چگونه به دام چاقی های موضعی نیفتیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه به دام چاقی های موضعی نیفتیم؟

شیوع چاقی های موضعی

مجله پزشکی و سلامتچاقی های موضعی یا سلولیت نوعی از چاقی هستند که در آن چربی‌ها در نقاط خاصی از بدن بخصوص در نواحی باسن، ران‌ها و قسمت‌های انتهایی بدن تجمع می‌یابند و شکل نامطلوبی را به بدن می‌دهند. شیوع این نوع از چاقی ‌های موضعی که به سلولیت نیز معروف هستند، در خانم‌ها بیشتر از آقایان مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد جمعیت خانم‌ها ممکن است به درجاتی از این چاقی های موضعی مبتلا شوند.

عوامل بروز چاقی های موضعی

عوامل مختلفی باعث بروز چاقی های موضعی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به بالا بودن میزان استروژن در بدن، عدم تعادل هورمون‌ها در بدن و به هم خوردن قند خون که ناشی از عدم تنظیم انسولین در بدن می‌باشد، اشاره کرد. به همین دلیل در افرادی که در مراحل قبل از بروز دیابت قرار دارند و یا این‌که دیابتی هستند، می‌توان درجاتی از چاقی های موضعی را مشاهده نمود. به‌علاوه این‌که استرس و اضطراب‌های مداوم هم نقش مهمی در بروز و پیشرفت‌ چاقی های موضعی در بدن دارند. در ضمن پزشکان معتقدند جنسیت، نژاد و وضعیت‌های خاص پزشکی و شیوه زندگی ازجمله عواملی هستند که می‌توانند بروز چاقی های موضعی را تشدید نمایند.

مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از چاقی های موضعی

محققان علوم تغذیه معتقدند که برخی از مواد غذایی می‌توانند با بروز چاقی های موضعی مقابله نمایند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- ساردین

ساردین ازجمله ماهی‌های چربی است که دارای مقادیر بالایی از اسید چرب امگا ۳ می‌باشد و به‌طور طبیعی می‌تواند میزان استروژن موجود در بدن را کنترل نماید. به همین دلیل مصرف منظم ماهی ساردین در رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی از تجمع چربی در نقاط خاصی از بدن جلوگیری نماید.

2- لیمو

مرکبات ازجمله لیمو (ترش و شیرین) قابلیت بالایی در کاهش اثرات مخرب کربوهیدرات‌ها در بروز چاقی های موضعی دارند و می‌توانند ترشح هورمون انسولین را نیز کنترل نمایند. درواقع مرکبات می‌توانند با کاهش سطوح استروژن در بدن باعث پیشگیری از تجمع زیاد چربی‌ها در بدن شوند.

3- سینه مرغ

گوشت‌های کم‌چرب مانند سینه مرغ بدون پوست نقش مؤثری در به تعادل درآوردن سطوح انسولین در بدن دارند. درواقع پروتئین موجود در گوشت سینه مرغ با تنظیم هضم و جذب و ترشح منظم انسولین باعث می‌شود تا سطوح قند خون در بین وعده‌های غذایی اصلی تنظیم شود و فرد از ریزه‌خواری و خوردن تنقلات شیرین و چرب پرهیز نماید. همین امر باعث کنترل بروز چاقی موضعی در او خواهد شد.

4- سیر

سیر و پیاز نقش قابل‌ملاحظه ای بر سلامت دارند و می‌توانند با تنظیم و کاهش ترشح انسولین باعث کنترل در غذا خوردن و پیشگیری از بروز چاقی های موضعی شوند. بنابراین مصرف سیر و پیاز تازه همراه با سالاد در وعده‌های غذایی می‌توانند در کنترل چاقی های موضعی بسیار سودمند باشند.

سیر - دکتر سوشا

5- پنیر کهنه

پنیر کهنه به دلیل این‌که حاوی ترکیبات بالایی از لینولئیک اسید می‌باشد، می‌تواند در کاهش استروژن زیادی در بدن مؤثر باشد و از این طریق باعث کنترل چاقی های موضعی می‌گردد. پنیرهای کهنه و یا رسیده را می‌توان در پنیرهایی که به‌صورت سنتی (البته پاستوریزه) تهیه می‌شوند، جستجو نمود. البته باید توجه نمود که مصرف زیاد این نوع پنیرها برای افرادی که دارای سردردهای میگرنی شدید می‌باشند، توصیه نمی‌شود.

6- آووکادو

آووکادو ازجمله میوه‌های است که در به تعادل درآوردن انسولین بدن نقش مؤثری دارد و از این راه می‌تواند با بروز چاقی های موضعی مقابله نماید. باوجود این‌که آووکادو حاوی چربی بالایی می‌باشد، اما به دلیل این‌که حجم بالایی از فیبر دارد، می‌تواند در کنترل قند خون بسیار مؤثر باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که آووکادو به‌عنوان یک میوه پر فیبر چرب که حاوی پتاسیم بالایی می‌باشد، در سالادهای روزانه استفاده گردد.

7- مارچوبه

مارچوبه سبزی خوشمزه‌ای است و به دلیل این‌که حاوی میزان بالایی از اسیدفولیک یا ویتامین B9 می‌باشد، می‌تواند در کنترل استرس مؤثر باشد و از این راه با کنترل میزان غذا خوردن، مانع از چاقی های موضعی می‌گردد.

8- چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بالایی می‌باشد که می‌تواند برای سلامت بدن مؤثر باشد و باعث پیشگیری از سلولیت و چاقی های موضعی قبل از بروز آن گردد. برخی تحقیقات علمی نشان داده که چای سبز با بالا بردن میزان سوخت‌وساز بدن می‌تواند باعث کاهش چربی‌های ذخیره‌ای در بدن شود. بنابراین توصیه می‌شود در روز از مصرف چای سبز غافل نشوید.

9- انواع گیلاس

انواع گیلاس‌ها می‌توانند با کنترل سطوح انسولین در بدن به‌عنوان میوه های مبارزه کننده با چاقی های موضعی مطرح باشند. درواقع این میوه‌ها دارای شاخص قندی پایینی هستند و از این طریق باعث کاهش کمتر ترشح انسولین می‌شوند.

انواع گیلاس - دکتر سوشا

10- چای بابونه

چای بابونه یک چای ضد استرس می‌باشد و می‌تواند با کاهش بروز استرس باعث کنترل غذا خوردن و کاهش تجمع چربی‌ها در بدن شود. بنابراین سعی کنید از این نوشیدنی روزانه استفاده نمایید.

11- سبزیجات آبدار

یکی از عوامل مهم در کنترل بروز چاقی های موضعی توجه به دریافت کافی آب می‌باشد. بنابراین علاوه بر مصرف منظم و کافی آب در روز ضروری است تا از سبزیجات آبداری مانند خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو، انواع کلم در رژیم غذایی به‌طور متنوع استفاده شود.

12- آجیل خام

انواع آجیل خام ازآنجایی‌که حاوی ترکیبات ضد استروژنی می‌باشند، می‌توانند مانع جذب کلسترول بد در بدن شوند و با داشتن ترکیبات پروستاگلندینی می‌توانند منجر به تعادل هورمون‌های پروژسترون در مردان و استروژن در زنان شوند و از این راه باعث کنترل چاقی های موضعی می گردند.

13- غلات کامل

انواع غلات کامل با دارا بودن میزان بالایی از استروژن‌های گیاهی می‌توانند مانع از بروز چاقی های موضعی شوند. به همین دلیل مصرف نان‌های سبوس‌دار یا نان‌های کامل، برنج قهوه‌ای برای کنترل چاقی های موضعی توصیه می‌شوند.

14- پاپایا

پاپایا یک میوه عالی با میزان بالایی از ویتامینC می‌باشد که می‌تواند با کلاژن سازی مناسب در بدن مانع از چروک‌خوردگی پوست و عدم بروز چاقی های موضعی گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا روزانه در وعده صبحانه از این میوه برای پیشگیری از چاقی های موضعی استفاده گردد.

پاپایا - دکتر سوشا

کلام پایانی راجع به چاقی های موضعی

بر اساس نظر متخصصان تغذیه ۱۴ ماده غذایی توصیه‌شده فوق می‌توانند با به تعادل درآوردن هورمون‌های استروژن و انسولین و کاهش بروز استرس باعث پیشگیری از چاقی های موضعی گردند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر