مصرف مواد قندی با افزایش سرطان ارتباط دارد

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مصرف مواد قندی با افزایش سرطان ارتباط دارد

آیا مصرف مواد قندی می‌تواند منجر به سرطان شود؟
با خواندن این مطلب می‌توانید به ارتباط مصرف قند و سرطان پی ببرید.

افزایش مصرف مواد قندی باعث افزایش سرطان می‌شود

اخبار سلامت : با توجه به آمار رو به افزایش سرطان در جوامع امروزی، محققین به دنبال یافتن راه‌هایی هستند تا با تغییر سبک زندگی افراد، به پیشگیری از سرطان در افراد سالم و جلوگیری از افزایش سرطان در مبتلایان کمک کنند. نتایج تحقیقاتی که به ‌تازگی در یکی از معتبرترین ژورنال‌های حوزه علوم پزشکی به نام Science Communications به چاپ رسیده است، دریچه‌های جدیدی را در راستای تعیین ارتباط بین مصرف مواد قندی با رشد و افزایش سرطان گشوده است.

چگونه افزایش مصرف مواد قندی باعث افزایش سرطان می‌شود؟

این پروژه عظیم از سال 2008 کلید خورد و به مدت 9 سال ادامه پیدا کرد و هدف اصلی در این مطالعه بررسی اثر واربورگ (effect Warburg) بود؛ اثر واربورگ به این معناست که سلول‌های توموری نسبت به بافت‌های سالم، با مصرف مواد قندی ، آن‌ها را می‌شکند و به لاکتات تبدیل می‌کند.

اثر واربورگ به‌ عنوان یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سلول‌های سرطانی ، به‌ طور گسترده مورد مطالعه قرارگرفته است و حتی برای تشخیص تومورهای مغزی، در کنار سایر روش‌های تشخیصی، استفاده می‌شود؛ اما تاکنون به‌طور دقیق، معلوم نشده است که این اثر صرفاً نشانه‌ای از بروز سرطان است یا اینکه می‌تواند به‌نوبه خود باعث افزایش سرطان و شدت گرفتن آن‌هم بشود.
اگرچه اغلب به نظر می‌رسد که سلول‌های سرطانی در یک محیط بیولوژیک غنی از قند رشد می‌یابند، اما از طریق تحقیقات ثابت نشده بود. درواقع تمام سلول‌های بدن نیاز به مصرف مواد قندی دارند، اما سلول‌های سرطانی مصرف مواد قندی بیشتری نسبت به سلول‌های نرمال دارند و گلوکز مصرفی را با عمل تخمیر به اسید لاکتیک تغییر می‌دهند. اسید لاکتیک به عنوان سوختی که برای رشد تومور لازم است، شناخته می‌شود.

با توجه به اینکه سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های طبیعی ، قند بیشتری مصرف می‌کنند، هرچه مصرف مواد قندی در رژیم غذایی افراد سرطانی افزایش پیدا کند، شاهد افزایش سرطان بیشتری خواهیم بود.

بیشتر بخوانید : کشف ترکیبی تازه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی

چگونه افزایش مصرف مواد قندی باعث افزایش سرطان می‌شود؟

اهمیت کاهش مصرف مواد قندی در بیماران سرطانی

پروفسور یوهان تئولین (Johan Thevelein) به‌ عنوان سرپرست این پروژه عظیم تحقیقاتی، اشاره می‌کند که:” مصرف مواد قندی بیش از حد، توسط سلول‌های سرطانی منجر به شکل ‌گیری چرخه معیوب رشد سلول‌های سرطانی و در نتیجه افزایش سرطان می‌شود؛ بنابراین می‌تواند توضیح خوبی برای رابطه بین اثر واربورگ و افزایش سرطان باشد. “

محققان بلژیکی نیز در تحقیقات دیگری، از سلول‌های مخمری که حاوی پروتئین‌هایی مشابه با سلول‌های سرطانی بودند برای درک رابطه بین مصرف مواد قندی با افزایش سرطان استفاده کردند که آن‌ها هم نتایجی در تائید مطالعه حاضر به دست آوردند.

نتایج این مطالعه می‌تواند تأثیر زیادی برای تنظیم رژیم‌های غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان و همچنین رژیم‌های پیشگیری‌ کننده از افزایش سرطان ، داشته باشد و زمینه ‌ساز تحقیقات بیشتر در حیطه بررسی ماهیت سرطان ، به‌ ویژه برای تومورهای مهاجم، باشد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر