چگونه دریافت کالری کمتر طول عمر شما را بیشتر می‌کند؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه دریافت کالری کمتر طول عمر شما را بیشتر می‌کند؟

بهترین روش افزایش طول عمر مصرف کم کالری است

♥♥♥♥♥

کالری کمتر طول عمر شما را بیشتر می‌کند

اخبار سلامت : دانشمندان در سال 1935 نشان دادند که دریافت کالری کمتر می‌تواند به طور چشمگیری موجب افزایش طول عمر پستانداران شود. تحقیقات جدید انجام شده ما را به اینکه چرا دریافت کالری کمتر موجب افزایش طول عمر می‌شود، نزدیکتر کرده است.

تحقیقات جدید و آنالیز توالی DNA، مکانیسم اپی ژنتیکی را تشریح می‌کند که این مکانیسم می‌تواند مسئول این باشد که دریافت کالری کمتر طول عمر شما را بیشتر می‌کند.

محققان دانشکده پزشکی لوئیس کتز (LKSOM) در دانشگاه فیلادلفیا، مکانیزم اپی ژنتیکی را کشف کردند که می‌تواند توضیح دهد که چرا مصرف کم کالری و دریافت کالری کمتر چنین تأثیر مثبتی بر افزایش طول عمر دارد. این مکانیسم اپی ژنتیک “تغییرات متیلاسیون” نام دارد. این مکانیزم اپی ژنتیک که در این مطالعه مشخص شد، ممکن است تعیین کننده این باشد که چرا طول عمر برخی از پستانداران بیشتر از دیگران است.
محققان این کار را به رهبری دکتر ژان پری عیسی (Dr. Jean-Pierre Issa)، مدیر موسسه تحقیقات سرطان در LKSOM، انجام دادند و نتایج یافته‌های آن‌ها به صورت مقاله‌ای در مجله Science Communications منتشر شد.

تغییرات متیلاسیون چیست؟

متیلاسیون DNA یک مکانیسم اپی ژنتیک (اشاره به تغييرات ژنتيكي در هنگام بيان ژن دارد) رایج است. تمام ارگانیسم‌ها از قارچ‌ها گرفته تا انسان‌ها، برای تنظیم بیان ژن خود از این مکانیسم استفاده می‌کنند. متیلاسیون DNA مسئول تنظیم روشن و خاموش شدن ژن‌ها است.

دکتر عیسی می‌گوید: الگوی متیلاسیون DNA در طول زندگی هر فردی به طور پیوسته تغییر می‌کند و در برخی از مناطق ژنوم، افزایش و در برخی دیگری کاهش می‌یابد. در واقع متیلاسیون مانند برچسبی روی ژن، عملکرد و بیان آن را کنترل می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که همراه با سالخوردگی، متیلاسیون DNA تمایل به تغییر دارد؛ اما هنوز راجع به اینکه آیا ارتباطی بین تغییر متیلاسیون و طول عمر وجود دارد یا خیر، اطلاعات درستی به دست نیامده است.

تغییرات متیلاسیون چیست؟

ارتباط تغییر متیلاسیون DNA با طول عمر

برای بررسی ارتباط تغییر متیلاسیون با طول عمر ، دکتر عیسی و تیمش نمونه‌های خون موش‌ها، میمون‌ها و انسان‌ها را در سنین مختلف بررسی کردند.

موش‌های مورد مطالعه بین چند ماه تا 3 سال سن داشتند، سن میمون‌ها از چند ماه تا بیش از 30 سال بود و محدوده سنی انسان‌ها در این مطالعه بین 86-0 سال بود.

محققان DNA نمونه‌های مورد مطالعه را از خونشان جدا کردند و با تکنیک‌های توالی یابی مکان‌هایی از DNA را که گروه متیل دریافت کرده و یا از دست داده بودند را تعیین کردند.

یافته‌ها نشان داد که مکان‌های ژنومی خاصی که در افراد مسن متیله شده بود، در افراد جوان گروه متیل از دست داده بودند و بالعكس. همچنین هر چه ژنومی بیشتر متیله شده بود، بیان کمتری داشت و بالعكس.

آنالیز بیشتر DNA نشان داد که رابطه معکوسی بین تغییر متیلاسیون و طول عمر وجود دارد. هرچه تغییرات اپی ژنتیکی سریع‌تر رخ دهد، طول عمر هر گونه کوتاه‌تر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که این تغییرات اپی ژنتیکی که در اثر به دست آوردن و یا از دست دادن متیلاسیون DNA ایجاد می‌شود، در موش بسیار سریع‌تر از میمون‌ها و در میمون‌ها نیز نسبت به انسان‌ها سریع‌تر است. به همین دلیل به طور متوسط، موش‌ها 2 تا 3 سال زندگی می‌کنند، میمون‌ها حدود 25 سال و انسان‌ها حدود 70 سال زندگی می‌کنند.

تغییر متیلاسیون | افزایش طول عمر با دریافت کالری کمتر

دکتر عیسی توضیح می‌دهد: “سؤال بعدی ما این بود که آیا اپی ژنتیک می‌تواند باعث افزایش طول عمر شود؟” در این مطالعه محققان دریافت کالری موش‌های 4-3 ماهه را تا 40% و میمون‌های 14-7 ساله را تا 30% کاهش دادند.

دریافت کالری کمتر توسط نمونه‌های مورد مطالعه به مدت زمان طولانی ادامه یافت (یعنی میمون‌ها تا زمانی که 30-22 ساله بودند رژیم کم کالری داشتند و موش‌ها تا زمانی که 2 تا 3 ساله بودند نیز رژیم غذایی کم کالری داشتند.).

در هر دو گونه، اثرات دریافت کالری کمتر چشمگیر بود و دریافت کالری کمتر توانست این فرآیند سلولی (تغییرات اپی ژنتیک) را آهسته کند و از این طریق موجب افزایش طول عمر شود. این تحقیق، نشان داد که دریافت کالری کمتر موجب تغییرات اپی ژنتیک (متیلاسیون DNA) شده و از این طریق موجب افزایش طول عمر می‌شود.

یافته‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که تغییرات اپی ژنتیک و متیلاسیون DNA تعیین کننده طول عمر پستانداران است و در واقع دریافت کالری کمتر با تأثیر بر تغییرات اپی ژنتیک بدن، می‌تواند طول عمر را بیشتر کند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر