۵ باور غلط مردم در خصوص لاغری با مواد غذایی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
۵ باور غلط مردم در خصوص لاغری با مواد غذایی

۵ باور غلط مردم در مورد لاغری و کاهش وزن

مجله پزشکی و سلامت : بسیاری از مردم تصور می‌کنند که به‌راحتی می‌توانند با پیروی از یک رژیم و مواد غذایی خاص و یا تغییر برخی عادات و باورها در خود به لاغری دست یابند؛ اما واقعیت امر آن است که برخی باورهای غلط در این راه می‌توانند باعث ایجاد برخی مشکلات در سلامتی فرد شوند. از جمله این باورهای غلط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

باور غلط اول: مواد غذایی کربوهیدرات‌ دار می‌تواند باعث افزایش وزن شود

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خوردن مواد کربوهیدرات، مترادف با بالا رفتن وزن می‌باشد. به همین دلیل احساس خوبی برای خوردن مواد غذایی کربوهیدرات ندارند. اما حقیقت امر آن است که در بسیاری از موارد مصرف صحیح مواد غذایی کربوهیدرات در کنترل وزن بسیار مؤثر می‌باشد. زیرا ‌که بسیاری از مواد کربوهیدرات حاوی مقادیر بالایی از منابع فیبر غذایی می‌باشند. برای مثال میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات کامل به دلیل این‌که حاوی منابع غذایی فیبری می‌باشند، می‌توانند حس سیری را در بدن افزایش دهند و مانع از مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و چرب شوند. درنتیجه در کنترل وزن و لاغری بسیار مؤثر می‌باشند.

باور غلط اول: مواد غذایی کربوهیدرات‌ دار می‌تواند باعث افزایش وزن شود

باور غلط دوم: مصرف سالاد در ابتدای غذا ایده خوبی برای لاغری است

خیلی از مردم قبل از شروع به غذا خوردن مشغول خوردن یک بشقاب بزرگ سبزیجات سالادی می‌شوند با این امید که سبزیجات بتوانند باعث بروز سیری شوند، اما غافل از آن هستند که مصرف حجم بالایی از سبزیجات سالادی می‌توانند ولع فرد را به مصرف بیشتر غذا بالا ببرند. به علاوه این‌که با بزرگ‌تر کردن تدریجی حجم معده باعث می‌شوند تا فرد ناخودآگاه برای پر شدن معده خود مواد غذایی بیشتری بعد از مصرف سالاد استفاده نماید که همگی این موارد باعث بالا رفتن وزن فرد می‌شود.

باور غلط دوم: مصرف سالاد در ابتدای غذا ایده خوبی برای لاغری است

باور غلط سوم: مواد غذایی سالم را هر چه می‌خواهید بخورید

این ‌یک باور تغذیه‌ای کامل غلط می‌باشد که تصور کنیم مصرف مواد غذایی سالم به هر میزان خوب است. افراط در مصرف هر نوع ماده غذایی می‌تواند با افزایش دادن میزان انرژی دریافتی باعث به هم خوردن تعادل انرژی بدن شده که نتیجه آن به هم خوردن تناسب اندام و بالا رفتن آن می‌باشد.

باور غلط سوم: مواد غذایی سالم را هر چه می‌خواهید بخورید

باور غلط چهارم: برای موفقیت در لاغری باید غذاهای موردعلاقه خود را حذف نمایید

این‌یک باور غلط در کم کردن وزن می‌باشد. درواقع برای موفقیت در کنترل وزن باید به تعادل در دریافت مواد غذایی توجه شود. به نظر متخصصان تغذیه و رژیم شناسان شما در دوران کم کردن وزن نیز می‌توانید بدون هیچ مشکلی از مواد غذایی که دوست دارید استفاده نمایید، بدون این‌که نگران افزایش وزن خود باشید. اما نباید فراموش کنید که در این مواقع باید اعتدال را در مصرف مواد غذایی مورد دلخواه خود در نظر بگیرید. چون‌که همیشه تعادل در خوردن مواد غذایی رمز لاغری و تناسب اندام می‌باشد.

باور غلط چهارم: برای موفقیت در لاغری باید غذاهای موردعلاقه خود را حذف نمایید

باور غلط پنجم: پیروی از یک رژیم غذایی گیاهخواری برای کم کردن وزن

این‌یک تصور غلط است که رژیم‌های غذایی گیاهخواری با محدودتر کردن انرژی دریافتی می‌توانند در کنترل وزن مؤثرتر باشند. چراکه در برخی موارد گرسنگی‌های مزمنی که نتیجه پیروی از این نوع رژیم‌های غذایی است می‌توانند باعث بالا رفتن میزان اشتها فرد شوند و به این صورت فرد ممکن است بیشتر از حالت طبیعی غذا بخورد و احیاناً چاق‌تر شود.
در کل میانه‌روی کردن در خوردن غذا و توجه کردن به تنوع و اهمیت دادن به نیازهای بدنی سه رکن اصلی هستند که باید در رژیم غذایی به آنها توجه نمود و درصورتی‌که به این سه رکن توجه شود، قطعاً در تناسب اندام و لاغری موفق‌تر خواهید بود.

باور غلط پنجم: پیروی از یک رژیم غذایی گیاهخواری برای کم کردن وزن

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (dietadvice.about)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر