چاقی و افسردگی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چاقی و افسردگی

آیا چاقی و افسردگی در ارتباط‌اند؟

مجله پزشکی و سلامت : اکثر افراد چاق ، از چاقی خود در عذاب روحی هستند و اعتماد به نفس و روحیه آن‌ها به اندازه دیگران نیست. احساس افسردگی در افراد چاق بسیار رایج‌تر از دیگران است؛ در مارچ 2010، در مجله‌ی روان‌پزشکی عمومی، نتایج 15 مطالعه و تحقیق ثابت کرد که چاقی و افسردگی ارتباط مستقیم دارند.

اما اضافه وزن نتیجه افسردگی است یا افسردگی نتیجه اضافه وزن؟

لزلی هاینبرگ، متخصص تغذیه و متابولیسم می‌گوید”ما میدانیم افسردگی نشانه‌های زیادی دارد. مثلاً می‌تواند چاقی را بیش‌تر کند، اشتها را از بین ببرد، باعث کاهش انرژی شود و اشتیاق افراد را کم کند.”

 افسردگی همیشه با ریسک فاکتورهایی همراه بوده که برای سلامت خطرناک هستند. مثلاً خودکشی، انزوا، مصرف دارو، اعتیاد به الکل و به همراه همه‌ی این‌ها، ترکیب خطرناک افسردگی و چاقی هم باشد. برای جلوگیری از بیش‌تر شدن مشکل باید راجع به چیزهایی که می‌خورید احساس خوبی داشته باشید.همه‌ی افراد می‌دانند غذاهای چرب یا بسیار شیرین، چاق کننده هستند؛ اما وقتی آن را می‌خورند، در ابتدا از نظر روحی ارضا می‌شوند ولی آیا پس از آن احساسی که به خود دارند خوب است یا بد؟

اما اضافه وزن نتیجه افسردگی است یا افسردگی نتیجه اضافه وزن؟

چگونه تأثیر چاقی و افسردگی را می‌توان کم کرد؟

از این چرخه‌ منفی باید بیرون آمد و ذهن را آزاد کرد. در موقع افسردگی فرد از رختخواب به سختی جدا می‌شود. به چیزی که می‌خورد، کم توجه می‌کند. برای درمانگر مهم نیست بداند کدام عامل ابتدا شروع شده؛ چاقی فرد و یا افسردگی او. مهم این است که کدام یک اکنون باید بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.

اگر فردی برای مشاوره بیاید و بگوید از چاقی خود رنج می‌برد، پس تمرکز درمانگر باید روی کم کردن وزن او باشد. اما اگر فردی به خاطر مشکلات روحی خود مراجعه کند، ابتدا باید مشکلات ذهنی و روحی‌اش را معالجه کرد تا خود به خود مشتاق شود وزن خود را نیز متعادل کند.

 به هر حال اضافه وزن و چاقی، مشکلی است که هم برای فیزیک فرد و هم برای ذهن و روحش بسیار دردسر ساز است و در درمان افراد افسرده، وزن آن‌ها از عواملی است که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد و با عادات غذایی سالم، تمرینات ورزشی مناسب و راهکارهای ویژه به سطح بهینه و نرمال رساند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر