چگونه از انتقال ایدز به کودکان جلوگیری کنیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه از انتقال ایدز به کودکان جلوگیری کنیم

شیوع و نحوه انتقال ایدز به کودکان

مجله پزشکی و سلامتبر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 بیش از 240000 کودک در اطراف دنیا مبتلا به ویروس HIV یا همان ایدز بودند. بیشتر این مبتلایان در کشورهای جنوبی قاره آفریقا زندگی می‌کردند.راه اصلی انتقال ایدز به کودکان از مادران آلوده یا مشکوک می‌باشد. در واقع ویروس فعال یا نیمه فعال بیماری ایدز می‌تواند از بدن مادر آلوده و از طریق جفت وارد بدن جنین در حال رشد شود و او را آلوده نماید. به علاوه این که شیردهی نوزادان توسط مادر آلوده به ویروس HIV نیز راه دیگری برای انتقال این بیماری به نوزاد می‌باشد.

بنابراین اولین عامل انتقال ایدز به کودکان، مادرانی هستند که به دلیل انجام روابط پرخطر جنسی در طول دوران زندگی، حامل و یا ناقل ویروس‌های این بیماری می‌شوند و با این وجود با باردار شدن، احتمال تولد یک نوزاد مبتلا به بیماری ایدز را نیز افزایش می‌دهند. البته تزریق‌های غیر بهداشتی به کودکان به خصوص در محیط‌های با شیوع بالای بیماری ایدز نیز می‌تواند راه دیگری برای انتقال بیماری ایدز به کودکان باشد.

علائم و نشانه‌های بیماری ایدز در کودکان

بیماری ایدز در کودکان مبتلا با کاهش یا نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن خود را نشان می‌دهد. بنابراین احساس ضعف و ناتوانی در کودک، ابتلای مکرر به سرماخوردگی یا عفونت‌های تنفسی، مشکلات مغزی و یا اختلال در سیستم عصبی از جمله مشکل در راه رفتن یا عملکرد بدنی ضعیف، عفونت‌های مکرر گوش و مشکلات معده و اسهال همگی می‌توانند از جمله علائمی باشند که در کودک مبتلا به ایدز در صورتی که مادر مبتلا یا ناقل به بیماری ایدز باشد، مشاهده گردند.

علائم و نشانه‌های بیماری ایدز در کودکان

راه کنترل ، پیشگیری و جلوگیری از انتقال ایدز به کودکان

اولین راه کنترل بیماری ایدز استفاده منظم و مناسب از داروهای مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌باشد. البته امروزه برای درمان نوزادان و کودکان مبتلا به بیماری ایدز، از قطره‌ها یا داروهای مایع نیز در این زمینه استفاده می‌شود، به خاطر این که استفاده از این داروها در این قشر از بیماران راحت تر می‌باشد.  در مجموع، پزشکان برای درمان بیماری ایدز در کودکان سعی می‌کنند تا با تقویت گلبول‌های سفید خون سیستم ایمنی کودک را تقویت نمایند.

از دیدگاه پیشگیری برخی از متخصصان سلامت معتقدند که مؤثرترین راه برای پیشگیری از انتقال ایدز به کودکان، اجتناب دختران نوجوان و خانم‌های جوان به انجام روابط جنسی پرخطر می‌باشد. چرا که حتی حامل بودن ویروس ایدز در بدن خانم‌ها می‌تواند احتمال بیماری ایدز را در کودک او در هر زمانی که باردار شود، افزایش دهد. از آنجایی که تولد نوزاد مبتلا به بیماری ایدز به معنی زندگی او با این بیماری در طول دوران زندگی می‌باشد. بنابراین مراقبت‌ها و پیشگیری‌هایی برای جلوگیری از بروز و انتقال ایدز به کودکان یک اصل مهم در برنامه‌های مراقبت‌های سلامتی در هر جامعه ای است.

البته از سوی دیگر برای جلوگیری از انتقال ایدز به کودکان ، در صورتی که خانم مبتلا یا ناقلی بخواهد باردار شود، باید قبل از بارداری، به مهار بیماری اقدام نماید و سپس باردار شود. امروزه علم پزشکی تا حدی توانسته تا با استفاده از روش‌های خاص از انتقال ایدز به کودکان جلوگیری نماید.

راه‌های ارتقای سلامت کودک مبتلا به بیماری ایدز

از آنجایی که بی‌اشتهایی و نشانه‌های سرماخوردگی و ضعف از جمله نشانه‌های بیماری ایدز در کودکان می‌باشند؛ بنابراین مصرف آب فراوان توسط کودک و پیروی یک رژیم غذایی پرمایع برای کودک به همراه توجه به استراحت کافی کودک و استفاده بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز او جهت تقویت سیستم ایمنیش توصیه می‌گردد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر