چاقی در کودکان ارثی است؟

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چاقی در کودکان ارثی است؟

چاقی در کودکان ممکن از پدر و مادرشان به ارث برسد

اخبار سلامتچاقی به معنی شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از 35 است. BMI یا شاخص توده بدنی با تقسیم وزن فرد (به کیلوگرم) به مجذور قد (به متر) محاسبه می‌شود و اگر بین 25-18.5 باشد ، فرد سالم بوده و تناسب اندام دارد.بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید بین‌المللی بر روی 100000 کودک در شش کشور مختلف سراسر جهان ، چاقی در کودکان در 35-40٪ از موارد می‌تواند از پدر و مادر به ارث رسیده باشد.تحقیقات جدید در دانشگاه انگلستان انجام شده است و این مطالعه نشان می‌دهد که چاقی در کودکان کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده آمریکا، چین، اندونزی، اسپانیا و مکزیک در اکثر موارد از پدر و مادرشان به ارث رسیده است .

ارتباط چاقی در کودکان و چاقی والدین

در 100000 کودک مورد مطالعه، حدود 40-35% از BMI آن‌ها (لاغری یا چاقی در کودکان ) از پدر و مادرشان به ارث رسیده بود،(20٪ از مادر و 20% از پدر) . در کودکان خیلی چاق که شاخص توده بدنی آن‌ها بالاتر بود ،نسبت تأثیر والدین بر چاقی کودک به 60-55% افزایش یافت. نتایج این مطالعه در رابطه با چاقی در کودکان نشان داد که تأثیر والدین در BMI کودکان لاغر ، حدود 10% است (10٪ از مادر و 10% از پدر) . در حالی که تأثیر هر یک از والدین در BMI کودکان خیلی چاق 30% است.این مطالعه نشان می‌دهد که چاقی در کودکان تا حد زیادی از والدینشان به ارث می‌رسد ، همچنین روند انتقال بین نسلی در میان تمام کشورها متفاوت است و تفاوت‌های اقتصادی و صنعتی بر روی الگوی به ارث رسیدن چاقی تاثیر می‌گذارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که میزان چاقی در کودکان در چین کم‌تر از 1% است ، این در حالی است که آمریکا بیش‌ترین میزان چاقی در کودکان 18-2 سال را دارد و حدود 17% از کودکان به چاقی مفرط دچار هستند. در ایالات متحده آمریکا، حدود یک پنجم زنان باردار دچار اضافه وزن و چاقی هستند و از آنجایی که این مطالعه نشان می‌دهد که چاقی از والدین به کودکان به ارث می‎رسد ، به همین دلیل 17% از کودکان آمریکا به چاقی مبتلا هستند.

چاقی در کودکان و بزرگ‌سالان مشکل جهانی در حال گسترش

چاقی مفرط ، مشکل جهانی است که به سرعت در حال افزایش می‌باشد، در حال حاضر حدود 13 درصد از جمعیت بزرگ‌سال جهان، چاق هستند. بر اساس یک مطالعه که در سال 2016 در مجله لانست منتشر شد، این میزان می‌تواند در سال 2025 به 20٪ افزایش یابد. با توجه به سرعت افزایش میزان چاقی و امکان ارثی بودن آن ، برای مبارزه با افزایش چاقی در کودکان و بزرگ‌سالان ، باید اطلاعات عمومی افراد نسبت به تغذیه و سبک زندگی سالم افزایش یابد تا نرخ چاقی نسل به نسل کاهش یابد و چاقی مفرط از نسلی به نسل دیگر منتقل نشود.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : چاقی والدین و افزایش خطر تأخیر رشد در کودکان

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : تکنولوژی‌ های روز عامل چاقی در نوجوانان

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر