آیا چربی شکم باعث سرطان میشود؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا چربی شکم باعث سرطان میشود؟

چگونه پروتئین چربی شکم می‌تواند باعث سرطان شود؟

اخبار سلامت : دو کشف مهم توسط این مطالعه جدید به دست آمد: اول اینکه چگونه یک پروتئین می‌تواند باعث تبدیل سلول‌های غیر سرطانی به تومور سرطانی شود و دوم اینکه این منبع پروتئین خاص ممکن است در چربی شکم باشد که بسیاری از ما با آن درگیر هستیم.

این مطالعه که زیر نظر دکتر جیمی برنارد (Jamie Bernard)، استادیار فارماکولوژی و سم شناسی در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده، در مجله انکوژن منتشر شده است. نویسندگان این مطالعه راجع به یافته‌هایشان اینگونه توضیح می‌دهند: با وجود پیشرفت‌های متعددی که در زمینه درمان سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران وجود دارد، تعداد موارد جدیدی که به سرطان مبتلا می‌شوند، همچنان رو به افزایش است. یک تحقیق ثابت شده نشان می‌دهد که چربی باعث سرطان و افزایش خطر ابتلا به آن می‌شود. با وجود روند رو به رشد در چاقی در سراسر جهان – در حال حاضر 38% از مردم ایالات متحده چاق هستند و انتظار می‌رود که نرخ چاقی تا سال 2050 به 42% خواهر رسید- اطلاعات کمی راجع به چگونگی تأثیر چربی در چرخه تبدیل سلول غیر سرطانی به سرطانی وجود دارد.

چربی شکم باعث سرطان می‌شود

پروفسور برنارد می‌گوید: “مهم است که علت سرطان را درک کنیم تا بتوانیم با شناسایی عوامل باعث سرطان و استفاده از تغییرات غذایی یا مداخلات درمانی، در کاهش تعداد موارد سرطان، کار مفیدی را انجام دهیم. از آنجایی که چربی شکم مشکل بسیاری از افراد چاق است، محققان روی تأثیر بافت چربی شکم بر توسعه سرطان مطالعه کردند.

چربی احشایی (شکم) چربی است که در اطراف چندین اندام حیاتی داخل شکم مانند کبد، پانکراس و روده قرار دارد. در مقابل، چربی زیر جلدی چربی است که فقط در زیر پوست ذخیره می‌شود.

گاهی اوقات چربی شکم “چربی فعال” نامیده می‌شود، زیرا این چربی صرفاً برای ذخیره انرژی نیست، بلکه “فعالیت متابولیکی، ترشح مقدار زیادی از آدپیوکین‌ها، سیتوکین‌ها و عوامل رشد” نیز از کارهای چربی شکم است از اینرو پروفسور برنارد و همکارانش تصمیم به مطالعه‌ای راجع به چگونگی عملکرد چربی شکم در ایجاد سرطان گرفتند و مطالعه خود را روی موش انجام دادند.

FGF2 چربی شکم باعث سرطان

محققان با بررسی مطالعاتی که انجام دادند، دریافتند که چربی شکم فاکتور رشد فیبروبلاست 2 (FGF2) را بیشتر از چربی زیر جلدی افزایش می‌دهد. FGF2 نیز به نوبه خود باعث می‌شود سلول‌های پوستی و اپیتلیال پستان که آسیب پذیر به پروتئین هستند، به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.

به طور کلی یافته‌های پروفسور برنارد و تیمش نشان می‌دهند که چربی شکم باعث ترشح میزان زیادی پروتئین FGF2 می‌شود و این پروتئین باعث سرطان و تغییر سلول‌های غیر سرطانی به سرطانی می‌شود.

اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر