی مغزی یا گردن را مسدود کنند، اکسیژن‌رسانی به مغز را محدود کرده و بروز سکته‌مغزی را سبب خواهند شد.

برای پیشگیری از سکته مغزی چه کنیم؟

شما می‌توانید بسیاری از موارد سکته مغزی را تنها با مدیریت صحیح، پیشگیری کنید. به عنوان مثال می‌توانید راهکارهای زیر را به کار ببرید:

  • خوردن مقدار زیاد میوه و سبزیجات و پروتئین‌های سالم
  • حفظ تناسب اندام و شاخص توده بدنی در محدوده 25 و کمتر از آن
  • حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط ​​برای 5 روز در هفته
  • کاهش استرس
  • اجتناب از مصرف سیگار
  • محدود کردن و در صورت امکان قطع کامل مصرف الکل

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” آیا ترک وعده صبحانه با سکته مغزی ارتباط دارد؟ ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در سایت ثبت کنید.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر