تشخیص سلامت روان با عکس اینستاگرام

اخبار سلامت
2 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تشخیص سلامت روان با عکس اینستاگرام

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که عکس اینستاگرام می‌تواند راهی برای تشخیص سلامت روان هر کس باشد؟

♥♥♥♥♥♥

عکس اینستاگرام سرنخ تشخیص سلامت روان

اخبار سلامت : مطالعات جدید گزارش می‌دهند که عکس اینستاگرام هر کس می‌تواند سرنخی برای تشخیص سلامت روان او باشد و از این روش می‌توان برای تشخیص افسردگی در افراد استفاده کرد.

آندرو ریس (Andrew Reece)، پژوهشگر ارشد این مطالعه، نرم افزار کامپیوتری برای اسکن کردن عکس اینستاگرام افراد طراحی کرد و با استفاده از این سیگنال‌های پنهان، توانستند میزان افسردگی و سلامت روان افراد را تشخیص دهند.

آیا افسردگی شما را تیره و تار می‌کند؟

ریس گفت: ” عکس اینستاگرام افراد افسرده مورد مطالعه در این تحقیق تیره‌تر و خشن‌تر از افرادی بود که سلامت روان داشتند.”

بررسی‌ها راجع به تشخیص سلامت روان از روی عکس اینستاگرام نشان می‌دهد که افراد افسرده عکس‌های رنگی را به سیاه و سفید تبدیل می‌کنند و از فیلتر Inkwell اینستاگرام برای گذاشتن پست‌های خود استفاده می‌کنند. در حالی که شرکت کنندگان سالم فیلتر والنسیا را ترجیح می‌دادند که عکس‌ اینستاگرام را گرم‌تر و روشن‌تر می‌کند؛ به عبارت دیگر، افراد مبتلا به افسردگی فیلتری را برای گذاشتن عکس اینستاگرام خود استفاده می‌کنند که رنگ تصویر را از بین ‌می‌برد و فضای تاریک و بدون رنگی را ایجاد می‌کند. در واقع این مطالعه نشان می‌دهد که افسردگی به معنای واقعی کلمه باعث می‌شود مردم جهان خود را از طریق یک لنز تیره‌تر ببینند.

گزارش‌های این مطالعه حاکی از آن است که عکس‌های اینستاگرامی افراد افسرده نشان دهنده تعاملات اجتماعی کم آن‌ها است و چهره‌های کمتری در آن‌ها دیده می‌شود.

ارتباط بین عکس اینستاگرام و میزان افسردگی

دکتر ایگور گالینکر می‌گوید: تحقیقات قبلی نشان داده است که افرادی که افسرده هستند احتمالاً رنگ‌های تیره یا تلخ‌تر را ترجیح می‌دهند. بیماران مبتلا به افسردگی رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب می‌کنند و از انتخاب رنگ‌های روشن به طور کامل اجتناب می‌کنند. با توجه به این امر، منطقی است که چنین علائم بصری در عکس‌هایی که مردم در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام پست می‌کنند، نشان دهنده وضعیت روحی و راهی برای تشخیص سلامت روان است.

آندرو ریس (Andrew Reece) برای تست تئوری خود، عکس اینستاگرام 166 نفر را مورد بررسی قرار دادند. این تیم تقریباً 44000 عکس از این داوطلبان جمع آوری کردند و همچنین پرسش‌هایی برای سنجش میزان افسردگی این افراد طراحی شد و این افراد به این پرسش‌ها پاسخ دادند؛ در نهایت اطلاعات کاملی راجع به عکس اینستاگرام و میزان افسردگی افراد مورد مطالعه جمع آوری شد. محققان سپس عکس‌ها را با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی شده برای تشخیص سلامت روان و میزان افسردگی ارزیابی کردند.

ریس گفت: “ما به دنبال الگوهای ظریف مرتبط با افسردگی بودیم و این نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌های زیادی راجع به آن چیزی بود که ما می‌دیدیم و از آنجایی که شرکت کنندگان در مطالعه اطلاعات درستی به ما نمی‌دادند ما نیازمند استفاده از رویکردهای محاسباتی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل داده‌هایمان بودیم.”

تشخیص سلامت روان از راهی مطمئن

میزان تشخیص سلامت روان توسط برنامه کامپیوتری طراحی شده بیشتر از پزشکان است. مطالعات قبلی نشان داده است که پزشکان عمومی تنها در 42% مواقع افسردگی را به درستی تشخیص می‌دهند. در واقع این برنامه کامپیوتری با دقت بسیار زیادی قادر به تشخیص سلامت ذهن از روی عکس اینستاگرام است.

واضح است که تشخیص سلامت روان و افسردگی کار آسانی نیست و این رویکرد محاسباتی به متخصصان کمک می‌کند که بتوانند با استفاده از نشانه‌های ساده به ارزیابی دقیق سلامت روانی بپردازند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این برنامه طراحی شده با دقت 70 درصد قادر به تشخیص سلامت روان از روی عکس اینستاگرام افراد بود.

خبر پیشنهادی دکتر سوشا : آیا شبکات اجتماعی شما را منزوی می کند؟

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر