آنفولانزا می‌تواند منجر به مرگ کودکان شود

اخبار سلامت
2 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آنفولانزا می‌تواند منجر به مرگ کودکان شود

آنفولانزا در کودکان چگونه منجر به مرگ کودکان می‌شود؟

بیماری آنفولانزا در کودکان به دلیل عوارضی چون مشکلات تنفسی و از دست رفتن آب بدن پتانسیل ایجاد مرگ را دارد. در واقع خود بیماری آنفولانزا به‌تنهایی باعث مرگ کودکان نمی‌شود، بلکه عوارضی که به همراه این بیماری ایجاد می‌گردد می‌تواند به مرگ کودکان منجر شود.

بیماری آنفولانزا در کودکان بروز بیماری‌های دیگری نظیر پنومونی (عفونت باکتریایی ریه) را افزایش می‌دهد. علت این است که ویروس آنفولانزا با حمله به ریه باعث التهاب آن می‌شود. در حالت التهاب ریه بیشتر مستعد عفونت‌های باکتریایی می‌شود. عفونت‌های باکتریایی ریه باعث تنگی نفس کودکان می‌شود و در نتیجه اکسیژن کافی به بدن کودکان نمی‌رسد.

سپسیس هم عارضه دیگری است که می‌تواند به مرگ کودکان منجر شود. سپسیس زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای مبارزه با عامل عفونی بیش از حد فعالیت کند. در این حالت عفونت به خون وارد می‌شود و بخش‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند. سپسیس ناشی از آنفولانزا در کودکان گاهی باعث از کار افتادن اندام‌ها و مرگ کودکان می‌شود.

عوارض نادر دیگری که در اثر آنفولانزا در کودکان ایجاد می‌شود و می‌تواند کشنده باشد، شامل موارد زیر است:

  • عفونت قلب یا میوکاردیت که می‌تواند به مرگ کودکان یا عوارض و مشکلات قلبی شود.
  • عفونت مغز یا انسفالیت که می‌تواند منجر به تشنج و تورم خطرناک مغز شود.

 

بنابراین از کنار بیماری آنفولانزا در کودکان به سادگی عبور نکنید؛ زیرا می‌توانید منجر به مرگ کودکان و یا عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامتی آن‌ها شود. ولی این عوارض در همه افراد به یک اندازه ایجاد نمی‌شود. چه کسانی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟

مرگ کودکان در اثر آنفولانزا بیشتر در چه کسانی اتفاق می‌افتد؟

آنفولانزا در کودکان زیر 5 سال و به‌ویژه کودکان کمتر از 2 سال و همچنین افرادی که بالای 65 سال سن دارند، عوارض بیشتری ایجاد می‌کند. در خبر دیگری که در همین سایت منتشر شده است، مشخص شد بیماری آنفولانزا ممکن است با سال تولد در ارتباط باشد. همچنین در گروه پرخطر یعنی زنان باردار و افرادی که با بیماری‌های مزمن مانند بیماری ریه، بیماری قلبی، دیابت و بیماری‌های عصبی درگیر هستند با احتمال بیشتری ایجاد می‌گردد.

آیا راهی وجود دارد که جلوی عوارض ناشی از آنفولانزا در کودکان و همچنین مرگ کودکان را بگیریم؟ بله وجود دارد؛ در بخش بعدی توضیح داده شده است.

مرگ کودکان در اثر آنفولانزا بیشتر در چه کسانی اتفاق می‌افتد؟

چگونه جلوی مرگ کودکان در اثر آنفولانزا را بگیریم؟

بهترین دفاع در برابر آنفولانزا در کودکان، واکسن آنفولانزا است. توصیه می‌شود در کودکان بالای 6 ماه، هرساله واکسن آنفولانزا تزریق شود.

واکسن آنفولانزا یک واکسن بسیار امن است که می‌تواند از مرگ کودکان جلوگیری کند و زندگی آن‌ها را نجات دهد. مطالعات انجام شده در امریکا نشان دادند که 85 درصد از افرادی که در اثر آنفولانزا در کودکان سال گذشته جان خود را از دست دادند، واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده بودند.

واکسن آنفولانزا به طور کامل تضمین نمی‌کند که شما بیمار نشوید. این واکسن احتمال ابتلا به آنفولانزا را در کودکان کاهش می‌دهد. اگر هم بیمار شوید، شدت بیماری کمتر خواهد بود.

در صورت مشاهده علائم آنفولانزا مانند تب، بدن‌درد و خستگی را تجربه کردند، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک داروهای ضد آنفولانزا مناسب مانند تامیفلو (Tamiflu) را برای شما تجویز خواهد کرد. داروهای ضد ویروسی باید زودتر شروع شوند تا قبل از آسیب‌دیدگی شدید بدن، جلوی حملات ویروسی گرفته شود. همچنین می‌توانید از درمان‌های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید.

از کودکانتان بخواهید اقدامات احتیاطی لازم برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در کودکان را انجام دهند. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از: شستن دست و دوری از افراد بیمار. مطالعات نیز نشان داده است که آنفولانزا بدون عطسه و سرفه هم منتقل می‌شود. در صورتی که کودکتان علائم آنفولانزا را دارد تا حداقل 24 ساعت بعد از رفع تب در خانه بماند.

علائمی که احتمال مرگ کودکان در اثر آنفولانزا را نشان می‌دهد!

اگر آنفولانزا در کودکان یک یا چند مورد از علائم زیر را ایجاد کند، احتمال مرگ کودکان زیاد خواهد بود:

  • تنفس سریع یا تنفس مشکل
  • رنگ‌پریدگی پوست
  • نخوردن مایعات کافی
  • بیدار نشدن و یا نداشتن عکس‌العمل
  • تحریک‌پذیر بودن به طوری که کودک اجازه ندهد به او دست بزنیم.
  • علائم شبه آنفولانزا که ابتدا بهبود یابد اما دوباره با تب و سرفه شدید بازگردد.
  • تب و راش‌های پوستی
  • گیجی
  • تهوع و استفراغ
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه

بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم در کودک خود، در کمترین زمان او را نزد پزشک ببرید. پزشک با شروع درمان، از بروز هرگونه عارضه جدی جلوگیری خواهد کرد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر