ضریب هوشی کوتاه قدها بیشتر است یا بلند قدها؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ضریب هوشی کوتاه قدها بیشتر است یا بلند قدها؟

ضریب هوشی به مساحت غشاء مغز بستگی دارد نه اندازه مغز

نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که اندازه غشاء مغزی در افراد کوتاه قد با افراد بلند قد متفاوت است. غشاء مغزی ارتباط مستقیمی با ضریب هوشی و توانمندی‌های ذهنی افراد دارد. حتماً می‌پرسید غشاء مغزی با قد چه ارتباطی دارد؟ بالاخره کوتاه قدها باهوش‌ترند یا بلند قدها؟

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مغز افراد بلند قد بزرگ‌تر از افراد کوتاه قد می‌باشد. در عین حال این مسئله نیز سال‌ها پیش به اثبات رسیده است که اندازه مغز به هیچ عنوان تعیین‌کننده ضریب هوشی افراد نیست. عاملی که تأثیر مستقیمی در ضریب هوشی افراد دارد، مساحت غشاء اطراف مغز است. حتماً می‌پرسید مساحت غشاء اطراف مغز افراد کوتاه قد بیش‌تر است یا افراد بلند قد ؟

پس کوتاه قدها باهوش‌ترند یا بلند قدها؟!

محققان دانشگاه فنلاند بعد از بررسی نتایج MRI شرکت‌کنندگان 60-50 ساله این مطالعه، به این نتیجه رسیدند که وسعت غشاء مغزی با قد افراد ارتباط مستقیم دارد. به این معنا که هر چه فردی قد بلندتری داشته باشد، مساحت غشاء مغزی‌اش بیشتر است و در نهایت توانمندی‌های شناختی او نیز بیشتر خواهد شد.

ضریب هوشی یا IQ فاکتوری است که تعیین آن به عوامل متعددی بستگی دارد. مساحت غشاء مغزی یکی از این عوامل است و نمی‌توان بر این اساس گفت که تمام افراد بلند قد نسبت به افراد کوتاه قد ضریب هوشی بالاتری دارند. با این وجود به نظر می‌رسد که گذشته از تأثیر ژنتیک بر افزایش سطح غشاء مغز، عوامل محیطی نظیر تغذیه در دوران کودکی نیز مؤثر باشند.

به نظر می‌رسد افراد بلند قد کمتر از افراد کوتاه قد دچار سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی در دوران کودکی بوده‌اند. این امر باعث شده است علاوه بر قد، در بخش‌های دیگر بدن نظیر مغز و غشاء اطراف آن نیز رشد بهتری داشته باشند.


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر