چرا سلنا گومز نیاز به پیوند کلیه پیدا کرد؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چرا سلنا گومز نیاز به پیوند کلیه پیدا کرد؟

پیوند کلیه سلنا گومز به خاطر بیماری لوپوس

اخبار سلامت : خواننده سلنا گومز ( Selena Gomez ) به تازگی اعلام کرد که به علت عوارض ناشی از لوپوس پیوند کلیه انجام داده است؛ اما چگونه لوپوس بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد و چرا افراد مبتلا به این بیماری گاهی نیاز به پیوند کلیه پیدا می‌کنند؟

بیماری سلنا گومز که باعث پیوند کلیه او شد، چه بود؟

لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله می‌کند. این بیماری منجر به التهاب می‌شود که می‌تواند موجب آسیب در بسیاری از نقاط بدن، از جمله مفاصل، پوست، کلیه‌ها، قلب و ریه‌ها شود.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) آسیب به کلیه یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی افراد مبتلا به لوپوس است و حدود نیمی از بزرگسالان و 80% از کودکان مبتلا به لوپوس ، بیماری کلیوی دارند.

طبق نظر بنیاد ملی کلیه، بیماری لوپوس در کلیه‌ها باعث ایجاد تورم و زخم در رگ‌های خونی کوچک به نام گلومرولی‌ها می‌شود که مسئول گرفتن مواد زائد از خون هستند.

با توجه به ادعاهای NIH، افراد مبتلا به لوپوس که در کلیه‌هایشان التهاب دارند با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن درمان می‌شوند. این داروها اغلب به خوبی برای کنترل التهاب کار می‌کنند، اما در 30 درصد از افراد مبتلا به لوپوس که التهاب کلیه دارند، نارسایی کلیه (نارسایی کلیه بدان معنی است کلیه‌ها به درستی عمل نمی‌کنند و نمی‌توانند نیاز بدن را برآورده کنند) ایجاد خواهد کرد.

بر اساس بررسی مطالعات گذشته، اکثر بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی مرتبط با لوپوس، به پیوند کلیه نیاز پیدا می‌کنند. طبق نظر بنیاد ملی کلیه افرادی که تحت پیوند کلیه قرار دارند باید برای بقیه عمر خود دارو مصرف کنند تا خطر رد پیوند (اندام جدید) در آن‌ها کاهش یابد. این داروهایی که بیماران باید بعد از پیوند کلیه استفاده کنند شبیه داروهایی است که قبلاً برای درمان لوپوس استفاده می‌کردند.

بیماری سلنا گومز که باعث پیوند کلیه او شد، چه بود؟

سلنا گومز چه زمانی مبتلا به لوپوس شد؟

بیماری لوپوس سلنا گومز در سال 2013 تشخیص داده شد؛ او سال 2015 اعلام کرد که به بیماری لوپوس مبتلا شده است و چند وقتی به خاطر افسردگی و اضطراب ناشی از بیماری از فعالیت حرفه‌ای کناره گرفت.

چه کسی به سلنا گومز کلیه اهدا کرد؟

سلنا گومز بعد از پیوند کلیه‌ ای که انجام داده است، در صحبت‌هایش تشکر و توجه ویژه‌ای از فرانسیا رایسا به خاطر اهدای کلیه خودش به او کرده است.

سلنا گومز 25 ساله در صفحه اینستاگرام خود عکس خودش را به همراه دوستش فرانسیا رایسا ( Francia Raisa ) منتشر کرد. فرانسیا رایسا فردی بود که به سلنا گومز کلیه اهدا کرد. سلنا گومز در پست اینستاگرام خود به طرفدارانش توضیح داد “من در این تابستان متوجه شدم که به علت لوپوس نیاز به پیوند کلیه دارم. من این کار را برای سلامتی خودم انجام دادم و الان بعد از پیوند کلیه در حال بهبودی هستم.”

سلنا گومز گفت: “کلمات قادر نیستند تا بتوانم از دوست زیبای خودم فرانسیا رایسا (بازیگر سریال «زندگی مخفی نوجوان آمریکایی») بابت ‌کلیه‌‌ای که به من اهدا کرد و من توانستم پیوند کلیه انجام بدم، تشکر کنم. او با نهایت فداکاری کلیه‌اش را به من اهدا کرده و من از او سپاسگذارم.”

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر