داروهای ضد سوزش معده خطر مرگ را بالا میبرند

اخبار سلامت
2 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داروهای ضد سوزش معده خطر مرگ را بالا میبرند

داروهای ضد سوزش معده به طور گسترده‌ای تجویز شده و حتی بدون نسخه نیز در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، اما سؤال اینجاست که آیا کسی به خطرات این داروها فکر کرده است؟

♥♥♥♥♥♥

افزایش خطر مرگ در اثر مصرف داروهای ضد سوزش معده

اخبار سلامت : داروهایی که به عنوان مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) شناخته می‌شوند، اسید معده را خنثی می‌کنند و به درمان سوزش معده کمک می‌کنند؛ تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف داروهای ضد سوزش معده که مهار کننده پمپ پروتون هستند موجب افزایش خطر مرگ می‌شود و میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به سوزش معده که از داروهای ضد سوزش معده استفاده می‌کنند در خطر مرگ هستند.

خطرات داروهای ضد سوزش معده PPI

این مطالعه جدید که در مجله BMJ Open منتشر شد، پرونده پزشکی 3.5 میلیون آمریکایی میانسال را مورد بررسی قرار داد. افراد شرکت کننده در این مطالعه، انواع مختلفی از داروهای ضد سوزش معده ، از جمله PPI و مسدود کننده H2 را استفاده می‌کردند. نتایج نشان داد، خطر مرگ در کسانی که داروهای PPI مصرف می‌کنند، 25% بیش‌تر از کسانی است که از داروهای ضد سوزش معده مسدود کننده H2 استفاده می‌کنند. گزارش‌های این تیم تحقیقاتی حاکی از آن است که خطر مرگ در کسانی که از داروهای PPI استفاده می‌کنند، 15% بالاتر از کسانی است که داروهای PPI مصرف نمی‌کنند (داروی آنتی اسید دیگری استفاده می‌کنند) و 23٪ بالاتر از کسانی است که هیچ داروی ضد اسیدی (آنتی اسید معده) استفاده نمی‌کنند.

زیاد العلی، اپیدمیولوژیست دانشگاه واشنگتن که با همکاری او این مطالعه انجام شد، در رابطه با داروهای ضد سوزش معده گفت: “ما در این مطالعه شاهد یک خطر عظیم در اثر مصرف داروهای ضد سوزش معده PPI بودیم و استفاده از داروهای ضد سوزش معده PPI (مهارکننده پمپ پروتون) می‌تواند موجب افزایش خطر مرگ شود.”

این مطالعه نشان داد، افرادی که سرخود از داروهای ضد سوزش معده استفاده می‌کنند، در حالی که نیازی به این داروها ندارند، بیشتر در خطر مرگ هستند. این تیم تحقیقاتی از مردم خواست که نسبت به مصرف داروهای PPI تجدید نظر کنند و فقط در صورت لزوم از این داروها استفاده نمایند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که مصرف داروهای ضد سوزش معده PPI می‌توانند موجب افزایش خطر بیماری‌های کلیوی، پنومونی، شکستگی‌های ران و عفونت با کلستریدیوم دیفیسل (که موجب بیماری سپسیس به خصوص در سالمندان در بیمارستان‌ها می‌شود) شود، اما این اولین مطالعه‌ای است که نشان داد PPI‌ها می‌توانند موجب افزایش خطر مرگ ‌شوند.

اقدامات لازم راجع به داروهای ضد سوزش معده PPI

لازم است بگوییم که در اکثر موارد مزایای داروهای ضد سوزش معده PPI به مراتب بیش از خطر آن‌ها است و این داروهای مؤثر، جان انسان‌ها را نجات داده و نیاز به عمل جراحی را در بیماران مبتلا به زخم معده، خونريزي دوازدهه و چندین مورد دیگر کاهش می‌دهد.

به همین دلیل است که نویسندگان این تحقیق اظهار داشتند که باید راجع به مصرف داروهای PPI دقت کنید و تنها در صورت لزوم و با صلاح دید پزشک از این داروها استفاده کنید و بعد از اتمام دوره درمان، به استفاده از این داروهای ضد اسید معده ادامه ندهید، زیرا مصرف سرخود و طولانی مدت این داروها، موجب افزایش خطر مرگ می‌شود.

هنوز مشخص نیست که چگونه داروهای ضد اسید معده موجب افزایش خطر مرگ و میر می‌شوند، اما فرضیات بر این است که شاید این داروها موجب کوتاه شدن مناطق حفاظتی انتهای کروموزوم (تلومر) شوند یا اینکه با تأثیر بر اجزای موجود در سلول‌ها مانند لیسوزوم که به تجزیه مواد زائد کمک می‌کند، موجب کوتاه شدن طول عمر گردند.

خبر پیشنهادی دکتر سوشا : داروهای سوزش معده ممکن است خطر عفونت دستگاه گوارش را بالا ببرند

 مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر