چگونه ایدز نگیریم ؟ راه‌های انتقال ایدز کدامند ؟

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه ایدز نگیریم ؟ راه‌های انتقال ایدز کدامند ؟

رابطه جنسی ، راه اصلی انتقال ایدز

مجله پزشکی و سلامترایج‌ترین راهی که فرد به عفونت مبتلا می‌شود، رابطه جنسی با فرد آلوده است.شما با نگاه کردن به صورت یک فرد ، نمی‌توانید تشخیص دهید که او مبتلابه ایدز است، بنابراین باید حواستان به شریک جنسی‌تان و راه‌های انتقال ایدز باشد.

رابطه جنسی سالم و پیشگیری از انتقال ایدز

  • برای پیشگیری از انتقال ایدز ، رابطه جنسی محافظت نشده خارج از ازدواج و یا یک رابطه متعهد نداشته باشید، زیرا برای سلامت شما بسیار خطرناک است. اگر شما یا شریک زندگی‎تان تا به حال رابطه جنسی محافظت نشده یا تزریق مواد مخدر داشته‌اید، تنها راه برای اطمینان از اینکه ایدز ندارید،آزمایش HIV است. آزمایش HIV دو آزمایش جداگانه با فاصله زمانی شش ماهه است که در این مدت نباید شریک جنسی جدیدی داشته باشید و یا از مواد مخدر تزریقی استفاده نمایید.
  • اگر آلت تناسلی ، دهان، مهبل (واژن) و یا مقعد شما با آلت تناسلی، دهان ، مهبل (واژن) و یا مقعد فرد آلوده تماس نداشته باشد، شما مبتلابه ایدز نخواهید شد. بوسیدن، ماساژ وابسته به عشق شهوانی و استمناء(خود ارضایی) متقابل ، فعالیت‌های جنسی بی‌خطر هستند و موجب انتقال ایدز نمی‌شوند.
  • استفاده از یک کاندوم لاتکس (latex) یا پلی اورتان (polyurethane) تا حد زیادی می‌تواند خطر انتقال ایدز را در هنگام رابطه جنسی کاهش دهد( کاندوم پوستی طبیعی استفاده نکنید،زیرا این نوع کاندوم از بارداری جلوگیری می‌کند اما از عفونت جلوگیری نخواهد کرد ).فقط زمانی که انزال اتفاق می‌افتد نباید کاندوم را روی آلت تناسلی بکشید، بلکه به‌محض اینکه نعوظ اتفاق می‌افتد باید از کاندوم استفاده کنید.کاندوم زنانه نیز برای محافظت در برابر HIV مفید است.
  • رابطه جنسی دهانی بدون استفاده از کاندوم و یا سد لاتکس امن نیست، اما آن خیلی امن‌تر از مقاربت کنترل نشده(بدون کاندوم) است.
  • داروی ترووادا((Truvada برای کسانی که در خطر بالایی برای ابتلا به ایدز هستند،استفاده می‌شود.این دارو برای این است که بیماران مبتلابه ایدز رابطه جنسی ایمنی داشته باشند و میزان انتقال ایدز کاهش یابد.

مواد مخدر و افزایش انتقال ایدز

مصرف مواد مخدر خطر ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد، اگر نمی‌توانید مصرف مواد مخدر را ترک کنید،خطر ابتلا به ایدز را با راه‌های زیر کاهش دهید:

• وقتی که در حالت طبیعی نیستید و مواد مخدر مصرف کرده‌اید، رابطه جنسی نداشته باشید ، زیرا در این زمان شما نکات مربوط به رابطه سالم و جلوگیری از انتقال ایدز را فراموش کرده و به آن توجه نمی‌کنید.
• برای جلوگیری از انتقال ایدز ، اگر حتی مواد مخدر مصرف می‌کنید، آن‌ را تزریق نکنید.
• اگر مواد مخدر تزریق می‌کنید ، تجهیزات تزریقتان مانند سوزن ، سرنگ ، اجاق گاز و پنبه را به اشتراک نگذارید.

چگونه ایدز نگیریم ؟ راه‌های انتقال ایدز کدامند ؟

پیشگیری از انتقال ایدز در بارداری

مادر باردار می‌تواند عامل انتقال ایدز و ویروس در طی دوران بارداری یا شیردهی ، به نوزاد خود باشد. اگر باردار هستید، تست HIV انجام دهید. داروهای ضد HIV در طول بارداری و زایمان تا حد زیادی می‌تواند خطر انتقال ایدز یا ویروس به نوزاد را کاهش دهد. اگر شما HIV دارید، به نوزاد خود، شیر خشک و یا شیر مادر سالم را بدهید.

پیشگیری از انتقال ایدز در تماس خونی

اگرچه انتقال ایدز با خون نادر است اما تماس با خون فرد آلوده ، می‌تواند فرد سالم را مبتلا کند. اگر شما در حال کمک به فردی با خونریزی هستید، مراقب باشید که خون فرد به زخم بازی از شما ، دهان یا چشمتان برخورد نکند. اگر امکان دارد در این مواقع دستکش و عینک محافظ بزنید.

راجع به ایدز با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

اگر شما فکر می‌کنید در معرض HIV قرار گرفته‌اید ، به دکتر مراجعه کنید و یا بلافاصله به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید. دکتر ممکن است به شما توصیه کند که داروهای ضد HIV مصرف کنید تا از آلوده شدن شما به ویروس جلوگیری کند.این داروها اگر در اسرع وقت استفاده شوند، مؤثر خواهند بود.البته این داروها مانند قرص ضد بارداری “صبح روز بعد” نیست بلکه باید برای چندین هفته مصرف شوند و عوارض جانبی جدی نیز دارد ، اما می‌تواند شما را از ابتلا به عفونت HIV و انتقال ایدز حفظ کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

چند وقت پیش تو خیابون داشتم میرفتم یه سرنگ رفت تو پام. احتمال این که ویروس hiv از طریق سرنگ وارد بدن بشه هست؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
اگر فردی که قبلا از سرنگ استفاده کرده باشد مبتلا به HIV بوده باشد، این ویروس احتمالا بر سطح سرنگ وجود دارد. اما این ویروس تا حدود 15 روز بر روی اجسامی مثل سرنگ زنده است و بعد از آن از بین میرود. برای اینکه مطمئن بشید که مبتلا شده اید یا خیر میتوانید به پزشک مراجعه نمایید و درخواست کنید که آزمایش HIV برای شما بنویسد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام.من 4ماه پیش با یکی دعوا کردم تو صورتش با ناخونم چنگ انداختم وخون افتاد و بعدش نمیدونم دستمو کجا زدم وخودمم دست وپام زخمی شده بود، سوال بنده این است که اگر ایشون بیماری ایدز داشته باشند منم ممکن است مبتلا شده باشم؟ 2ماه یا کمترش هم سرماخوردگی بدی داشتم و چند روز پیشم گلوم تورم کرد ولی خوب شد ، اگر من دستمو به زخمای خودم زده باشم ممکن هست گرفته باشم؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام اگر که فردی که شما با او دعوا کردید مبتلا به ایدز بوده باشد و خون ایشان با دست شما تماس پیدا کرده باشد، بعدا دست شما که آلوده به خون فرد بوده به زخم باز شما برخورد کرده باشد احتمال آن وجود دارد که این ویروس به شما هم منتقل شده باشد. لطفا دقت داشته باشید حتما فرد باید مبتلا و زخم شما نیز باز بوده باشد یعنی تبادل مواد بین خون شما و خون فرد اتفاق افتاده باشد. برای اینکه مطمئن شوید آیا بیمار هستید یا خیر میتوانید به پزشک مراجعه کنید و درخواست آزمایش HIV نمایید. با یک آزمایش خون ساده میتوانید از سلامت خود مطمئن شوید. مطالعه مقاله بالا نیز توصیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر