کمبود چه ویتامینی باعث تشدید اختلالات روانی می‌شوند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کمبود چه ویتامینی باعث تشدید اختلالات روانی می‌شوند

ارتباط بین کمبود ویتامین و تشدید اختلالات روانی

مجله پزشکی و سلامتبا توجه به پژوهش‌هایی که اخیراً صورت گرفته ، مشخص شده غذایی که می‌خورید نه تنها بر سلامت جسمی اثر می‌گذارد، بلکه می‌تواند اثرات عمیقی بر روح و روان شما و تشدید اختلالات روانی داشته باشد. علم تغذیه، درب کاملاً جدیدی برای درمان و پیشگیری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و حتی اسکیزوفرنی گشوده است. محققان دریافته‌اند داشتن یک رژیم غذایی سالم به بهبود علائم و نشانه‌های بسیاری از اختلالات روانی کمک می‌کند. وقتی که ویتامین‌ها و املاح ضروری به مغز برسد، این مواد مغذی، شرایطی را برای مغز فراهم می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه به بعضی از مواد مغذی اساسی اشاره می‌کنیم که مغز به آن‌ها نیاز دارد و کمبود این ویتامین ها موجب تشدید اختلالات روانی می‌شود. البته قبل از مصرف هر کدام از این مکمل و ویتامین ها حتماً با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
Mark Moyad نویسنده کتاب مکمل‌ها می‌گوید اختلالات روانی می‌تواند به طور منفی بر تمام جنبه‌های سلامت جسمی اثرگذار باشد و این مسئله آن‌قدر پیچیده است که نیازمند یک رویکرد جامع شامل دارو‌ درمانی، ورزش درمانی، مکمل های غذایی و دیگر تغییرات در شیوه زندگی است ، زیرا کمبود ویتامین و مکمل ها موجب تشدید اختلالات روانی می‌شود.

ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز مغز

اسیدهای چرب امگا 3

مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3، مثل مکمل‌های روغن ماهی، به بهبود بیماری‌های مختلفی کمک می‌کنند. بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که برای بهبود افسردگی، روزانه بین 1000 تا 2000 هزار میلی‌گرم امگا 3 مصرف کنید. ضمن این که ریسک تداخل اسیدهای چرب امگا 3 با داروهای مختلف بسیار کم است و می‌تواند همراه با داروهای ضد افسردگی مصرف شود. البته همیشه باید قبل از مصرف هر مکمل و ویتامینی با پزشک مشورت کنید. اگر می‌خواهید مصرف طبیعی امگا 3 را بیشتر کنید، باید از رژیم غذایی غنی از ماهی استفاده کنید. از ماهی‌هایی مثل سالمون، خال‌مخالی، کولی، ساردین و قزل‌آلا استفاده کنید. گیاهخواران نیز می‌توانند از دانه چیا (تخم شربتی)، بذر کتان، روغن بذر کتان، روغن کانولا و گردو استفاده کنند که همگی سرشار از امگا 3 هستند. کمبود امگا 3 موجب تشدید اختلالات روانی می‌شود و به همین دلیل برای حفظ سلامت مغز باید مصرف این مکمل را به برنامه غذایی خود بگنجانید.

کمبود مکمل اس آدنوزیل متیونین (SAM) و تشدید اختلالات روانی

یکی از موادی است که ترشح مواد شیمیایی خاصی مثل دوپامین و سروتونین را در مغز بیشتر می‌کند. ضمناً شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند افراد افسرده‌ای که با مصرف داروهای ضد افسردگی بهبود نیافته‌اند، وقتی از مکمل‌های حاوی اس آدنوزیل متیونین استفاده کردند، وضعیت بهتری پیدا کردند. بعضی متخصصان توصیه به دریافت 800 تا 1600 میلی‌گرم از این مکمل یک بار در روز یا 400 تا 800 میلی گرم دو بار در روز می‌کنند.

کمبود فولیک اسید و تشدید اختلالات روانی

یکی از انواع ویتامین‌های B، با عنوان اسید فولیک یا فولات شناخته می‌شود که شاید با آن آشنا باشید، چون یکی از ویتامین‌های مهم برای دوران بارداری است. با این حال ، معلوم شده است که این ویتامین فقط به رشد مغز جنین کمک نمی‌کند، بلکه بر روی مغز بزرگ‌سالان هم تأثیر مثبتی می‌گذارد. در واقع، اسید فولیک در تولید مواد شیمیایی مغز بزرگ‌سالان، نقش مهمی ایفا می‌کند ، به همین دلیل است که کمبود این ویتامین موجب تشدید اختلالات روانی می‌شود. یکی از متخصصان درباره این ویتامین می‌گوید: «به نظر می‌رسد که کاهش فولات در فاز شدید افسردگی در بعضی از اختلالات روانی اتفاق افتد و همین نکته است که اهمیت و ارزش مکمل‌های فولات را نشان می‌دهد». به همین دلیل است که بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند از مکمل‌های فولیک اسید (500 میکروگرم در روز) استفاده کنید، چون به بدن کمک می‌کند تا ویتامین‌های ضروری بیشتری را جذب بدن کند.

کمبود فولیک اسید و تشدید اختلالات روانی - دکتر سوشا

کمبود زینک (روی) و تشدید اختلالات روانی

محققان دریافتند که کمبود این ماده معدنی ضروری با افزایش شدت افسردگی و تشدید اختلالات روانی در ارتباط است. مشابه اس آدنوزیل متیونین، روی، نیز وقتی به همراه داروهای ضدافسردگی مصرف می‌شود، منجر به بهبود علائم افسردگی می‌شود. محققان توصیه به دریافت این ماده معدنی از منابع طبیعی آن مثل تخم مرغ، آجیل، ماهی سالمون، مرغ و گوشت می‌کنند.

کمبود ویتامین D و تشدید اختلالات روانی

این ویتامین بیشتر به دلیل نقش آن در سلامت استخوان شناخته شده است، اما یک ماده مغذی برای سلامت مغز نیز می‌باشد. کمبود این ویتامین با افسردگی و تشدید اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی در ارتباط است. یکی از راه‌های اصلی دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اما از ماهی سالمون، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و پنیر نیز می‌توان مقداری ویتامین D دریافت کرد.

تشدید اختلالات روانی با کمبود ان استیل سیستئین (NAC)

این ترکیب، پیش ساز گلوتاتیون است، که یک آنتی‌اکسیدان تولید شده توسط بدن ما می‌باشد. محققان معتقدند اختلال در تولید گلوتاتیون با اختلالات روانی در ارتباط است. در مطالعاتی اثربخشی این ترکیب در درمان افسردگی دوقطبی، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات وسواس مشاهده شده است. محققان دوز 1000 میلی‌گرم از این ترکیب را دو بار در روز توصیه می‌کنند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم بعضی وقتا فکرای بد به ذهنم میرسه نمیتونم کنترل کنم مخصوص مرگ یا خودکشی البته الان بهتر شدم اینجور فکرها خیلی کم میاد ، میخواستم بدونم از کمبود ویتامین میتونه باشه؟ احساس میکنم افسرده هستم ازمایش خون دادم ویتامین ب ۱۲ ۲۲۳ شده که بایداز۱۹۳ بیشتر باشه و کمبود ویتامین د هم دارم ۱۷ هس که باید از ۳۰ بیشتر باشه البته تازه عروسی کردم ۷ ماهه اکثرا تنهام .با خوردن ویتامین ها حالم بهتر میشه
فقط نگرانم نکنه عقلمو از دست دادم همش استرس میاد ایا از کمبود ویتامین هس یا مشکل دیگه ای دارم؟ ممنون که پاسخگو هستید

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر