داروی جديد برای درمان سرطان تخمدان پيشرفته

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داروی جديد برای درمان سرطان تخمدان پيشرفته

سرطان تخمدان

اخبار سلامت : این سرطان از تخمدان شروع می‌شود. این بیماری سلول‌های غیرعادی ایجاد می‌کند که توانایی گسترش به دیگر بخش‌های بدن را دارند. در آغاز سرطان تخمدان ، علائم کم و مبهم است، اما با پیشرفت این بیماری احتمال بروز علائم بیشتر می‌شود. علائم شامل نفخ، درد لگن و تورم شکم می‌باشد. نواحی که احتمال گسترش سرطان به آن‌ها وجود دارد شامل: دیوارهٔ شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد است.

داروی جدیدی برای درمان سرطان تخمدان

سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) یک داروی جدید برای درمان سرطان تخمدان پیشرفته، همراه با یک آزمون برای شناسایی بیماران واجد شرایط برای دریافت این دارو را تائید کرده است. لینپارزا(Lynparza) (olaparib) ، متعلق به یک کلاس جدیدی از داروها بنام داروهای مهارکننده‌های ADP-ریبوز پلی‌مراز (PARP) است. بر اساس گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، این دارو برای زنانی است که در حال حاضر درمان‌های گسترده‌ای برای سرطان تخمدان پیشرفته مرتبط با ژن BRCA معیوب دریافت کرده‌اند.

ژن BRCA نقش مهمی در ترمیم DNA آسیب‌دیده دارد. به‌طور معمول، آن‌ها با سرکوب رشد تومور کار می‌کنند. زنانی با جهش ژن BRCA در معرض خطر سرطان تخمدان و پستان هستند. به گزارش FDA : 10 تا 15 درصد از تمام سرطان تخمدان با این جهش‌ها در ارتباط است. دکتر ریچارد پازدور (Richard Pazdur) مدیر دفتر هماتولوژی و انکولوژی محصولات در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، در این خبر گفت: تأییدیه امروز به‌منزله اولین دارو از یک کلاس جدید دارویی برای درمان سرطان تخمدان است.
او گفت: لینپارزا(Lynparza) برای بیماران مبتلابه ناهنجاری‌های خاص در ژن BRCA تایید شده است و یک مثال مهمی دراین‌باره است که چگونه درک بیشتر مکانیسم‌های زیر بنایی بیماری می‌تواند به هدفمندی درمان کمک کند.

گزارش FDA در خصوص سرطان تخمدان

به گزارش FDA، در یک کار آزمایی بالینی از تقریباً 140 نفر از زنان مبتلابه سرطان تخمدان مرتبط با ژن BRCA، بعد از مصرف این دارو، در 34% از بیماران، تومور کوچک شد و یا کاملاً از بین رفت.
عوارض جانبی شایع این دارو تهوع، خستگی، استفراغ، اسهال، سردرد، کاهش اشتها، درد مفاصل و عضلانی و علائم شبیه سرماخوردگی است و عوارض جانبی شدیدتر شامل :التهاب ریه،سرطان مغز استخوان یا لوسمی میلوئید حاد و سندرم میلودیسپلاستیک(بیماری است که در آن مغز استخوان قادر به تولید سلول‌های خونی با عملکرد کافی نیست) می‌باشد.
قبل از درمان با لینپارزا(Lynparza)، زنان باید یک آزمون ژنتیکی به‌منظور بررسی جهش ژن BRCA انجام دهند. این آزمون نیز توسط FDA تصویب شد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر