هر دو رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات نتایج یکسانی دارند

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هر دو رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات نتایج یکسانی دارند

کدام رژیم غذایی بهتر است؟ رژیم غذایی کم چرب یا رژیم غذایی کم کربوهیدرات

آیا قصد کاهش وزن دارید اما نمی‌دانید رژیم غذایی کم کربوهیدرات مؤثرتر است یا رژیم غذایی کم چرب ؟ محققان خبرهای خوبی برای شما دارند: شما می‌توانید برای لاغری از هر کدام از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و یا رژیم های غذایی کم چرب استفاده کنید. تا زمانی که نسبت به آن پایبند باشید، می‌توانید وزن کم کنید و اصلاً مهم نیست که ساختار ژنتیکی و یا متابولیسم بدنتان چگونه است.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه استنفورد انجام شد، هیچ‌کدام از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات یا کم چربی بر دیگری برتری ندارد. درواقع هر دو رژیم به یک میزان برای کاهش وزن به شما کمک می‌کنند.

در این مطالعه محققان سطح هورمون انسولین و ژنتیک افراد را نیز بررسی کردند. هدف این بود که بفهمند آیا این عوامل باعث می‌شوند که افراد مختلف نتایج متفاوتی را از هر یک از این رژیم‌های غذایی بگیرند؟

این مطالعه بر روی 609 شرکت‌کننده 50-18 ساله انجام شد که نیمی از آنان زن بودند و نیمی مرد. این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. از یک گروه خواسته شد از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کنند و گروه دیگر نیز از رژیم غذایی کم چرب پیروی کردند. تأثیر این رژیم‌ها یک سال بعد مورد بررسی قرار گرفت.

برای اطلاع از نتایج این مطالعه بخش بعدی را بخوانید.

خبر پیشنهادی دکتر سوشا : رژیم غذایی در حالات روحی افراد مؤثر است

کدام رژیم غذایی بهتر است؟ رژیم غذایی کم چرب یا رژیم غذایی کم کربوهیدرات

بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن ویژگی‌هایی دارد؟

در این مطالعه شرکت‌کنندگان موظف بودند میزان چربی یا کربوهیدرات مصرفی روزانه خود را در هشت هفته اول تا 20 گرم کاهش دهند. بعد از این هشت هفته آن‌ها می‌توانستند 15-5 گرم چربی یا کربوهیدرات را به صورت تدریجی به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند.

در نتیجه این مطالعه با اطمینان به شما می‌گوییم که شما چه رژیم غذایی کم کربوهیدرات را انتخاب کنید و چه رژیم غذایی کم چرب ، نتیجه خواهید گرفت. ژنتیک و سطح هورمون انسولین نیز تأثیری در نتایج آن نخواهد گذاشت. شرکت‌کنندگان هر دو گروه تا پایان مطالعه به طور متوسط حدود 6 کیلوگرم وزن کم کردند. برخی از افراد توانستند حتی تا 30 کیلوگرم از وزنشان را کاهش دهند.

فقط سعی کنید اصول زیر را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:

  • سعی کنید مواد غذایی فراوری‌شده را به کل کنار بگذارید.
  • رژیمی را انتخاب کنید که با آن کمتر احساس گرسنگی یا محرومیت غذایی می‌کنید.
  • از بین رژیم غذایی کم چرب یا رژیم غذایی کم کربوهیدرات ، آن رژیمی را انتخاب کنید که می‌توانید تا آخر عمر آن را ادامه دهید.
  • از آن جالب‌تر اینکه با در نظر گرفتن نکات بالا، حتی لازم نیست کالری مصرفی خود را بشمارید.

 

به طور کلی استراتژی اصلی در هر رژیم غذایی موفقی این است که شکر و آرد تصفیه‌شده کمتری مصرف کنید و در عوض مصرف سبزیجات را افزایش دهید. در نهایت هم می‌بایست خود را ملزم به رعایت آن رژیم غذایی کنید.

خبر پیشنهادی دکتر سوشا : تأثیر رژیم غذایی کم کالری برای داشتن موهای پرپشت و پوست جوان


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر