کمردرد حاد را چگونه درمان کنیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کمردرد حاد را چگونه درمان کنیم؟

عوامل التهاب‌‌زا عامل بروز و تداوم کمردرد

مجله پزشکی و سلامت : امروزه متخصصان سلامت و پزشکان بر این باورند که کمردرد از افزایش عوامل التهاب زا در بدن به وجود می‌آید و درصورتی‌که میزان ترکیبات التهاب زا در بدن بسیار زیاد باشد، می‌تواند بروز کمردرد را تداوم بخشد. به همین دلیل برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که کاهش مصرف مواد غذایی التهاب زا و تأکید بر مصرف مواد غذایی مناسب برای کاهش التهاب، در رژیم غذایی می‌تواند با کاهش بروز کمردرد در ارتباط باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا افرادی که از کمردرد رنج می‌برند، از رژیم‌های غذایی ضدالتهابی استفاده نمایند.

رژیم غذایی کاهش التهاب

تأکید در این نوع رژیم‌های غذایی به مصرف مواد غذایی است که ضد بروز التهاب باشند. اساساً رژیم‌های غذایی کاهش التهاب تأکیدشان بر مصرف مواد غذایی گیاهی می‌باشد. به‌علاوه این‌که در این رژیم غذایی باید از منابع غنی از اسید چرب امگا ۳ مانند انواع ماهی‌های آب‌های سرد مثل ماهی سالمون، ساردین و تن در رژیم غذایی استفاده نمود.
در زمینه رژیم غذایی کاهش التهاب، برخی از رژیم شناسان آمریکایی بر این باورند که مصرف برخی از سبزیجات مانند هویج، چغندر، سیب‌زمینی شیرین و میوه‌هایی مانند گیلاس، انگور، نارنگی و هندوانه و ادویه‌هایی همچون ریحان، دارچین، زنجبیل، رز ماری، سیر، پیاز، پونه و زردچوبه می‌توانند با بالا بردن ترکیبات کاهش التهاب، میزان کمردرد را کاهش دهند.

رژیم غذایی کاهش التهاب

نظر برخی از پزشکان در مورد رژیم غذایی کاهش التهاب

پزشکان معتقدند که مصرف برخی دیگر از مواد غذایی در دوران تشدید درد کمر می‌توانند در تسکین این دردها مؤثر باشند. روغن‌زیتون، چای سبز، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی ازجمله این مواد غذایی می‌باشند. البته برخی متخصصان تغذیه نیز بر این باورند که کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی نیز می‌توانند با کاهش بروز التهاب‌ها در تسکین کمردرد مؤثر باشند.
در ضمن مصرف متعادل برخی مواد غذایی مانند آواکادو، گردو، بادام، بادام‌زمینی، گوشت کم‌چرب مرغ و بوقلمون هم در برخی موارد می‌توانند در کاهش دردهای التهابی کمر مؤثر باشند.

مواد غذایی غیرمجاز

در رژیم‌های غذایی کاهش التهابی که برای کاهش کمردرد از آنها استفاده می‌شود، برخی از مواد غذایی مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی سفید و انواع فلفل‌ها بهتر است مصرف نشوند یا برحسب تحمل فرد کمتر مورد استفاده قرار گیرند. در ضمن غذاهای فرآیند شده، غذاهای آماده، چربی‌های جامد، نان سفید، ماکارونی، برنج سفید، نوشیدنی‌های شیرین نباید مصرف شوند، چون‌که این مواد غذایی می‌توانند میزان ترکیبات التهاب زا را در بدن افزایش دهند و بروز کمردرد را نیز تشدید نمایند. در ضمن مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و نسکافه و نوشیدنی‌های الکلی نیز به‌هیچ‌عنوان برای افراد مبتلابه کمردرد مناسب نمی‌باشد.

مواد غذایی غیرمجاز

اثر منابع کلسیم‌دار بر کاهش کمردرد

پزشکان انجمن علمی ارتوپدی آمریکا معتقدند که در برخی از موارد دردهای کمری مزمن مربوط به کمبود ذخایر کلسیم در بدن می‌باشند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری و درمان کمردرد یا دردهای ناحیه پشت حتماً منابع کلسیم‌دار بیشتر استفاده شود. بنابراین مصرف حداقل ۳ تا ۴ لیوان شیر، ماست، دوغ و حدود ۶۰ گرم پنیر در روز برای تأمین ذخایر کلسیم در روز برای افراد مبتلابه کمردرد توصیه می‌شود. البته در افرادی که در سنین میان‌سالی قرار دارند و یا این‌که دارای درجاتی از پوکی استخوان می‌باشند، برای پیشگیری از درد کمر حتماً لازم است که از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D به‌طور منظم در طی هفته استفاده نمایند.

سخن پایانی

درمجموع پیروی از رژیم غذایی که حاوی حداقل ترکیبات ضدالتهابی (کاهش التهاب) باشد و تأکید بر مصرف بیشتر مواد غذایی کلسیم‌دار و غنی از اسید چرب امگا ۳ می‌توانند در بهبود کمردرد نقش مؤثری داشته باشند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (everydayhealth)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر