15 درمان‌ طبیعی فوق‌العاده برای سرماخوردگی و آنفولانزا

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
15 درمان‌ طبیعی فوق‌العاده برای سرماخوردگی و آنفولانزا

راه‌های مختلف درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

مجله سلامتبا وجود درمان‌های مختلفی که برای سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد، اما هنوز هم هیچ درمان قطعی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود ندارد. برخی داروها می توانند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کنند و یا علائم بیماری را تسکین دهند.با تمام این اوصاف، درمان طبیعی نیز می‌تواند علائم بیماری را به صورت کوتاه مدت تسکین دهد و به شما کمک کند که از شر بیماری رها شوید.

درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

1) اکیناسه(Echinacea) یک درمان طبیعی و خوب برای سرماخوردگی و آنفولانزا

این مکمل گیاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت و به مبارزه با عفونت کمک می‌کند. اما این معلوم نیست که آیا این مکمل گیاهی به شما کمک می‌کند که با سرماخوردگی مبارزه کنید یا خیر.شواهد نشان می دهد که مصرف اکیناسه به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند، اما برخی تحقیقات نشان داده که مصرف آن تاثیری بر سرماخوردگی ندارد. وقتی احساس مریضی می‌کنید،مصرف اکیناسه را آغاز کنید و برای 10- 7 روز ادامه دهید تا احساس بهبودی کنید.

اکیناسه(Echinacea) یک درمان طبیعی و خوب برای سرماخوردگی و آنفولانزا

2) روی (Zinc cold relief) برای تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا

برخی مطالعات نشان می دهد مصرف روی به مبارزه با برخی ویروس‌ها، مثل سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. آنها می گویند که مواد معدنی مانند روی از شکل‌گیری و تشکیل یک‌سری پروتئین های خاص مورد نیاز ویروس‌ها برای تولیدمثل جلوگیری می‌کند. شاید به نظر برسد که روی بر جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد، اما ممکن است شدت و مدت بیماری را ظرف 24 ساعت از بروز اولین علائم، کاهش دهد. سازمان غذا و داروی آمریکا می گوید: از محصولات بینی روی، استفاده نکنید زیرا برخی از مردم می‌گویند که آنها باعث از بین رفتن دائمی بویایی می‌شوند.

روی (Zinc cold relief) برای تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا

3) ویتامین  Cدرمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

قدرت مبارزه با سرماخوردگی ویتامین C همچنان نامشخص است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد این ویتامین می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را طی مدت کوتاهی (حدود یک روز) کاهش دهد. یک مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که ویتامین C مصرف می‌کنند،حتی تحت فشار فیزیکی شدید و یا در آب و هوای سرد نیز 50٪ کمتر به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می‌شوند.مصرف روزانه حدود 2000 میلی‌گرم ویتامین C به نظر می رسد بهترین اثر را بر سرماخوردگی و آنفولانزا دارد، اما این دوز بالا ممکن است باعث اسهال و ناراحتی معده شود.

ویتامین Cدرمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

4) درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا با سوپ مرغ

سوپ مرغ ممکن است به بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. استنشاق بخار یا بخور گرفتن درمان طبیعی برای گرفتگی بینی است. خوردن جرعه جرعه سوپ مرغ می‌تواند، مایعاتی که شما حین بیماری از دست داده‌اید را جایگزین کند.

درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا با سوپ مرغ

5) چای داغ و درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

چای داغ تقریبا همان تاثیر سوپ مرغ را در درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. تنفس در بخار گرفتگی گلو را تسکین می‌دهد.خوردن مایعات داغ گلو را آرام می‌کند و بدن شما را هیدراته نگه می دارد. چای سیاه و سبز آنتی اکسیدان های ضد بیماری فوق‌العاده‌ای دارند، که ممکن است باعث درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا شود.

چای داغ و درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

6) دمنوش گیاهی گرم (عرق خرما مخلوط با آب گرم)

این نوشیدنی قدیمی درمان سرماخوردگی شبانه قدیمی‌ها بوده است.اگر شما نمی‌خواهید چای سبز یا سیاه را به علت کافئین(ضد خواب است) قبل از خواب خود بنوشید،به جای آن یک فنجان دمنوش گیاهی گرم بنوشید. یک قاشق چای خوری عسل و کمی آبلیمو نیز به نوشیدنی گیاهی گرمتان اضافه کنید. این مخلوط  گرفتگی و درد گلوی شما را هنگام خواب، تسکین می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابید.

دمنوش گیاهی گرم (عرق خرما مخلوط با آب گرم)

7) سیر راهی برای درمان طبیعی علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

سیر از گذشته به عنوان “جنگنده با میکروب” شناخته شده است و یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف روزانه مکمل سیر از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند اما کشف تاثیر اصلی این ماده نیاز به مطالعه بیشتر دارد.سیر مواد مغذی ندارد ولی در وعده‌های غذاییتان از آن به عنوان طعم دهنده یا ادویه استفاده کنید تا گرفتگی بینی و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شما التیام یابد.

سیر راهی برای درمان طبیعی علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

8) درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا با رطوبت و بخور

تنفس بخار ، گرفتگی بینی را رفع می‌کند و  گرفتگی یا آبریزش بینی را تسکین می‌دهد و راه‌های هوایی را باز می‌کند. شما در حین سرماخوردگی می‌توانید دوش آب گرم گرفته و  از بخار ایجاد شده در حمام ، استفاده کنید.

درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا با رطوبت و بخور

9) قطره نمکی بینی برای درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

چکاندن چند قطره محلول نمکی به داخل بینی،به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند.خودتان نیز می‌توانید این محلول نمکی را بسازید، به این صورت که 8 اونس آب را با 4/1 قاشق چای خوری نمک و جوش شیرین ترکیب کنید و این محلول نمکی را با یک سرنگ در سوراخ‌های بینی خود بچکانید ، این کار را 3-2 بار در روز تکرار کنید.

قطره نمکی بینی برای درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

10) شستشوی بینی (لاواژ بینی،Neti pot)

شستشوی بینی یا لاواژ بینی عملی است که شخص در آن حفره بینی را با محلول‌های نمکی به طور کامل شستشو می‌دهد و موکوس اضافی و باقی مانده بینی و سینوس با این عمل از بینی خارج می‌شود که این کار کمک می‌کند تا نشانه‌هایی مانند احتقان، فشار و درد ، به خصوص در افراد مبتلا به مشکلات سینوسی مزمن کاهش یابد.

شستشوی بینی (لاواژ بینی،Neti pot)

11) پماد منتول

پاک کردن مرتب بینی، در مواقع سرماخوردگی و آنفولانزا باعث می‌شود که پوست اطراف بینی تحریک شده و شما احساس ناراحتی و خشکی کنید.مالیدن پماد منتول بر روی پوست روی بینی(نه داخل آن)،گلو و یا قفسه سینه می‌تواند به کاهش تحریک آن‌ها کمک کند.پماد منتول درد خشکی پوست را کاهش می‌دهد.برای کودکان زیر 2 سال این کرم را استفاده نکنید.

پماد منتول

12) غرغره کردن محلول نمکی برای تشسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

این کار درد و گرفتگی گلو شما را تسکین می‌دهد.مقداری آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک را با یکدیگر ترکیب کنید و چهار بار در روز از این محلول نمکی غرغره کنید.

غرغره کردن محلول نمکی برای تشسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

13) چسب نوار بینی درمان طبیعی گرفتگی بینی

چسباندن این نوار بر روی پل بینی، به باز کردن مجرای بینی کمک می‌کند. زمانی که شما نمی‌توانید از شر گرفتگی بینی خلاص شوید، این چسب فضای بیشتری برای جریان هوا در بینی ایجاد کرده و به تسکین احتقان و گرفتگی شبانه سرماخوردگی و آنفولانزا نیز کمک می‌کند.

چسب نوار بینی درمان طبیعی گرفتگی بینی

14) بابت تب کردن نگران نشوید

تب نوعی درمان طبیعی بدن برای سرماخوردگی و انفولانزا یا هر بیماری دیگری است. افزایش درجه حرارت بدن نشانه‌ای برای مبارزه بدن با میکروب سرماخوردگی و آنفولانزا است که این مبارزه باعث افزایش حرارت بدن و ایجاد تب می‌شود. اگرچه شاید برای شما نگران‌کننده باشد اما نشانه خوبی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. در هنگام تب مایعات فراوانی بنوشید.اگر دمای بدن شما از 39 درجه سانتی‌گراد بالاتر رفت؛حتما به پزشک مراجعه کنید، بالا رفتن بیش از حد دمای بدن(بالای 39 درجه) کمی خطرناک است و احتمال تشنج را بالا می‌برد ، همچنین در چنین مواقعی پاشویه کردن به کاهش تب کمک می‌کند.در نوزادان 3 ماهه یا کوچکتر دمای حدود 38.5 درجه سانتی‌گراد نگران‌کننده است و باید به پزشک مراجعه کنید و در کودکان، دمای تا 39 درجه سانتی‌گراد نیز آنقدر نگران‌کننده نیست مگر اینکه خیلی احساس بی‌قراری کنند.

بابت تب کردن نگران نشوید

15) استراحت مطلق برای درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

وقتی شما استراحت بیشتری کنید،بدن شما انرژی بیشتری برای مقابله با میکروب دارد.گرم نگه‌داشتن بدن در دوران سرماخوردگی نیز،خیلی مهم است.بنابراین خودتان به پهلو بخوابید و اجازه دهید تا سلول‌های ایمنی شما به پا خیزند و با میکروب سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه کنند.

استراحت مطلق برای درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر