15 علامت سرطان که مردان نادیده می‌گیرند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
15 علامت سرطان که مردان نادیده می‌گیرند

علائم سرطان را بشناسید

مجله پزشکی و سلامتیک از بهترین راه‌های مبارزه با انواع بیماری‌ها این است که آن‌ها را در مراحل اولیه که درمان‌پذیرتر هستند شناسایی کنیم؛مشکل اینجاست که علائم هشداردهنده بسیاری از انواع سرطان می‌تواند خیلی خفیف باشد به طوری که توسط فرد نادیده گرفته شود.لذا به 15 علامت سرطان که هشداردهنده هستند ، توجه کنید.برخی از علائم سرطان بیش از بقیه با سرطان در ارتباط هستند اما همگی آن‌ها می‌بایست مورد توجه قرار گیرند.

1) مشکلات دفع ادرار یک علامت سرطان

بسیاری از مردان با افزایش سن با مشکلاتی مواجه می‌شوند مانند :

• نیاز به رفتن به توالت به دفعات در طول شب
• ترشح کردن ادرار یا نیاز به دفع فوری آن
• مشکلات در شروع دفع ادرار و یا دفع مقدار کم آن

معمولاً با بزرگ شدن غده پروستات این علائم بارز می‌شوند اما علت آن می‌تواند سرطان پروستات نیز باشد.لذا می‌بایست با مراجعه به پزشک علت این مشکلات را جویا شد.با انجام آزمایش خون و بررسی آنتی ژن PSA که به عنوان نشانگر سرطان پروستات نیز می‌باشد می‌توان بروز این سرطان را بررسی کرد.

2) تغییر در بیضه‌ها ، علامت سرطان

اگر شما احساس سنگینی یا هر تغییر دیگری در بیضه دارید نباید هرگز آن را نادیده بگیرد؛بر خلاف سرطان پروستات که به آرامی در مردان پیشرفت می‌کند سرطان بیضه می‌تواند در چشم بر هم زدنی پیشروی کند.پزشکتان با معاینه فیزیکی،آزمایش خون ، بررسی علامت سرطان و یا اولتراسوند از کیسه بیضه مردان می‌تواند وضعیت آن را بررسی کند.

3) وجود خون در مدفوع

این علامت سرطان می‌تواند جزء اولین علائم سرطان مثانه،کلیه یا کولون باشد.در صورت مشاهده هر گونه خونریزی غیر عادی حتماً به پزشک مراجعه کنید حتی اگر هیچ علامت سرطان دیگری ندارید.چرا که ممکن است مشکل دیگری جز سرطان وجود داشته باشد مانند هموروئید یا عفونت ادراری که در آن موارد نیز درمان مؤثر می‌بایست انجام گیرد.

4) تغییر در پوست از علائم سرطان

هرگاه متوجه تغییری در اندازه ، شکل یا رنگ خط و خال‌ها یا سایر نقاط پوست شدید به پزشک مراجعه کنید.نقاطی که جدید هستند یا متفاوت به نظر می‌رسند می‌توانند از اصلی‌ترین علائم سرطان پوست باشند.شما در این صورت نیاز به آزمایش و بیوپسی خواهید داشت.به این معنا که پزشکتان قطعه کوچکی از بافت را برای بررسی بر می‌دارد.

تغییر در پوست از علائم سرطان - دکتر سوشا

5) علامت سرطان در غدد لنفاوی

گره‌های لنفاوی متورم (غدد کوچک لوبیایی شکل موجود در گردن،زیر بغل و سایر نقاط) معمولاً نشان دهنده اتفاقاتی در بدن می‌باشد.معمولاً این غدد در زمان مبارزه سیستم ایمنی بدن با عوامل بیماری زا متورم می‌شوند.اما برخی از انواع سرطان نیز باعث تغییراتی در آن‌ها خواهد شد.بنابراین در صورتی که تورم این غدد پس از 2 الی 4 هفته بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

6) مشکلات بلع غذا از علائم سرطان

برخی از مردم گاهی مشکلاتی در بلع غذا دارند اما اگر این مشکل برطرف نشود و ادامه پیدا کند و اگر نتایجی چون از دست دادن وزن و استفراغ به دنبال داشت، می‌بایست پزشک ، شما را از نظر وجود علامت سرطان حلق تا معده بررسی کند.ممکن است در این راستا از تست باریوم استفاده کند که در این تست شما مایع خاصی را می‌نوشید که باعث می‌شود حلق و گلوی شما پس از تابش پرتوی ایکس قابل رویت شود و پزشک بتواند از نظر وجود علامت سرطان آن را بررسی کند.

7) سوزش قلب

شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی،نوشیدنی‌ها و سطح استرستان تا حد زیادی سوزش قلب را از بین ببرید.اما سوزش قلبی که با این روند بهبود پیدا نکند و به مرور بدتر شود می‌تواند علامت سرطان معده یا حلق باشد.

8) تغییراتی در دهان و علامت سرطان

اگر شما سیگار یا قلیان استفاده می‌کنید احتمال سرطان دهان در شما افزایش پیدا می‌کند.اگر ضایعات سفید رنگ یا قرمز رنگی در دهان یا روی لب‌ها مشاهده کردید به پزشک یا دندان‌پزشکتان اطلاع دهید.

تغییراتی در دهان و علامت سرطان - دکتر سوشا

9) کاهش وزن بی دلیل

کاهش وزن 5 کیلوگرمی یا بیشتر بدون هیچ گونه تغییری در رژیم غذایی و ورزش غیر عادی است.گرچه اغلب کاهش وزن‌های ناخواسته علامت سرطان نیستند اما یک علامت سرطان پانکراس،معده یا ریه محسوب می‌شود.پزشک می‌تواند با انجام آزمایش خون و عکس برداری دقیق به بررسی وجود یا عدم وجود سرطان بپردازد.

10) تب یک علامت سرطان خون

تب معمولاً چیز بدی نیست؛تب نشان دهنده مبارزه بدن با عفونت است.اما تبی که ادامه پیدا کند و علت خاصی نداشته باشد می‌تواند علامت سرطان خون باشد.

11) سرطان سینه

مردان معمولاً علامت سرطان سینه را نادیده می‌گیرند چرا که گمان می‌کنند مختص مردان نیست اما حدود 1% از سرطان‌های سینه در مردان رخ می‌دهد که معمولاً به دلایل ذکر شده دیر تشخیص داده می‌شوند و در آن زمان شانس پایینی برای درمان دارند.لذا در صورت مشاهده هر نوع توده‌ای در سینه‌ها و یا دیگر علائم سرطان سینه حتماً به پزشک مراجعه کنید.

12) خستگی یک علامت سرطان

بسیاری از انواع سرطان منجر به نوعی خستگی می‌شوند که تا اعماق استخوان ادامه می‌یابد و هرگز از مقدار آن کم نمی‌شود.این نوع درد حتی با وجود استراحت کافی بهبودی نمی‌یابد و یک علامت سرطان است که نباید نادیده گرفت.

خستگی یک علامت سرطان - دکتر سوشا

13) سرفه

در افراد غیر سیگاری،سرفه اغلب علامت سرطان نیست اما اگر بعد از 3 الی 4 هفته بهبود نیابد و منجر به بروز مشکلات تنفسی شود یا همراه با سرفه خون نیز دفع شود نباید مراجعه به پزشک را به تعویق انداخت.خصوصاً در افراد سیگاری سرفه اغلب علامت سرطان ریه می‌باشد.

14) درد از علائم سرطان

سرطان معمولاً درد زیادی ایجاد نمی‌کند، اما اگر درد بیش از یک ماه به طول انجامد ممکن است علامت سرطان باشد.خصوصاً دردهایی که در بدن انتشار می‌یابد و کم‌کم همه نقاط بدن را درگیر می‌کند.

15) درد شکم یک علامت سرطان در مردان

با اینکه نادر است اما درد شکم می‌تواند علامت سرطان پانکراس در مردان باشد.

درد شکم یک علامت سرطان در مردان - دکتر سوشا

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر