چربی سوز های طبیعی و بسیار مفید ( 24 ماده غذای چربی سوز )

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چربی سوز های طبیعی و بسیار مفید ( 24 ماده غذای چربی سوز )

لاغری با ماده غذایی چربی سوز

مجله پزشکی و سلامتلاغری زمانی اتفاق می‌افتد که میزان کالری دریافتی بدن، کم‌تر از میزان کالری باشد که می‌سوزانید.تمام افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند،به دنبال قرص‌های چربی سوز یا ضد اشتها هستند که یا چربی موجود در غذا و بدنشان را بسوزاند یا اشتهایشان را کم کند.اما نیازی به قرص‌های شیمیایی با عوارض بالا نیست و خوردن ماده غذایی چربی سوز و لاغر کننده ،همان کار قرص‌های چربی سوز را انجام می‌دهد.

چربی ‌سوز‌ های طبیعی 

ماست یونانی یک چربی سوز طبیعی

پروتئین ماست یونانی، دو برابر دیگر ماست‌ها است.این ماست طول می‌کشد تا از معده شما خارج شود و به همین دلیل احساس رضایت مندی شما از خوردن این ماست طولانی مدت ‌تر می‌باشد.به علاوه اینکه با هضم پروتئین،نسبت به کربوهیدرات ، در بدن شما کالری بیشتری سوزانده می‌شود.نوعی از ماست را بخرید که کم‌چربی یا بدون چربی باشد و میزان قند آن نیز پایین باشد.

ماست یونانی یک چربی سوز طبیعی

کوینولا

کوینولا یک ماده غذایی چربی سوز برای کاهش وزن است.در یک فنجان از این دانه کامل،8 گرم پروتئین متلاشی کننده گرسنگی و 5 گرم فیبر وجود دارد و همچنین حاوی میزان زیادی آهن، روی، سلنیوم و ویتامینE است. کوینولا به‌راحتی مانند برنج پخته می‌شود و شما می‌توانید همراه با سبزیجات و یا پروتئین بدون چربی،به عنوان شام آن را میل کنید.

کوینولا

دارچین ماده غذایی ضد اشتها

برخی مطالعات نشان داده است که دارچین به‌احتمال زیاد اثر تثبیت سطح قند خون را در بدن دارد.این ادویه اشتها را مهار می‌کند ( به‌خصوص در افراد مبتلابه دیابت نوع 2 ).هرکسی می‌تواند از فواید ضد اشتها و چربی سوز دارچین بهره‌مند شود.می‌توانید این ماده را به قهوه،چای و ماست اضافه کنید و درعین‌حال از شیرینی این ماده لذت ببرید،بدون اینکه کالری اضافی دریافت نمایید.

دارچین ماده غذایی ضد اشتها

فلفل تند

فلفل تند طعمی شبیه به یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین (capsaicin) را دارد. این ماده فقط برای مدت کوتاهی، برای جلوگیری از اشتها و افزایش سرعت سوخت‌وساز (چربی سوز ) مفید است. فلفل احتمالاً تأثیر بزرگی بر وزن ندارد، اما باعث می‌شود به دلیل تندی غذا، شما غذای کمتری بخورید.

فلفل تند

چای سبز ، چربی سوز طبیعی

مطالعات متعدد نشان می‌دهد، چای سبز یک ماده غذایی چربی سوز است که با تحریک بدن برای سوزاندن چربی شکم، کاهش وزن را حمایت می‌کنند. چای سبز حاوی کاتچین (catechin) است،کاتچین ترکیبی است که بر سوخت‌وساز بدن مؤثر می‌باشد. برای اینکه بیشترین بهره را از نوشیدن چای سبز ببرید، باید چند بار در روز چای سبز بنوشید. توصیه می‌شود که چای را گرم بنوشید، زیرا باعث می‌شود مدت‌زمان بیشتری طول بکشد تا چای را بنوشید و این موجب می‌شود چای مثل یک تسکین‌دهنده عمل کند.

چای سبز ، چربی سوز طبیعی

گریپ فروت

گریپ‌فروت خاصیت چربی سوز جادویی ندارد، اما می‌تواند به شما کمک کند با دریافت کالری کمتر، احساس سیری بیشتری داشته باشید، زیرا فیبرهای محلول،مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا هضم شوند. خوردن نیمی از گربپ‌فروت یا یک لیوان آب گریپ‌فروت قبل از غذا، به شما کمک می‌کند تا با دریافت کالری کمتر، سیر شوید.

گریپ فروت

هندوانه

غذاهایی که آبدار هستند، حجم بیشتری از معده و روده را اشغال می‌کنند و پیامی به بدن می‌دهد که شما به‌اندازه کافی غذاخورده‌اید و جای کمی برای دیگر غذاها دارید. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خام سرشار از آب و مواد مغذی و کم‌کالری هستند. هندوانه بهترین مثال می‌باشد که منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان لیکوپن و ویتامین A و C است.

هندوانه

گلابی و سیب

گلابی و سیب نیز حاوی آب زیادی می‌باشند. آنها فیبر اضافی دارند و باعث احساس سیری در شما می‌شوند. به‌جای آبمیوه، خود میوه را بخورید. خوردن میوه باعث می‌شود شما بیشتر بجوید و فیبر بیشتری نیز دریافت کنید. جویدن برخلاف نوشیدن، موجب می‌شود در بدن شما کالری اضافی سوزانده شود.

گلابی و سیب

انگور در مقایسه با کشمش

دو فنجان انگور را با 4/1 (یک چهارم) فنجان کشمش مقایسه کنید.هردو بیش از 100 کالری دارند،اما زمانی که انگور را بخورید احساس رضایت بیشتری می‌کنید زیرا میزان آن بیشتر از کشمش است.میوه‌های خشک نیز جای خود را در رژیم غذایی دارند،اما باید آن‌ها را به میزان کم خورد.

انگور در مقایسه با کشمش

توت‌ها

مانند سایر میوه‌ها، انواع توت‌ها نیز سرشار از آب و فیبر هستند، که می‌تواند موجب شود شما احساس سیری بیشتری داشته باشید. آنها همچنین بسیار شیرین‌اند و باعث می‌شوند شما از شیرینی آن‌ها احساس رضایت کنید و نیازی به خوردن کلوچه و کیک شیرین نداشته باشید. زغال‌اخته مثال خوبی در این زمینه است که حاوی آنتی‌اکسیدان می‌باشد.

توت‌ها

سبزیجات خام از چربی سوزهای طبیعی

سبزیجات خام یک میان وعده عالی است. آن‌ها کم‌کالری و سرشار از آب هستند و به شما کمک می‌کند احساس سیری بیشتری داشته باشید. نصف فنجان کرفس خردشده تنها هشت کالری دارد. کرفس را با کمی کره بادام‌زمینی و مقداری هویج می‌توانید بخورید. هنگامی‌که شما چیپس هوس می‌کنید، به‌جای آن سبزیجات خام و ترد بخورید.

سبزیجات خام از چربی سوزهای طبیعی

سیب‌زمینی شیرین

نیازی نیست که داخل سیب‌زمینی را با خامه ترش یا پنیر پر کنید، سیب شیرین پخته،به‌تنهایی پر از عطر و طعم است و به چیز دیگری نیاز ندارد. سیب شیرین حاوی پتاسیم، بتاکاروتن، ویتامین C و فیبر است که می‌تواند کالری را ذخیره کند.

سیب‌زمینی شیرین

تخم‌مرغ

یک عدد تخم‌مرغ تنها 75 کالری دارد و حاوی 7 گرم پروتئین و سایر مواد مغذی حیاتی است. به یاد داشته باشید، بدن شما برای هضم تخم‌مرغ کالری بیشتری، نسبت به صبحانه با کربوهیدرات زیاد، می‌سوزاند. اگر شما مبتلابه کلسترول بالا هستید، یک تخم‌مرغ در روز، تقریباً تمام کلسترولی است که شما باید در یک روز بخورید، در این شرایط سفیده تخم‌مرغ را انتخاب کنید که بدون کلسترول است.

تخم‌مرغ

قهوه یک چربی سوز

این خیلی عالی است که یکی از نوشیدنی‌های محبوب شما ،سوخت و ساز بدنتان را بالا می‌برد و از مواد غذایی چربی سوز است که به شما در ازدست دادن وزن کمک می‌کند. قهوه به مقدار کمی، باعث تحریک متابولیسم می‌شود. اما اگر در طی روز،با خوردن مواد غذایی دیگر کالری زیادی دریافت کنید،نمی‌توانید به کاهش وزن امیدوار باشید.

قهوه یک چربی سوز

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر پخته‌شده غنی از فیبر و مقدار زیادی آب است. این ماده غذایی برای سیر کردن شما بسیار مفید است. مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا شما غذای گرم را بخورید و مایع و فیبر زیاد جو باعث می‌شود شما احساس سیری بیشتری داشته باشید. از خوردن جو دوسر خیلی شیرین اجتناب کنید. مقداری دارچین یا جوز هندی به جو دوسر اضافه کنید تا کمی طعم شیرین بگیرد و سپس آن را بخورید.

بلغور جو دوسر

نان و کراکر سبوس‌دار ، چربی سوز های طبیعی

این‌ها نان یا کراکر کم‌چرب و با فیبر زیاد است که جایگزین نان‌های سنتی می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه‌شده می‌کنند چربی شکم کمتری دارند. غلات سبوس‌دار نیز مجموعه‌ای غنی‌تر از مواد مغذی گیاهی فراهم می‌کند. شما می‌توانید غلات، نان، حبوبات، پاستا و کراکر سبوس‌دار را بخورید و نوع سبوس‌دار را جایگزین مواد غذایی قدیمی کنید.

نان و کراکر سبوس‌دار ، چربی سوز های طبیعی

سوپ یک ماده غذایی ضد اشتها

سوپ پر آب و بدون خامه بخورید،آب معده شما را کمترین کالری پر می‌کند و مانع می‌شود که شما بیش‌ازحد غذا بخورید.خوردن کمی سوپ قبل از غذا موجب می‌شود تا شکمتان پر شود و غذای کمتری بخورید.به سوپ می‌توانید مرغ، ماهی، لوبیا و سبزیجات اضافه کنید.

سوپ یک ماده غذایی ضد اشتها

سالاد

سالاد،راه دیگری برای سیر کردن شما و پر کردن حجم معده است و موجب می‌شود غذای کمتری بخورید. می‌توانید به سالاد،کمی سبزیجات و پنیر رنده شده نیز اضافه کنید اما مراقب باشید کالری آن بالا نرود.

سالاد

سرکه

سالاد را با مقداری سرکه و روغن بخورید.این باعث می‌شود، بدون افزایش کالری، طعم سالاد بهتر شود.

سرکه

آجیل

آجیل،میان‌‎وعده عالی برای رفع گرسنگی شما است. آنها حاوی پروتئین، فیبر و چربی سالم هستند. مطالعات نشان می‌دهد آجیل می‌تواند به از دست دادن وزن و بهبود سطح کلسترول (در حد اعتدال) کمک کند. آنها همچنین غنی از کالری هستند، بنابراین شما را سیر می‌کنند. نوع با پوسته آن‌ها را خریداری کنید تا سرعت خوردن شما کندتر شود و با خوردن مقدار کمتری از آجیل، سیر شوید.

آجیل

شیر بدون چربی

شیر بدون چربی مقدار زیادی از پروتئین، کلسیم و ویتامین D فراهم می کند درحالی‌که چربی ندارد.این باعث می‌شود شما احساس سیری بیشتری داشته باشید.

شیر بدون چربی

گوشت بدون چربی یک ماده غذایی چربی سوز

پروتئین باعث می‌شود که شما به مدت طولانی‌تر سیر بمانید و همچنین در طول هضم غذا،کالری بیشتری بسوزانید.باید در انتخاب گوشت،با دقت باشید.زیرا گوشت تیره،چربی بالایی دارد و باعث می‌شود تعدادی از مزایای گوشت حذف شود.سینه مرغ بدون پوست و یا گوشت گوساله بدون چربی انتخاب خوبی است.به طور مثال استیک چربی خیلی کم و پروتئین زیادی دارد که برای لاغری مفید است.

گوشت بدون چربی یک ماده غذایی چربی سوز

ماهی

ماهی منبع مهم پروتئین است. این پروتئین چربی کمی دارد و چربی آن از نوع امگا 3 است که چربی خوب و مفید می‌باشد. امگا 3، که در ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی و ماهی‌های چرب یافت شده، ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند.

ماهی

لوبیاها

لوبیاها، سبزیجات و پروتئین یک منبع بزرگی از فیبر هستند. شما با دریافت کالری کم، احساس سیری زیادی می‌کنید. یک کنسرو لوبیا باز کرده و آن را به سوپ یا سالاد اضافه کنید و سپس آن را به‌عنوان شام میل کنید. یک فنجان لوبیا 12 گرم فیبر، 15 گرم پروتئین و فقط 4 گرم چربی دارد.

لوبیاها

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر