روابط خویشاوندی بر زوال عقل تاثیر گذار است

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
روابط خویشاوندی بر زوال عقل تاثیر گذار است

آیا روابط خویشاوندی در بروز زوال عقل یا روان پریشی تأثیر دارد؟

اخبار سلامتتحقیقات جدید نشان می‌دهد که کیفیت روابط خویشاوندی ممکن است بر خطر زوال عقل یا روان پریشی تأثیر بگذارد. دانشمندان بریتانیایی گزارش دادند که تأثیر روابط خویشاوندی مطلوب، محافظتی است، در حالی که داشتن خویشاوندان غیر قابل اعتماد، تأثیر مضری دارد و خطر زوال عقل یا روان پریشی را افزایش می‌دهد. میزانور خوندوکر (Mizanur Khondoker) (مدرس ارشد آمار پزشکی در دانشکده پزشکی نورویچ)، نویسنده این مطالعه راجع به یافته‌های خود می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد، افراد مسنی که خویشاوندان قابل اعتماد و حامی دارند، کمتر زوال عقل را تجربه می‌کنند. در مقابل، داشتن خویشاوندان غیر قابل اعتماد و آزار دهنده (همسر، فرزندان یا خانواده غیر قابل اعتماد) خطر ابتلا به زوال عقل یا روان پریشی را افزایش می‌دهد.

مطالعه ارتباط روابط خویشاوندی با خطر زوال عقل یا روان پریشی

برای بررسی ارتباط بین روابط خویشاوندی و خطر ابتلا به زوال عقل (فراموشی، روان پریشی)، محققان، مطالعه خود را در سال‌های بین 2012-2002 بر روی بیش از 10000 زن و مرد 50 ساله و مسن‌تر انجام دادند. برای انجام این مطالعه راجع به خطر زوال عقل ، پرسشنامه دقیقی در رابطه با روابط خویشاوندی و میزان حمایت آن‌ها از طرف فرزندان، نوه‌ها، همسر، دوستان و بستگان نزدیک دیگر تهیه شد که افراد شرکت کننده این پرسشنامه‌ها را پر کردند و سپس با آن‌ها مصاحبه کردند. پیگیری این شرکت کنندگان طی آن سال‌ها نشان داد که 3.4% از شرکت کنندگان (190 مرد و 150 زن) به نوعی از زوال عقل یا روان پریشی دچار شده بودند. محققان مشاهده کردند، خطر زوال عقل برای کسانی که پشتیبانی مثبتی از طرف فرزندان بزرگ‌سال خود دریافت کرده بودند، کمتر بود. در واقع روابط خویشاوندی مثبت و حمایت مثبت از طرف فرزندان تا 17% خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد. در حالی که داشتن خویشاوندان غیر قابل اعتماد، خطر زوال عقل را تا 31% افزایش می‌دهد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر