افزایش قیمت دلار بیماران تالاسمی را نیز تهدید می‌کند!

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
افزایش قیمت دلار بیماران تالاسمی را نیز تهدید می‌کند!

به بهانه روز جهانی تالاسمی

افزایش قیمت دلار اصلاً به نفع نظام سلامت ما نیست

افزایش قیمت دلار این روزها بحث داغ محافل شده است؛ فرقی نمی‌کند که شما در چه صنفی فعالیت کنید. افزایش قیمت دلار در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران که برای بسیاری از محصولات دارویی ، صنعتی و غیره به دیگر کشورها وابسته‌اند، خبر خوبی نخواهد بود. داروهای بسیاری از بیماری های خاص نظیر بیماری تالاسمی از خارج از کشور وارد می‌شود و در این شرایط این بیماران بیش از پیش با بحران دارو مواجه خواهند. 18 اردیبهشت‌ماه روز جهانی تالاسمی است؛ بنابراین در این خبر به طور اختصاصی درباره وضعیت بیماران تالاسمی پس از افزایش قیمت دلار صحبت خواهد شد.

متأسفانه با وجود آزمایشات غربالگری پیش از ازدواج ، بیماری تالاسمی در ایران به حدود 23 هزار نفر رسیده است و هر ساله حدود 300 نفر به تعداد آن‌ها اضافه می‌گردد. در گذشته بیماران تالاسمی عمر کوتاهی داشتند؛ اما خوشبختانه امروزه با مصرف صحیح داروها و تزریق مناسب خون کیفیت زندگی این افراد بهبود یافته است. با این وجود هنوز هم این افراد با مشکلاتی نظیر کمبود دارو مواجه هستند. داروی این بیماران یک داروی وارداتی است که همیشه مشکلاتی در تهیه آن داشته‌اند، به خصوص اکنون که با افزایش قیمت دلار مطمئننا هزینه داروها نیز افزایش خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به بیماری تالاسمی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سوالات خود را در سایت ثبت کنید.

افزایش قیمت دلار اصلاً به نفع نظام سلامت ما نیست - بیماران تالاسمی

وضعیت درمان بیماران تالاسمی بعد از افزایش قیمت دلار چه تغییری می‌کند؟

تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که در آن هموگلوبین موجود در خون ساختار طبیعی ندارد؛ بنابراین نمی‌تواند همانند هموگلوبین افراد سالم اکسیژن را به اندام‌های مختلف بدن حمل کند. دو نوع اصلی از تالاسمی وجود دارد که تحت عنوان تالاسمی آلفا و تالاسمی بتا شناخته می‌شوند. تالاسمی بتا در ایران شایع‌تر می‌باشد (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و انواع آن، به صفحه مربوط به این بیماری مراجعه کنید.)

در گذشته تنها راه درمان بیماری تالاسمی تزریق خونی بود که حاوی هموگلوبین طبیعی باشد. این روش با مشکلات متعددی از جمله عدم دسترسی کافی به خون و یا انتقال بیماری های خطرناک نظیر هپاتیت و ایدز همراه بود. در حال حاضر داروهای جدید و مؤثری برای بیماران تالاسمی به بازار آمده‌اند که بسیار هم مؤثر عمل می‌کنند. در صورتی که این افراد داروهای خود را به صورت مرتب دریافت نکنند، سطح آهن در قلب و کبد بیماران افزایش می‌یابد که در طولانی‌مدت اصلاً به نفع آن‌ها نخواهد بود.

اگر بیماران تالاسمی این فرصت را داشته باشند که به صورت منظم و کامل از داروهای خود استفاده کنند می‌توانند به زندگی عادی بازگردند. سؤالی که مطرح می‌شود این است آیا داروی بیماران تالاسمی خصوصاً بعد از افزایش قیمت دلار به میزان کافی در دسترس آنان قرار خواهد گرفت؟ تصمیم ترامپ درباره برجام نیز ممکن است در واردات داروهای بیماری تالاسمی تأثیر داشته باشد.

بیماری تالاسمی بار جسمی و روحی زیادی بر بیماران وارد می‌کند؛ چه بهتر است که رنج این افراد با مشکلات و کمبودهای دارویی دوچندان نشود. روز جهانی تالاسمی را گرامی می‌داریم و آرزومندیم که مشکلات بیماران مبتلا به تالاسمی روز به روز کمتر شود.

مشاوره پزشکی آنلاین برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سوالات خود را در سایت دکتر سوشا ثبت کنید.


منبع خبر :

  • وب سایت تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر