روش های جلوگیری از چین و چروک پوست در سالخوردگی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
روش های جلوگیری از چین و چروک پوست در سالخوردگی

سالخوردگی و چین و چروک

مجله پزشکی و سلامت : همان‌طور که سالخورده می‌شویم، پوست ما رطوبت و کشش خود را از دست می‌دهد و در معرض چین و چروک قرار می‌گیرد. متخصصین پوست ابزارهای بسیاری برای جلوگیری از چین و چروک پوست دارند. این ابزارها شامل کرم، لایه‌بردار شیمیایی و بوتاکس است. اما شاید بهترین گزینه محافظت از پوست برای جلوگیری از چین و چروک باشد. در این توصیه به راه‌های مختلفی اشاره می‌کنیم که این راهکارها برای جلوگیری از چین و چروک مفید هستند.

1- ژن‌های خود را سرزنش نکنید

این درست است که برخی افراد سریع‌تر از دیگران پیر می‌شوند و دانشمندان نیز در حال تحقیق در این رابطه هستند تا تأثیر ژنتیک را بر روی روند پیری و همچنین تأثیر شیوه زندگی را بر ژن‌های شما کشف کنند. ژن‌های شما در روند پیری تنها 30 درصد نقش دارند و 70 درصد دیگر به خود شما بستگی دارد.

2- برای جلوگیری از چین و چروک ، پوست خود را در برابر خورشید محافظت کنید

همراه با سالخوردگی ، ژن‌هایی که التهاب، تولید کلاژن و توانایی پوست برای حفظ آب را کنترل می‌کنند، در راهی شروع به حرکت می‌کنند که تشکیل چین و چروک را تشویق می‌کند. این تغییرات با موتاسیون نقطه‌ای و یا جهش تغییر قالب ایجاد می‌شود. یک مطالعه نشان داد که پوست سالمندانی که تا به حال در معرض نور آفتاب قرار نگرفته‌اند 3800 جهش ژنتیکی دارد ، در حالی که پوست افرادی که در معرض نور آفتاب قرار گرفته‌اند در حدود 10000 جهش دارد. بنابراین برای جلوگیری از چین و چروک و پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان پوست کرم ضد آفتاب بزنید و یا کلاه لبه پهن استفاده کنید. توجه کنید که ویتامین D توسط نور خورشید و از طریق پوست جذب می‌شود،پس مراقب باشید همچنان که از پوست خود در برابر اشعه خورشید دفاع می‌کنید، دچار کمبود ویتامین D نشوید.

3- آنتی‌اکسیدان فراوان بخورید و بنوشید

هنگامی که اشعه UV توسط پوست شما جذب می‌شود، آن‌ها ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌کنند که مولکول‌های خطرناکی هستند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA متصل شده و باعث جهش بر روی آن‌ و ایجاد چین و چروک در پوست ‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کند. برای جلوگیری از چین و چروک غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ (مانند: انار، زغال‌اخته و چای سبز) بخورید.

 آنتی‌اکسیدان فراوان بخورید و بنوشید

4- جلوگیری از چین و چروک با ماساژ صورت با امگا 3

روغن‌های حاوی زنجیره طولانی اسیدهای چرب اشباع نشده امگا3 ، نقش مهمی در تعمیر داخل سلولی دارند. مواد غذایی حاوی امگا3 شامل: روغن بادام، چربی تخم‌مرغ و خامه. روغن ماهی نیز حاوی امگا 3 است اما بوی ناخوشایندی دارد و بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

5- آب سرد به صورتتان بپاشید

پاشیدن آب سرد بر روی صورت اولین چیزی که در صبح میکروسیرکولاسیون (اصطلاحی است که به مبادلات خون و مواد محلول مابین رگ‌ها و بافت‌ها، گفته می‌شود) و بازسازی غشاء پوستی شما را تحریک می‌کند. در صبح ترجیحا، دهان خود را با آب پر کنید زیرا پر کردن دهان با آب به کشش پوست صورت کمک می‌کند و یک نوع ورزش برای پوست به حساب می‌آید.

6- جلوگیری از چین و چروک با استفاده منظم از عینک آفتابی

نه تنها استفاده از عینک آفتابی از پوست حساس و ظریف اطراف چشم شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند، بلکه از بروز مشکل دوبینی که به طور مستقیم منجر به چین و چروک می‌شود، نیز جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از چین و چروک با استفاده منظم از عینک آفتابی

7- برای جلوگیری از خطوط خواب به پشت بخوابید

این خطوط خواب ممکن است در نهایت منجر به تشکیل چین و چروک شود.

8- برای جلوگیری از چین و چروک ، سیگار نکشید

سیگاری‌ها نسبت به غیر سیگاری‌ها تقریباً 5 برابر بیشتر دچار چین و چروک می‌شوند. سیگار کشیدن می‌تواند به کلاژن آسیب برساند و همچنین فرد همراه با سیگار کشیدن دچار دوبینی شده و لب خود را غنچه می‌کند که در طول زمان موجب تشکیل چین و چروک می‌شود.

9- کنترل حالات چهره برای جلوگیری از چین و چروک

هنگامی که همراه با حرف زدن، حالت چهره خود را نیز تغییر می‌دهید، صورت شما دچار چین و چروک می‌شود. شاید شما عادت کرده باشید که حالت چهره خود را هماهنگ با حرف زدنتان تغییر دهید اما سعی کنید این عادتتان را ترک کنید.
اخم، بالا بردن ابرو و چشم و خندیدن از عاداتی هستند که باعث بروز چین و چروک روی پوست صورت شما می‌شوند. لبخند زدن یا خندیدن می‌تواند موجب بروز چروک پوستی شود اما باید در نظر داشته باشید که شادابی و خندیدن آن‌قدر قدرتمند و جوان‌کننده است که احتمالاً موجب بروز چین و چروک نمی‌شود.

کنترل حالات چهره برای جلوگیری از چین و چروک

10- جلوگیری از چین و چروک با شادابی

در یک مطالعه بر روی زنان،دریافتند که داشتن یک رابطه شاد و خوش‌بینانه در دوران جوانی و میانسالی ، برای جلوگیری از چین و چروک مفید است. خوب است بدانید که شاد بودن به شما در کاهش روند پیری و سالخوردگی کمک می‌کند.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر