داروهای رقیق کننده خون زوال عقل را تا 48٪ کاهش می‌دهند

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داروهای رقیق کننده خون زوال عقل را تا 48٪ کاهش می‌دهند

داروهای رقیق کننده خون چه کار می‌کنند ؟

اخبار سلامت : با توجه به اینکه علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و زوال عقل ، ایجاد لخته در خون است می‌توان نتیجه گرفت که با جلوگیری از تشکیل لخته احتمالاً بتوانیم جلوی ابتلا به این بیماری‌ها را بگیریم. چرا که درمان بعد از سکته مغزی و زوال عقلی کار راحتی نخواهد بود.

داروهای رقیق کننده خون ، داروهای شیمیایی هستند که از ایجاد لخته در خون جلوگیری می‌کنند یا آن را کاهش می‌دهند؛ داروهای رقیق کننده خون که البته باید حتماً با نسخه پزشک تهیه شوند شامل داروهای وارفارین ( warfarin ) ، آپیکسابان ( apixaban ) ، دابیگاتران ( dabigatran ) ، ادوکسابان ( edoxaban ) و ریواروگزابان ( rivaroxaban ) هستند.

در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته است. نتیجه یکی از این تحقیقات که به تازگی منتشر شده است نشان داد که داروهای رقیق کننده خون می‌توانند افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم را در برابر زوال عقل و سکته مغزی محافظت کنند.

مطالعات ارتباط بین کار زیاد با مشکلات قلبی را اثبات کرده اند که در اثر این مشکلات ممکن است لخته‌های خونی در مغز تشکیل شود که نتایج خطرناکی خواهد داشت.

داروهای رقیق کننده خون چه کار می‌کنند ؟

داروهای رقیق کننده خون چه تأثیری در مغز دارند ؟

بیماری فیبریلاسیون دهلیزی ( Atrial fibrillation ) یک بیماری قلبی است که در نتیجه آن خطر سکته مغزی و ایجاد لخته‌های خونی در مغز افزایش می‌یابد؛ بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که این لخته‌های خونی می‌توانند در مغز منجر به زوال عقل شوند.

در یک مطالعه تأثیر داروهای رقیق کننده خون بر روی بیش از 444 هزار بیمار مبتلا به بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که میزان ابتلا به زوال عقل پس از مصرف داروهای رقیق کننده خون در این افراد تا 48٪ در مقایسه با افرادی که هیچ دارویی استفاده نکرده بودند، کاهش یافت.

دکتر لیف فریبرگ که مسئول هدایت این پروژه بود، گفت: « به عنوان یک متخصص بالینی، من می‌دانم که بیماران مبتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی همیشه نگران سکته مغزی هستند چه اتفاق بیفتد چه نیفتد. حال آن که تعداد کمی از آن‌ها نسبت به زوال عقل که می‌تواند باعث از بین رفتن تدریجی فعالیت‌های ذهنی آن‌ها شود دغدغه دارند. »

هیچ مغزی قادر به مقاومت در برابر بمباران تعداد زیادی لخته خونی در طولانی مدت نخواهد بود. بنابراین در صورتی که دچار بیماری‌های قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی هستید تحت نظر پزشک خود استفاده از داروهای رقیق کننده خون را شروع کنید تا در برابر بیماری زوال عقل محافظت شوید.

به علاوه اینکه علاوه بر استفاده از داروهای رقیق کننده خون ، می‌توان با تغییراتی در سبک زندگی و رعایت نکاتی که برای سلامتی قلب و مغز مفید هستند به کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی کمک کنیم. به عنوان مثال ادویه‌جات درمانی عالی برای بیماری‌های مغزی هستند و یا غذاهای سرشار از پتاسیم برای سلامت قلب مفیدند.

با درمان مشکلات قلبی با داروهای رقیق کننده خون ریسک هر دو بیماری سکته مغزی و زوال عقل کاهش می‌یابد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر