تهوع و استفراغ و 7 واقعیت جالب و عجیب آن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تهوع و استفراغ و 7 واقعیت جالب و عجیب آن

تهوع و استفراغ یکی از بیماری‌های عمومی رایج

مجله پزشکی و سلامتبسیاری از بیماری‌ها که بسیاری از آن‌ها بیماری‌های دستگاه گوارش نیستند، ممکن است همراه با تهوع و استفراغ باشند. بسیاری از داروها نیز می‌توانند تهوع و استفراغ ایجاد کنند، مانند داروهای بیهوشی عمومی که برای عمل‌های جراحی استفاده می‌شوند. احتمالاً هر یک از شما در طول زندگی‌تان، بارها دچار تهوع و استفراغ شده‌اید و این بیماری برای شما آشنا است. استفراغ بیماری شایع و ساده‌ای است و به ندرت نگران و تهدید کننده خواهد بود. مطمئناً تصور می‌کنید که اطلاعات شما راجع به تهوع کافی است، اما در این مطلب، نکاتی را راجع به استفراغ می‌شنوید که شگفت‌زده خواهید شد.

تهوع و استفراغ همیشه به خاطر ویروس معده نیست

تهوع و استفراغ اغلب به دلیل گاستروانتریت ویروسی اتفاق می‌افتد، اما گاهی دلیل استفراغ چیزی به جز ویروس است. تهوع و استفراغ در کودکان می‌تواند نشانه‌ای از میگرن و یا گلو درد استرپتوکوکی و در نوزادان نیز می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت اسید به مری باشد. تهوع در بزرگ‌سالان نیز می‌تواند به دلیل انسداد روده اتفاق بیفتد. اگر استفراغ و تهوع شما بعد از گذشت 48 ساعت از بین نرفت و همراه با علائم و نشانه‌های ویروسی دیگری مانند تب و اسهال نبود، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

تهوع و استفراغ همیشه به خاطر ویروس معده نیستتهوع و استفراغ همیشه به خاطر ویروس معده نیست

مسئله رنگ تهوع و استفراغ

به طور کلی رنگ تهوع و استفراغتان بستگی به آخرین چیزی که خورده‌اید، دارد؛ اما اگر رنگ تهوع و استفراغ شما سیاه، قرمز روشن و یا مانند ژله انگور باشد، این رنگ می‌تواند نشانه خون در استفراغ شما باشد و باید به پزشک مراجعه نمایید.

همیشه تهوع و استفراغ بد نیست

در زنان باردار،تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری، نشانه بدی نیست و مطالعات نشان می‌دهند که خطر سقط جنین در این زنان پایین‌تر است.تهوع و استفراغ در افراد غیر باردار نیز گاهی برای دفع عفونت از بدن است، بنابراین در چنین مواقعی، جلوگیری از استفراغ باعث طولانی شدن مدت بیماری می‌شود. استفراغ شدید، باعث بی‌آب شدن بدن می‌شود و به همین دلیل گاهی مصرف داروهای ضد تهوع و استفراغ، ضروری است.

همیشه تهوع و استفراغ بد نیست

دانشمندان یک ماشین استفراغ ساخته‌اند

محققان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ماشینی را برای مطالعه نورو ویروس که باعث تهوع است، طراحی کرده‌اند. این ماشین به محققان در تعیین راه انتقال نورو ویروس کمک می‌کند.

گاهی بوی تهوع و استفراغ شبیه به پنیر پارمسان است

در اکثر مواقع بوی استفراغ بسیار شبیه به پنیر پارمسان است و چون شما از استفراغ تنفر دارید، از بوی آن نیز بدتان می‌آید.

گاهی بوی تهوع و استفراغ شبیه به پنیر پارمسان است

ترس از تهوع و استفراغ

نام علمی ترس از استفراغ، امتوفوبیا (emetophobia) است. این ترس در میان بسیاری از مردم دنیا رایج است. این نوع ترس می‌تواند باعث تشدید حالت تهوع شده و دردسر ساز شود. ترس از بیماری و وجود میکروب در هر فردی عادی است، اما این ترس در برخی از افراد آن‌قدر شدید است که باعث می‌شود با دیدن استفراغ، بسیار وحشت‌زده شوند و حال جسمی آن‌ها به شدت نامساعد شود.

این می‌تواند کشنده باشد

استفراغ معمولاً با نوشیدن مایعات، اجتناب از غذاهای جامد و استراحت درمان می‌شود. اما اگر استفراغ و تهوع درمان نشود و ادامه داشته باشد، فرد در معرض خطر دهیدراته شدن (بی‌آب شدن بدن) است. در چنین مواقعی باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا شاید لازم باشد، از سرم وریدی استفاده کنید تا کمبود آب بدن شما جبران شود.

این می‌تواند کشنده باشد

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر