تاثیر چاقی مادر و مدت شیردهی بر بیماری کبد چرب

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تاثیر چاقی مادر و مدت شیردهی بر بیماری کبد چرب

مطالعه جدید در رابطه با تأثیر چاقی مادر و مدت شیردهی بر گسترش بیماری کبد چرب در نوجوانی در مجله کبد به چاپ رسیده است، این مطالعه جالب و جنجالی را بخوانید.

♥♥♥♥♥♥♥

آیا واقعاً ارتباطی بین چاقی مادر و گسترش بیماری کبد چرب در نوجوانان وجود دارد؟

اخبار سلامتبیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شایع‌ترین اختلال کبد در کشورهای توسعه یافته است که یک چهارم از بزرگ‌سالان را درگیر کرده است. این بیماری در اثر تجمع چربی در سلول‌های کبدی در افرادی که الکل زیادی مصرف نمی‌کنند، ایجاد می‌شود و معمولاً با چاقی و مقاومت به انسولین در ارتباط است. آماری که ایالات متحده در این رابطه منتشر کرده است، نشان می‌دهد که شیوع بیماری کبد چرب در 20 سال گذاشته دو برابر شده است.

بر اساس یک مطالعه جدید در مجله کبد، نوزادانی که مدت شیردهی مادرشان به آن‌ها کمتر از شش ماه قبل از شروع مصرف شیر خشک تکمیلی بوده است و یا نوزادانی که چاقی مادرشان از اوایل بارداری بوده است، خیلی بیشتر احتمال دارد که در نوجوانی به بیماری کبد چرب غیر الکلی دچار شوند.

محققان چگونه به ارتباط مدت شیردهی و چاقی مادر با بیماری کبد چرب پی بردند؟

در این مطالعه که در دانشکده پزشکی و فارماکولوژی دانشگاه استرالیا انجام شد، محققان کبد بیش از 1100 نوجوان 17 ساله را سونوگرافی کردند و همچنین سوابق دوران نوزادی، مدت شیردهی و وضعیت بدنی مادر ( چاقی مادر ) را مورد مطالعه قرار دادند.

بیماری کبد چرب در حدود 15٪ از نوجوانان شرکت کننده تشخیص داده شد. 94% از آن‌ها (نوجوانا مبتلا به کبد چرب) در نوزادی از شیر مادر تغذیه کرده بودند و مدت شیردهی قبل از شروع شیر خشک تکمیلی در 55% از آن‌ها 4 ماه و در 40% از آن‌ها حدود 6 ماه بود. نتایج مطالعه نشان داد که خطر بیماری کبد چرب نوجوانانی که مادرشان در آغاز بارداری چاق بودند، دو برابر بیشتر است. همچنین خطر بیماری کبد چرب در کسانی که مدت شیردهی آن‌ها کم‌تر از 6 ماه بود، 40٪ بیش‌تر از افرادی بود که مدت شیردهی شان در نوزادی 6 ماه کامل بود. جالب توجه است که سیگار کشیدن مادر در اوایل بارداری نیز خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش می‌دهد.

تأثیر مدت شیردهی و چاقی مادر بر گسترش بیماری کبد چرب

به طور کلی وزن سالم مادر و مدت شیردهی کامل (6 ماه کامل بدون شیر خشک تکمیلی) مزایای زیادی برای حفظ سلامت کبد کودک دارد و از گسترش بیماری کبد چرب در نوجوانی جلوگیری می‌کند.

در واقع چاقی مادر و مدت شیردهی ناقص می‌تواند عاملی برای گسترش بیماری کبد چرب غیر الکلی در نوجوانی فرزند شما باشد. اگر می‌خواهید فرزند شما آینده‌ای بدون بیماری داشته باشد به تناسب اندام در دوران بارداری توجه نموده و مدت شیردهی به نوزادتان را کوتاه نکنید.

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر