افزایش آمار خودکشی نوجوانان به دلیل افزایش استفاده از شبکه ‌های اجتماعی

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
افزایش آمار خودکشی نوجوانان به دلیل افزایش استفاده از شبکه ‌های اجتماعی

ارتباط افزایش آمار خودکشی نوجوانان با استفاده از شبکه‌ های اجتماعی

اخبار پزشکی و سلامت دکتر سوشا : افزایش آمار خودکشی نوجوانان در ایالات‌متحده امریکا هم‌زمان با افزایش استفاده از شبکه ‌های اجتماعی ، باعث شده است که محققان به این نتیجه برسند که یک ارتباط بین این دو مقوله وجود دارد. اعتیاد به شبکه‌ های اجتماعی به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده افسردگی نیز شناخته شده است.

افزایش آمار خودکشی نوجوانان یک مشکل جدی سلامتی-اجتماعی محسوب می‌شود که بسیاری از جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنا بر گزارش مرکز کنترل بیماری ها در امریکا، خودکشی دلیل یک‌سوم از مرگ‌های حادث ‌شده در سنین 24-10 سالگی محسوب شده و منجر به مرگ حدود 4600 نفر در هر سال می‌شود.

در مطالعه‌ای که توسط مرکز کنترل بیماری ها انجام شد، گرچه علت دقیق افزایش آمار خودکشی نوجوانان مشخص نشد؛ اما محققان افزایش استفاده از شبکه‌ های اجتماعی را به عنوان یکی از دلایل آن مطرح کردند.

محققان این مطالعه گزارش‌های خودکشی‌ ارائه‌شده از سال 2015-2009 و همچنین نتایج دو مطالعه که بر روی رفتار، علایق و عملکرد دانش آموزان 18-13 ساله انجام شده بود را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دادند.

اما افزایش استفاده از شبکه‌ های اجتماعی چه تاثیراتی بر روی نوجوانان می‌گذارد؟برای دانستن پاسخ این سوال با ادامه خبر همراه ما باشید.

تاثیر افزایش استفاده از شبکه‌ های اجتماعی بر نوجوانان

این مطالعه که اخیراً در ژورنال روانشناسی پزشکی منتشر شد نتایج زیر را نشان داد:

نوجوانانی که در روز بیش از 5 ساعت از شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌کردند، از سال 2009 تا سال 2015 از 8% به 19% افزایش یافته است. افزایش استفاده از شبکه‌ های اجتماعی باعث افزایش آمار خودکشی نوجوانان و یا داشتن افکار مرتبط با آن شده بود.

در سال 2015، 36٪ نوجوانان احساس ناراحتی و یا ناامیدی داشتند و یا درباره خودکشی فکر و یا برنامه‌ریزی می‌کردند. درحالی‌که در سال 2009 این میزان 32% بود. در مورد دختران این آمار بیشتر بود و از 40% در سال 2009 به 45% در سال 2015 افزایش یافت.

در سال 2009، 58 درصد دختران 12 ساله هر روز و یا غالب روزها از شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌کنند. در سال 2015، این میزان به 87 درصد رسید. در مقابل آن‌ها 14٪ بیشتر از افرادی که کمتر از شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌کردند، دچار افسردگی شده بودند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که استفاده از شبکه‌ های اجتماعی به چه علت باعث افزایش آمار خودکشی نوجوانان و افزایش حالات روحی نامصاعد مانند افسردگی و اضطراب می‌گردد. برای دانستن پاسخ این سوال با ادامه خبر همراه ما باشید.

تاثیر افزایش استفاده از شبکه‌ های اجتماعی بر نوجوانان

علت زیانبار بودن استفاده شبکه‌ های اجتماعی

افزایش استفاده از شبکه‌ های اجتماعی ، بنا بر عقیده بسیاری از محققین و منتقدین باعث افزایش آمار خودکشی نوجوانان می‌شود. پست‌های ارسال‌شده در شبکه‌ های اجتماعی ممکن است نوجوانانی را به تصویر بکشد که زندگی کامل و بی‌نقصی دارند. این امر می‌تواند باعث شکل‌گیری احساس ناکامی در دیگر نوجوانان شود. البته استفاده از شبکه‌ های اجتماعی می‌تواند منافعی هم داشته باشد؛ مثلا اپلیکیشن های ضد افسردگی وجود دارند که می‌توانند تاثیر خوبی در این زمینه داشته باشند.

نوجوانان معمولاً برای پاسخ‌گویی سریع به متن‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند. اگر آن‌ها نتوانند به‌موقع و در زمان مناسب، آنچه در ذهنشان می‌گذرد را بیان کنند، تحت فشار و استرس قرار می‌گیرند.

از طرفی استفاده از شبکه‌ های اجتماعی این فضا را برای نوجوانان ایجاد می‌کند که بی‌پرواتر شوند و بتوانند خیلی از حرف‌ها را بزنند بدون اینکه پاسخی بشنوند. از طرفی در این فضا نیازی به داشتن صداقت ندارند و می‌توانند درباره خود وزندگی‌شان خیال‌پردازی کنند.

زمانی که گروهی از نوجوانان قصد اذیت و دست انداختن نوجوانان دیگری را داشته باشند، می‌تواند اثرات مخربی در پی داشته باشد. البته روانشناسان معتقدند که نوجوانان خیلی بر رفتار خود آگاه نیستند و درکی از آسیبی که اینگونه رفتارها بر همسالان آنها خواهد گذاشت، ندارند.

عشق ورزیدن به دیگران می‌بایست جزئی از روش تربیتی والدین باشد. از طرفی والدین باید همیشه به فرزندانشان این اطمینان را بدهند که سختی‌ها گذرا هستند و آن‌ها تا همیشه تحت حمایت و عشق شما قرار دارند. فرزندانتان باید عملکرد صحیح در فضای مجازی و حقیقی را بیاموزند.

اگر احساس کردید که فرزندتان دچار افسردگی و انزوا شده است، سعی کنید بیشتر با او در ارتباط باشید و در صورت نیاز از روانشناس کمک بگیرید.

سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر