سکسکه چیست و چگونه سکسکه به وجود می آید؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سکسکه چیست و چگونه سکسکه به وجود می آید؟

سکسکه چیست؟

مجله پزشکی و سلامتگاهی اوقات دچار سکسکه‌هایی می‌شویم که بیش از چند دقیقه طول می‌کشند. Kenneth Brown که یک متخصص گوارش است می‌گوید:سکسکه در اثر بسته شدن ناگهانی تارهای صوتی شما رخ می‌دهد. بسته شدن ناگهانی تارهای صوتی به علت انقباض غیرارادی دیافراگم ایجاد می‌شود. یک جریان الکتریکی مانند یک جرقه کوچک در زمانی که نباید،منجر به پرش دیافراگم می‌شود. صداهای ایجاد شده در اثر سکسکه بی‌ضرر است، اما در برخی موارد سکسکه می‌تواند ایجاد مزاحمت کند. هر چیزی که موجب تحریک دیافراگم یا عصب واگ که از طریق آن مغز به شکم ارتباط دارد بشود،می‌تواند باعث بروز سکسکه در افراد شود و گاهی اوقات (هر چند نادر)این محرک‌ها می‌تواند جدی باشد. Brown می‌گوید سکسکه مداوم، سکسکه‌ای است که بیش از 48 ساعت طول بکشد. سکسکه مقاوم، سکسکه‌ای است که بیش از یک ماه طول بکشد (نمی‌شود آن را حتی تصور کرد). او اذعان می‌کند که طبقه بندی سخاوتمندانه‌تری نیز وجود دارد. هر کسی که بیش از 48 ساعت سکسکه کند، باید مورد بررسی پزشکان قرار بگیرد او می‌گوید حتی سکسکه‌ای که 12 ساعت طول بکشد هم برای رفتن به پیش پزشک کافی است. وجود علائمی از قبیل تب، درد یا تنگی نفس و یا علائم دیگر همراه با سکسکه می‌تواند آن را معنادار کند.

علل سکسکه

1)ممکن است شما رفلکس اسید معده داشته باشید

براون می‌گوید: نفخ و سوزش سر دل می‌تواند دیافراگم را تحریک کند و این نوع از مشکلات گوارشی یکی از علل عمده سکسکه مداوم است. خبر خوب این‌که درمان مشکلات گوارشی معمولاً منجر به محو شدن سکسکه خواهد شد. بنابراین اگر شما سوزش و درد معده و قفسه سینه یا گلو دارید و نمی‌خواهید سکسکه‌تان ادامه پیدا کند علائمتان را با پزشک در میان بگذارید.

ممکن است شما رفلکس اسید معده داشته باشید - دکتر سوشا

2)ممکن است شما دچار آسیب عصبی شده باشید

شاید انقباض دیافراگم شما با آسیب به عصب واگ مرتبط باشد، این آسیب ممکن است به دلایل موقت از قبیل ورم لوزه یا نشستن یک مو در پرده گوش و یا به دلایل دائمی مانند یک تومور یا تصادف ایجاد شود. Brownمی‌گوید: در تمام طول گردن، گلو، قفسه سینه و شکم، آسیب به هر بخشی که با عصب کار می‌کند می‌تواند منجر به سکسکه‌های آزاردهنده شود.

3)ممکن است شما در حال سکته کردن باشید

وقوع موارد جدی سکسکه می‌تواند یک نشانه از سکته مغزی باشد. کارشناسان کاملاً نمی‌دانند که چرا یک نوع خاص از سکته مغزی، که در پشت مغز و نسبتاً در قسمت فوقانی آن رخ می‌دهد، اغلب همراه با سکسکه است و البته این یک نوع از سکته مغزی بیشتر در زنان دیده می‌شود. این نوع سکسکه به طور معمول همراه با درد قفسه سینه، بی‌حسی، یا کمی تاری دید ایجاد می‌شود.

ممکن است شما در حال سکته کردن باشید- دکتر سوشا

4)ممکن است عملکرد کلیه شما دچار اشکال شده باشد

سرنخ‌های زیادی برای پی بردن به اینکه کلیه شما دچار مشکل شده است، وجود ندارد،Brown می‌گوید:اگر شما به آرامی عملکرد کلیه‌تان را از دست بدهید، مواد سمی که در اندام‌های شما تولید می‌شود و به طور معمول به خارج از بدنتان راهنمایی می‌شوند در بدن شما تجمع می‌یابد.سکسکه‌های مکرر، یکی از نشانه‌های نادر بروز مشکل در عملکرد کلیه است. اگر سکسکه‌های شما با کشش عضلات، تشنگی بیش از حد یا افزایش رنگ پریدگی پوست شما همراه است، این علائم را با پزشک خود در میان بگذارید. Brown می‌گوید: علائم همراه با سکسکه ممکن است نشانه این باشد که شما نیاز به درمان دارید. مثلاً اغلب سکسکه قبل از دیالیز بروز می‌کند و سپس به تدریج از بین می‌رود.

5)شما ممکن است تومور مغزی داشته باشید

BBC در سال 2010 مستندی را درباره‌ی Chris Sands نشان داد. او قبل از این که تومور در ساقه مغزش تشخیص داده شود، بیش از 4 سال برای سرکوب یک سکسکه آزار دهنده تلاش کرد. طی یک عمل جراحی سه ساعته پزشکان دو سوم تومور را برداشتند. چهار ماه بعد از عمل جراحی به طرز قابل توجهی تعداد سکسکه‌های Sands کمتر شد، اما انتظار می‌رفت پس از فروکش کردن تورم ،سکسکه‌های او متوقف شود.

6)ممکن است شما باردار باشید

توضیح علمی کمی برای این مورد وجود دارد اما براون می‌گوید: تعدادی از زنان ادعا می‌کنند که یکی از اولین راه‌هایی که می‌فهمند باردارند سکسکه‌های مکرر است. او می‌گوید این امکان وجود دارد که تغییرات هورمونی و یا نوسانات در سطوح استرس زنان ، باعث سکسکه‌های مکرر آنان شود و یا شاید سکسکه‌ها به علت رفلکس اسید معده باشد که در دوران بارداری رایج است، اما گاهی اوقات نیز ممکن است ، این سکسکه‌ها به خاطر یکسری افکار واهی و پوچ باشد مثلاً در زمانی که شما امیدوارید حامله باشید.

ممکن است شما باردار باشید - دکتر سوشا

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر