تاثیر چربی های مفید و مضر بر سلامت قلب

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تاثیر چربی های مفید و مضر بر سلامت قلب

جلوگیری از مرگ زودرس با مصرف چربی های مفید

مجله پزشکی و سلامتیکی از مهم‌ترین علل عمده مرگ و میر در سطح جهان بیماری قلبی است به‌طوری که از هر ۱۰ مرگ، ۳ مورد آن به علت بیماری قلبی است. به همین دلیل است که حفظ سلامت قلب از پایه‌ای ترین اصول حفظ سلامت عمومی است. طبق تحقیقی که در مجله انجمن قلب آمریکا (Journal of the American Heart Association) منتشرشده است، سیاست گذاران تغذیه در کل دنیا، اولویت‌های تغذیه‌ای اشتباهی داشته‌اند. دانشمندان معتقدند به منظور مبارزه با همه‌گیری جهانی بیماری‌های قلبی ، افزودن چربی های مفید به رژیم غذایی ، حتی مهم‌تر از حذف چربی های مضر از برنامه غذایی است. طبق گایدلاین های تغذیه‌ای (دستورالعمل‌های رژیمی) با این روش می‌توان از مرگ بیش از یک میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی ، در سراسر جهان جلوگیری کرد.

چربی های مفید و چربی های مضر برای سلامت قلب

بسیاری از غذاها بیش از چندین نوع چربی مختلف دارند که برخی از آن‌ها برای سلامت قلب ، مفیدتر از بقیه هستند. چربی های رژیمی، دو نوع گیاهی و حیوانی هستند و چربی های مفید نامیده می‌شوند که شامل اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) و اسیدهای چرب چند غیراشباع (PUFA) هستند. این چربی‌ها علاوه بر تأمین انرژی، برای طیف وسیعی از عملکردهای بدن مانند پردازش ویتامین‌ها لازم هستند.

منابع اسیدهای چرب غیراشباع

خوردن چربی های رژیمی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و در نتیجه سلامت قلب کمک کند. بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت (National Institutes of Health) چربی های چند غیراشباع ، عمدتاً در روغن‌ها و غذاهای گیاهی یافت می‌شود؛ مانند روغن‌های آفتابگردان، ذرت و سویا. البته در ماهی‌های چرب مانند سالمون، خال‌مخالی، شاه‌ماهی و قزل‌آلا نیز وجود دارد.

چربی های مضر برای سلامت قلب

از سوی دیگر، چربی های اشباع‌شده ، به‌عنوان چربی بد در نظر گرفته می‌شود و عمدتاً از محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و فرآورده‌های لبنی پرچرب، به دست می‌آید. این نوع از چربی، سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین برای سلامت قلب مقدار مصرف چربی های اشباع را محدود و به کمتر از ۶% از کل کالری مورد نیاز روزانه خود برسانید.

چربی های مضر برای سلامت قلب - دکتر سوشا

منابع چربی های ترانس

چربی های ترانس، نوعی دیگر از چربی های مضر برای سلامت قلب هستند که اگر در مقادیر بالا مصرف شوند، می‌توانند کلسترول بد را افزایش دهند. اسیدهای چرب ترانس ، در اثر هیدروژناسیون روغن‌های مایع و تبدیل آنها به روغن‌های جامد تولید می‌شوند. این تکنیک باعث می‌شود تا ماندگاری روغن، بیشتر شود. چربی های ترانس اغلب در غذاهای آماده، غذاهای رستوران و فست فودها یافت می‌شوند.

یک مشکل جهانی

با توجه به نظر نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر داریوش مظفریان، رئیس دانشکده سیاست و علم تغذیه فریدمن تافتز (Tufts Friedman School of Nutrition Science and Policy)، در تمام دنیا، تمرکز اصلی بر این است که مصرف اسیدهای چرب اشباع در رژیم غذایی کاهش یابد. به گفته وی، کاهش مصرف چربی های اشباع برای سلامت قلب بسیار مفیدتر است تا اینکه اسیدهای چرب چند غیر اشباع را جایگزین اسیدهای چرب اشباع و یا ترانس نماییم. همچنین مشکل بیماری‌های قلبی ناشی از مصرف چربی های ترانس ، فقط مربوط به کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا نیست و درواقع این مشکل مربوط به کل دنیا خصوصاً کشورهای فقیر مانند هند می‌باشد.

کاهش مصرف چربی های مضر یا افزایش مصرف چربی های مفید ؟

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، محققان، داده‌هایی از ۱۸۶ کشور را جمع‌آوری و تحلیل کردند. این داده‌ها شامل دسترسی غذایی، الگوی غذایی، نرخ بیماری‌های قلبی و میزان مرگ و میر بود. نتیجه تحقیق به این صورت بود که در افرادی که مصرف چربی های مفید در برنامه غذایی‌شان، بسیار کم بود ۷۱۱۸۰۰ مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی رخ داده است ولی در مقایسه با این گروه، ۲۵۰۹۰۰ مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی اتفاق افتاده بود که چربی های اشباع زیادی مصرف کرده بودند. در نتیجه سلامت قلب در گرو استفاده از چربی های مفید است.

نتیجه‌گیری

وقتی آن‌ها داده‌های سال ۱۹۹۰ را با داده‌های سال ۲۰۱۰ مقایسه کردند دریافتند که مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های قلبی به علت مصرف کم چربی های مفید در برنامه غذایی، ۹% کاهش‌یافته است. در حالی که مرگ‌ومیر براثر مصرف زیاد چربی های اشباع، ۲۱% کاهش‌یافته بود. طی این تحقیقات، دانشمندان نتیجه گرفتند که نگرانی اصلی، باید عدم مصرف چربی های مفید باشد نه حذف مصرف چربی های مضر . هنگام بررسی میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و سلامت قلب در کشورهای مختلف، دانشمندان دریافتند که کشورهای مختلف، نیازهای متفاوتی دارند. مثلاً در جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی (Nations from the former Soviet Union) مانند اوکراین (Ukraine) بالاترین میزان مرگ و میر قلبی به خاطر عدم مصرف چربی های مفید بود؛ در همین حال، در کشورهای گرمسیری مانند کیریباتی (Kiribati) و فیلیپین (Philippines)، بالاترین میزان مرگ و میر بیماری‌های قلبی، ناشی از مصرف زیاد چربی های اشباع بود.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر