بی خوابی هم دلیل ژنتیکی دارد!

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بی خوابی هم دلیل ژنتیکی دارد!

چرا برخی بیشتر از بقیه دچار بی خوابی می‌شوند؟

محققان در یک مطالعه جدید، ژن‌های خاصی را کشف کرده‌اند که افراد را مستعد ابتلا به بی خوابی یا دیگر مشکلات خواب می‌کند. این یکی از بزرگ‌ترین مطالعات ژنتیکی بر روی بی خوابی بود.

به طور کلی بی خوابی بر حدود 30 درصد از آمریکایی‌ها در کوتاه‌مدت تأثیر می‌گذارد و 10 درصد از آمریکایی‌ها نیز بی خوابی مزمن دارند. مشکلات خوابی که حداقل یک ماه طول می‌کشد، بی خوابی مزمن نامیده می‌شود. استرس، برنامه‌های غیر طبیعی کار، عدم فعالیت و غیره با مشکلات خواب همراه هستند.

مشکلات خواب نیز حدود یک نفر از هر 5 آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند از نوع متوسط تا شدید باشد. هر فرد بزرگ‌سالی به 9-7 ساعت خواب شبانه نیاز دارد تا سالم بماند. مشکلات خواب علی‌الخصوص در بین کارکنان مشاغلی که نیاز به شب‌بیداری دارند مانند پزشکان و ارتشی‌ها، بسیار شایع است.

در همین راستا در این مطالعه نمونه DNA بیش از 33.000 شرکت‌کننده دریافت گردید. سپس تیم تحقیقاتی این مطالعه سعی کردند که ارتباط بین بی خوابی و فاکتورهای ژنتیکی را مورد بررسی قرار دهند. سپس نتایج این بررسی با اطلاعات ژنتیکی بیش از 500.000 فردی که در بانک اطلاعاتی ثبت شده بودند، مقایسه گردید.

آیا بی خوابی واقعاً ژنتیکی است؟

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” فواید لخت خوابیدن ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

چرا برخی بیشتر از بقیه دچار بی خوابی می‌شوند؟

ژنتیک چه تأثیری در بروز بی خوابی دارد؟

نتایج این مطالعه نشان داد که جهش‌های خاصی بر روی کروموزوم 7 رخ می‌دهد که باعث بروز بی خوابی در افراد می‌شود. جهش در کروموزوم 9 نیز با دیگر مشکلات خواب همراه است. جهشی که در کروموزوم 7 رخ می‌دهد باعث تغییر در عملکرد ژنی می‌شود که مسئول تنظیم واکنش نسبت به مصرف الکل، رشد مغز و سیگنال‌های مربوط به خواب است. درواقع این ژن‌ها مربوط به تنظیم ریتم‌‌های شبانه‌روزی و خواب می‌باشند.

با توجه به نتایج این مطالعه، در صورتی که افرادی این جهش‌های ژنتیکی را داشته باشند، بیشتر مستعد بی خوابی و دیگر مشکلات خواب هستند. معمولاً بی خوابی با بروز مشکلات دیگری نظیر دیابت نوع دو یا افسردگی همراهی دارد که به نظر می‌رسد این بیماری‌های از نظر ژنتیکی با یکدیگر در ارتباط هستند.

یک مطالعه دیگر نیز نمونه DNA بیش از 110.000 نفر را مورد بررسی قرار داده بود. در این مطالعه نیز ارتباط بین هفت ژن با مشکل بی خوابی نشان داده شد. این ژن‌ها همچنین با بروز مشکلات دیگری نظیر افسردگی، اضطراب و از دست رفتن حس سرزندگی همراه بودند.

شاید بتوان این گونه نتیجه گرفت که:

برخی از افراد به دلیل اینکه ژن‌های خاصی در DNA آن‌ها دچار جهش شده‌اند، بیشتر دچار بی خوابی می‌شوند. این افراد همچنین بیشتر احتمال دارد که دچار عارضه‌هایی چون اضطراب و افسردگی شوند؛ زیرا این بیماری‌ها از نظر ژنتیکی با یکدیگر مرتبط هستند.

پیشنهاد می‌کنیم خبر” خواب بیشتر تمایل شما را به مصرف قند سرکوب می‌کند ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر