دو قلو های همسان بینایی یکسان دارند

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
دو قلو های همسان بینایی یکسان دارند

آیا نقص‌های بینایی در دو قلو های همسان مشترک است؟
چگونه دو قلو های همسان ، بینایی یکسان دارند؟
یک مطالعه که در مجله تحقیقات چشم پزشکی و علوم بصری منتشر شده، نتیجه تعجب آوری را نشان می‌دهد!

دید یکسان در دو قلو های همسان

اخبار سلامتدر سال‌های اخیر، مشخص شده است که برخی از نقص‌های بینایی مانند نزدیک بینی و آستیگماتیسم (نقص در انحنای چشم) یک علت ژنتیکی قوی دارند. مطالعات جدید نشان داده‌اند که حدود 80% از واریانس در نزدیک بینی و 50% از واریانس در آستیگماتیسم مبدأ ژنتیکی دارد. به همین دلیل است که مطالعات جدید در دو قلو های همسان نشان داده‌اند که نقایص بینایی و یا میزان بینایی آن‌ها یکسان است. در واقع کد ژنتیکی یکسان در دو قلوهای همسان بدان معنی است که آن‌ها کوچک‌ترین جزئیات بینایی‌شان نیز یکسان است.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که علاوه بر این نقص‌های بینایی بزرگ که در دو قلو های همسان ، یکی هستند، کوچک‌ترین جزئیات و خطاهای جزئی در بینایی آن‌ها نیز یکسان است.

مطالعه بر روی بینایی دو قلو های همسان

اخیراً محققان دانشگاه آنجلیا راسکین و واحد تحقیقات چشم انگلستان، با همکاری دانشگاه مورسیا در اسپانیا، مطالعاتی بر روی دوقلوها انجام دادند تا دریابند چه میزان از نقایص بینایی، علت ژنتیکی دارند؟

برای انجام این تحقیق، 69 مجموعه از دوقلوها که 36 نفر از آن‌ها همسان بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. آن‌ها دریافتند که دو قلو های همسان (حتی بعد از 50 سن)، با DNA یکسان، نقایص بینایی یکسانی دارند. این یافته تعجب آور بود زیرا حتی با گذشت نیم قرن و تحت تأثیر عوامل محیطی رژیم غذایی، تصادفات و بیماری باز هم تغییرات بینایی دو قلو های همسان ، یکسان بود. همچنین در دو قلو های ناهمسان که ژن‌های کاملاً یکسان نداشتند، نقص‌های ژنتیکی متفاوت بود. این یافته نشان می‌دهد که نقش ژنتیک در میزان بینایی افراد بسیار قابل توجه است و نقش آن مهم‌تر از محیط است.

در آینده، امیدواریم که ژنوم افراد به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گیرد و با دست یابی به کد ژنتیکی مسئول نقایص بینایی، بتوان از بروز این نوع نقایص جلوگیری کرد.

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر