کشف ترکیبی تازه برای از بین بردن سلول های سرطانی

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کشف ترکیبی تازه برای از بین بردن سلول های سرطانی

از بین بردن سلول های سرطانی با استفاده از ترکیبی تازه و مؤثر

اخبار سلامت : محققان ترکیبی تاره را برای از بین بردن سلول های سرطانی کشف کرده‌اند که قادر به از بین بردن سلول های سرطانی است، بدون اینکه باعث آسیب به سلول‌های سالم شود.

محققان دانشگاه پزشکی آلبرت اینشتین (Albert Einstein College of Medicine)، توانستند با هدف قرار دادن سلول‌های خونی میلوئید حاد (AML) درمان جدیدی را برای سرطان و از بین بردن سلول های سرطانی به دست آورند.

لوسمی میلوئید حاد (AML) سالانه منجر به مرگ بیش از 10 هزار آمریکایی می‌شود و شانس زنده ماندن این بیماران حدود 30% است؛ به همین دلیل محققان به دنبال درمان‌های مؤثرتری برای این سرطان هستند و این مطالعه نیز راجع به درمان این سرطان انجام شد. البته ممکن است این ترکیب تازه کشف شده برای از بین بردن سلول های سرطانی دیگر نیز مؤثر باشد.

نکته جالب توجه این است که این ترکیب تازه بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم، سلول های سرطانی را از بین می‌برد و تنها سلول های سرطانی را وادار به خودکشی ( آپوپتوز (apoptosis) یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی ) می‌کند.

آپوپتوز یا القای خودکشی در سلول های سرطانی چیست؟

همانطور که گفته شد، ترکیبی جدید که به تازگی کشف شده است، باعث می‌شود که سلول های سرطانی مرگ سلولی برنامه ریزی شده یا آپوپتوز را به جریان بیندازند. آپوپتوز پروسه‌ای در بدن است که برای از بین بردن سلول های سرطانی یا غیر طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آپوپتوز زمانی اتفاق می‌افتد که پروتئین‌های پرو آپوپتوتیک (pro-apoptotic) سلول‌های پروتئینی به نام BAX را فعال می‌کنند. مولکول‌های فعال BAX، میتوکندری (اندامک مسئول تولید انرژی در سلول‌ها) را هدف قرار می‌دهد. سلول های سرطانی با تولید ” پروتئین ضد آپوپتوتیک “ خودشان را از فرایند فعال شدن BAX محافظت می‌کنند، در واقع سلول های سرطانی ، مولکول‌های سرکوبگر BAX هستند و خود را از آپوپتوز حفظ می‌کنند.

ترکیبی تازه برای از بین بردن سلول های سرطانی چگونه عمل می‌کند؟

آنچه اوریپیدیس گاواتیوتیس (Evripidis Gavathiotis) ، استادیار بیوشیمی دانشگاه پزشکی آلبرت اینشتین و تیمش انجام دادند، طراحی ترکیبی تازه برای اتصال به مولکول‌های BAX سرکوب شده است. ترکیب جدید از طریق اتصال به جایگاه فعال سازی مولکول‌های BAX، مولکول‌های سرکوبگر BAX در سلول های سرطانی را احیا می‌کند. سپس مولکول‌های BAX فعال شده و اقدام به از بین بردن سلول های سرطانی می‌کنند، اما آسیبی به سلول های سالم وارد نمی‌شود.

این مطالعه نشان داد که ترکیبی موسوم به BTSA1 ، قوی‌ترین فعال کننده BAX شناخته شده و باعث آپوپتوز سریع و گسترده در سلول‌های سرطانی AML انسانی شد. به همین دلیل محققان BTSA1 را به عنوان ترکیبی تازه برای القای آپوپتوز و از بین بردن سلول های سرطانی معرفی کردند.

گاواتیوتیس تأکید کرد: امیدواریم که ترکیبات هدفمندی که در حال مطالعه و طراحی آن‌ها هستیم، از طریق وادار کردن سلول های سرطانی به آپوپتوز یا خود ویرانگری، اثربخشی بیشتری نسبت به روش‌های درمانی ضد سرطان کنونی داشته باشند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر