چگونه سرگیجه را برطرف کنیم

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه سرگیجه را برطرف کنیم

سرگیجه چیست | چگونه سرگیجه را برطرف کنیم ؟

مجله سلامت : سرگیجه می‌تواند چیزهای مختلفی برای افراد مختلف داشته باشد و می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. برخی افراد سرگیجه را به عنوان احساس گیجی و حواس پرتی توصیف می‌کنند، در حالی که برخی می‌گویند سرگیجه احساس حرکت خود یا جهان اطراف آن‌ها است. گروه دیگر نیز ممکن است از سرگیجه به عنوان احساس عدم تعادل یاد کنند. سرگیجه در برخی از افراد با تهوع، استفراغ و یا احساس تهوع همراه است. سرگیجه یک بیماری یا بیماری خاص نیست بلکه نشانه‌ای از وجود بیماری دیگری است که باعث سرگیجه در فرد شده است. سرگیجه اغلب در طول زمان از بین می‌رود. با این حال، در بعضی موارد، سرگیجه به تنهایی حل نخواهد شد؛ اما خوشبختانه راه‌های متعددی برای اینکه سرگیجه را برطرف کنیم وجود دارد.

پزشک با بررسی علائم و شدت سرگیجه، راه‌های درمانی مختلفی را برای رفع سرگیجه به بیمار پیشنهاد می‌کند. روش‌های درمانی که برای رفع سرگیجه استفاده می‌شوند، می‌توانند شامل داروها، تغییر شیوه زندگی یا حتی جراحی باشد.

چه چیزی می‌تواند باعث سرگیجه شود؟

قبل از اینکه به دنبال راهی برای رفع سرگیجه باشید، مهم این است که به پزشک مراجعه کنید تا از روی نشانه‌های شما علت اصلی این اختلال را پیدا کند.
عوامل مختلفی در بروز سرگیجه نقش دارند، این عوامل عبارت‌اند از:

• مصرف الکل
• سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم: عارضه‌ای است که در آن، بیمار پس از حرکات سر یا تغییرات سریع وضعیتی، از سرگیجه‌های کوتاه مدت شکایت دارد.
• فشار خون پایین
• قند خون پایین
• سکته مغزی
• کمبود آب
• اختلال اضطراب یا حملات هراس
• عفونت گوش میانی
• دریازدگی
• سندرم منیر
• التهاب گوش داخلی به نام لارینتیت
• سرگیجه عارضه جانبی بعضی از داروها نیز می‌تواند باشد.

چگونه از سرگيجه خلاص شويم؟

سرگیجه می‌تواند تدریجی یا ناگهانی بوده و یا علل مختلفی داشته باشد. سرگیجه معمولاً بدون درمان بهبود می‌یابد اما اگر علائم سرگیجه شما شدید باشد یا بیش از یک هفته طول بکشد، باید به دکتر مراجعه کنید.

اگرچه دارو یکی از راه‌های مهم برای این است که سرگیجه را برطرف کنیم ، اما گاهی سرگیجه ناشی از کمبود آب است. آب آشامیدن در بسیاری از موارد می‌تواند به رفع سرگیجه کمک کند.

چگونه از سرگيجه خلاص شويم؟

با چه داروهایی سرگیجه خود را درمان کنیم

در اغلب مواقع، دارویی برای اینکه سرگیجه را برطرف کنیم نیاز نمی‌شود و سرگیجه بعد از مدتی بدون دارو درمان می‌شود، اما برخی داروها نیز وجود دارند که می‌تواند برای درمان علل اصلی سرگیجه استفاده شود. داروهایی که برای رفع سرگیجه استفاده می‌شوند، به علت سرگیجه بستگی دارند و شامل موارد زیر هستند:

داروهای ضد اضطراب : هنگامی که سرگیجه در اثر اختلالات هراس یا مشکلات روانی ایجاد شود
داروهای آنتی کولینرژیک یا آنتی هیستامین : این داروها برای رفع سرگیجه و یا بهبود و تسکین آن مفید هستند.
داروهای درمان میگرن : اگر سرگیجه با میگرن مرتبط باشد.

هر یک از این داروها می‌تواند یک علت اصلی سرگیجه مانند مایع در گوش، اضطراب و عوارض جانبی یک داروی خاص را درمان کند. برای رفع سرگیجه و بهبود آن علاوه بر داروها باید به پزشک مراجعه کرده و شیوه زندگی‌تان را نیز تغییر دهید.

با تغییر شیوه زندگی سرگیجه را برطرف کنیم

اگر دارو به تنهایی نتواند به ما کمک کند تا سرگیجه را برطرف کنیم ، فرد ممکن است نیاز به تغییر شیوه زندگی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای رفع سرگیجه مصرف آب زیاد یا نوشیدنی‌های غیر الکلی برای هیدراته ماندن بدن است. همچنین می‌توانید با دراز کشیدن سرگیجه را برطرف کنیم .

مراحلی که مردم برای رفع سرگیجه می‌توانند انجام دهند، عبارتند از:

• دراز کشیدن و بستن چشم‌ها
• طب سوزنی
• نوشیدن مقدار زیاد آب و هیدراته نگه داشتن بدن
• کاهش استرس و ترک مصرف الکل و دخانیات
• استراحت و خوابیدن بیشتر

چندین روش درمانی مانند مانور موضعی، درمان تعادل یا روان درمانی برای اینکه سرگیجه را برطرف کنیم مناسب هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مانور موقعیت سر : یک روش به نام مانور اپلی (Epley) ممکن است به رفع سرگیجه کمک کند. این مانور، جابجایی موقعیت سر به روش‌های خاصی است که جهت کریستال‌های کوچک کلسیم که موجب سرگیجه می‌شوند را تغییر می‌دهد. قبل از استفاده از این روش برای رفع سرگیجه باید با دکتر صحبت کنید.
تعادل درمانی : تمرینات متعددی برای حفظ تعادل وجود دارد که این تمرینات برای رفع سرگیجه در افرادی که به علت مشکل گوش داخلی دچار سرگیجه می‌شوند، بسیار مفید است.
روان درمانی : اگر سرگیجه در فرد به خاطر اختلال اضطراب باشد، روان درمانی می‌تواند به رفع سرگیجه در آن‌ها کمک می‌کند.
تغییر سبک زندگی می‌تواند ساده باشد اما تأثیر زیادی در رفع سرگیجه خواهد داشت.

با تغییر شیوه زندگی سرگیجه را برطرف کنیم

چه زمانی برای رفع سرگیجه به پزشک مراجعه کنیم

از آنجایی گاهی اوقات سرگیجه نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر است، اگر بعد از یک هفته سرگیجه شما برطرف نشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سرگیجه شما مکرر و شدید بود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر همراه با سرگیجه چنین حالاتی را تجربه کردید و روش‌های دفع سرگیجه برای شما کارآمد نبود، باید به پزشک مراجعه کنید:

سردردهای مداوم و شدید یا میگرن
• افتادن به طور منظم و یا مشکل در هنگام راه رفتن
• تهوع و استفراغ مکرر یا مداوم
• از دست دادن هوشیاری
• تنگی نفس
• هر نوع آسیب به سر
• گردن درد بسیار شدید
• تشنج

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

بیماری های مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی بیماری های بیشتر

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با درود خدمت شما ، بنده حدود یکماه پیش سر گیجه داشتم زمانی که غذا میخوردم ومعده ام پر میشد سر گیجه شدید میشد یا ، موقع مطالعه کتاب میخواندم بعد از گذشت یک ربع تا ده دقیقه زمانی که سرم‌ را به طرف دیگری میبردم با درد پیشانی و شقیقه و سر درد و بعد از آن سرگیجه نسبتا خفیف مواجه میشدم ؛ به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم و دو نوع قرص به بنده دادن (بتاهیستین و بتازونیت) حدود سه هفته مصرف کردم ،(گاهی اوقات خیلی کم گوش سمت چپ سوت میکشید ) الان علائم سرگیجه بهتر شده ولی باز یکروز پیش موقع مطالعه کتاب ، تا حدودی علائم داشتم این بار سر درد شدیدتر بود ؛ در ضمن حدود دوهفته قبل به چشم پزشک هم مراجعه و معاینه شدم ؛ چشم چپ بیست و پنج صدم ضعیف بود و چشم راست همین مقدار آستیگمات ، که البته دکتر عینک دادن ، الان مشکل اصلی من این حالت سبکی سر یا یا سر گیجه خفیف که بعد از مطالعه با گوشی یا کتاب اتفاق می افتد.
ممنون میشوم بنده را راهنمایی کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام مشکل شما میتواند چند علت داشته باشد: 1. نور محیط وقتی با گوشی کار میکنید یا کتاب میخوانید. از لامپ های آفتابی و مهتابی به یک اندازه در محیط استفاده کنید. در صورتی که عینک تهیه کردید، لنز آن را آنتی رفلکس تهیه نمایید تا از چشم شما در برابر اشعه ها محافظت کند. 2. اختلال در مایع میانگوشی. ممکن است بر اثر ضربه، فشار، یا ورود مایعی به داخل گوش، مایع میانگوشی شما دچار مشکل شده باشد و باعث بروز این علائم شود. 3. پایین گرفتن زیاد سر. سرگیجه و درد پشت سر از حالت نگهداری سر در شرایط خاص به وجود میاید. وقتی سرتان را زیاد به پایین میندازید، به عضلات پشت سر فشار وارد میشود و میتواند درد را ایجاد کند. 4. فشار خون. اگر در افراد خانواده شما کسی دچار مشکلات فشار خون است یا خود شما سابقه ابتلا به فشار خون را دارید، همواره آن را تحت نظر داشته باشید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سرگیجه دارم البته سابقه قبلی دارم. الان طوری هست کا بالا و پایین کردن سرم ان را تشدید میکند 45 سالمه

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام وجود سرگیجه در هنگام بالا و پایین کردن سر میتواند به دلیل ایجاد مشکلاتی در مایع میانگوشی باشد. ممکن است طی فعالیتی به گوش شما فشار آمده باشد و یا قطره آب یا غرق وارد گوش شما شده باشد و مشکل ایجاد کرده باشد. البته سرگیجه میتواند دلایل بسیاری داشته باشد. میتوانید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر