بیش فعالی مشکل بزرگ کودکان و بزرگ‌سالان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بیش فعالی مشکل بزرگ کودکان و بزرگ‌سالان

اختلال بیش فعالی

مجله پزشکی و سلامتاختلال بیش فعالی فقط مختص کودکان نیست. درواقع 70-30 درصد از کودکان درگیر اختلال بیش فعالی، علائم بسیاری را تا بزرگ‌سالی ادامه می‌دهند. به علاوه کودکانی که در سنین پایین اختلال بیش فعالی در آنان تشخیص داده نشده،نشانه‌های بارزتری را در بزرگ‌سالی نشان می‌دهند؛ در محیط کار و روابطشان مشکل ‌دارند و نمی‌دانند چرا اهدافشان دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند.

چه چیز باعث اختلال بیش فعالی در افراد می‌شود؟

در افراد دارای اختلال بیش فعالی، مواد شیمیایی که انتقال‌دهنده‌های عصبی نامیده می‌شوند، در نواحی خاصی از مغز که کنترل کردن تمرکز را انجام می‌دهند، کم است. پژوهشگران علت اصلی این عدم توازن را نمی‌دانند، اما چنین فکر می‌کنند که ژن‌ها در این رابطه نقش مهمی دارند؛ چون اختلال ADHD (بیش فعالی) در خانواده‌ها، موروثی است. هم چنین در دوران پیش از تولد در معرض الکل و سیگار قرار گرفتن،می‌تواند باعث این اختلال شود.

علائم اختلال بیش فعالی در بزرگ‌سالان

اختلال بیش فعالی در بزرگ‌سالی الگوی متفاوتی نسبت به بیش فعالی کودکان دارد.این علائم عبارت‌اند از:

1)نامنظم بودن

ممکن است بزرگ‌سالان از خیلی وقت پیش، به طور کلی بر سر قرارها دیر برسند.آن‌ها عادت داشته‌اند که همیشه بعد از زمان مقرر، بر سر قرار ملاقات خود حاضر شوند.

2)رانندگی مخاطره‌آمیز

یکی از نشانه‌های اختلال بیش فعالی، این است که ذهن خود را بر کاری که در حال انجام آن هستند،نمی‌توانند متمرکز کنند.آن‌ها برای نوجوانان و بزرگ‌سالان، وقتی که پشت فرمان قرار می‌گیرند، مشکل ساز می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد دارای این اختلال ،بیش‌تر در معرض سرعت‌بالا و تصادف قرار دارند و هم‌چنین این‌که گواهینامه‌ی رانندگی خود را گم می‌کنند.

3)مشکلات زناشویی

اکثر افراد با اختلال بیش فعالی، در روابط زناشویی دچار مشکل می‌شوند و اغلب، شرکای افرادی با اختلال بیش فعالی تشخیص داده نشده،از مهارت گوش دادن ضعیف و ناتوانی در اجرای تعهدات شریک زندگی خود شکایت دارند.

مشکلات زناشویی - دکتر سوشا

4)حواس‌پرتی نشانه اختلال بیش فعالی

این افراد در توجه کردن با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل در جهان شلوغ امروز نمی‌توانند به راحتی موفق شوند.این افراد می‌توانند در کار و حرفه خود موفق باشند،مخصوصاً در دفاتر شلوغ و پر سر و صدا نمی‌توانند کار کنند چون به شدت حواس پرت هستند.افراد با اختلال بیش فعالی، به نظرشان تماس‌های تلفنی و ایمیل،مانع به پایان رساندن کارشان می‌شود.

5)عدم تمرکز و گوش دادن

این افراد نمی‌توانند به جلسات و ملاقات طولانی تمرکز کنند. ممکن است حتی چیزی را به آن‌ها یادآوری کنیم و باز هم آن کار را فراموش کنند.به طور مثال ممکن است به همسرتان یادآوری کنید که پسرتان را وقت بازگشت از محل کارش،از کلاس تنیس بردارد،اما باز هم فراموش می‌کند که این کار را انجام دهد.این به دلیل عدم تمرکز و گوش دادن ضعیف این افراد است که باعث مشکلات و سوء تفاهم می‌شود.

6) بی‌قراری و عدم آرامش

اختلال بیش فعالی کودکان رایج است اما بیش فعالی در بزرگ‌سالان طور دیگری تظاهر می‌کند،به صورتی که فرد بی‌قرار است و نمی‌تواند آرامش خود را حفظ کند و همیشه دچار تنش عصبی است.

7)مشکل شروع یک کار

اختلال بیش فعالی کودکان باعث می‌شود که کودک از انجام تکالیف خود سر باز کند اما بزرگ‌سالان با اختلال بیش فعالی ، هنگام شروع کارهایی که نیاز به توجه زیادی دارد نمی‌توانند روی پای خود بایستند و کار را شروع کنند. این تعویق، اغلب به مشکلاتی مانند: اختلافات زناشویی، مشکلات محیط کار و مشکلات با دوستان منجر می‌شود.

8)تأخیر از مشکلات شایع اختلال بیش فعالی

افرادی با این اختلال همیشه در همه کار‌ها تأخیر دارند،این به این دلیل است که قدرت برنامه ریزی ندارند و نمی‌توانند محاسبه کنند که انجام یک کار،چقدر زمان می‌برد. این افراد به محل کار و یا وقت ملاقات خود نیز دیر می‌رسند زیرا نمی‌توانند درست برنامه ریزی کنند که چقدر طول می‌کشد تا به مقصد خود برسند، همچنین شاید زمانی که می‌خواهند از خانه راه بیافتند، متوجه شوند که ماشین بنزین ندارد یا نیاز به شستشو دارد. همه این‌ها به دلیل عدم تمرکز،حواس پرتی و عدم برنامه ریزی در این افراد است.

9)عدم کنترل خشم نشانه اختلال بیش فعالی

اختلال بیش فعالی اکثراً با عدم کنترل احساسات همراه است و فرد بر سر مسئله‌ای جزئی فوراً از کوره در می‌رود و احساسات خود را نمی‌تواند کنترل کند.این افراد به سرعت یک انفجار،عصبی می‌شوند.

عدم کنترل خشم نشانه اختلال بیش فعالی - دکتر سوشا

10)مشکل اولویت بندی مسائل

این افراد در اولویت بندی تصمیمات و شروع یا تمام کردن کارهای بزرگ مشکل دارند و ساعت‌ها وقت خود را صرف مسائل جزئی و ناچیز می‌کنند.

تشخیص اختلال بیش فعالی در بزرگ‌سالان

خیلی از افراد تا زمانی که به واسطه‌ی یک مشکل دیگر مانند اضطراب یا افسردگی به کمک احتیاج پیدا کنند،نمی‌دانند که دچار اختلال بیش فعالی هستند. گفت و گو کردن در مورد عادات بد، مشکلات محل کار یا تعارضات زناشویی، اغلب نشانه‌ی این هستند که اختلال بیش فعالی باعث چنین عوارضی شده است. برای این که وجود این اختلال در بزرگ‌سالی تأیید شود، باید نشان داده شود که در کودکی هم وجود داشته؛ حتی اگر تشخیص داده نشده باشد.

• تمام انواع اختلال بیش فعالی به بزرگ‌سالی کشیده نمی‌شوند و زندگی فرد را تا این درجه دچار مشکل نمی‌کنند مگر مواردی که اختلالات همراه با اختلال دیگری مثل اضطراب، افسردگی، اختلال سلوک، اختلال ایذایی مقابله‌ای و … باشد، یعنی اختلال بیش فعالی خالص نباشد و بیماری روان‌پزشکی دیگری همراه آن باشد.در این صورت اختلال بیش فعالی در افراد شدیدتر است

• سابقه خانوادگی مثبت از بیماری وجود داشته باشد.

• مشکلات خانواده زیاد باشد (ازجمله بیماری، اعتیاد، وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین، هرج و مرج و …)

درصورتی‌که مشکل دقت و تمرکز شما به‌تازگی ایجادشده، نمی‌توان برچسب بیش فعالی به آن زد و باید تحت تأثیر اختلالات اضطرابی یا وسواس یا … بررسی شود.

ازدواج و اختلال بیش فعالی

این اختلال می‌تواند زندگی زناشویی و یا هرگونه رابطه‌ی دیگری را به راحتی خراب کند. برای افراد دارای اختلال بیش فعالی بسیار سخت است که تعهد اجتماعی داشته باشند، تولدها و سالگردها را به یاد داشته باشند و این که کارهای روزمره را تمام کنند و قبض‌ها و مالیات‌ها را به‌موقع پرداخت کنند.آن‌ها به سرعت عصبانی می‌شوند و رفتارهای خطرساز دارند. این روابط و ازدواج‌ها، به راحتی به جدایی و طلاق می‌انجامند.

درمان‌های مفید برای بزرگ‌سالان دارای اختلال بیش فعالی

• دارو درمانی

• مشاوره و روان‌درمانی

• انتخاب شغل‌های مناسب برای آنان

• استفاده از راهنمای روزمره: نوشتن یادداشت‌های کوچک و جلوی دید قرار دادن آن‌ها و نشان دادن بایدها و نبایدها.

• استفاده از برنامه‌ی کار روزانه و یادداشت رویدادهای مهم

• تغذیه‌ی مناسب که عبارت است از استفاده‌ی زیاد از پروتئین‌ها (گوشت، حبوبات، آجیل و تخم‌مرغ) و پرهیز از کربوهیدرات‌های ساده در عوض استفاده از کربوهیدرات‌های ترکیبی مثل ماکارونی غنی‌شده یا برنج قهوه‌ای که سطح انرژی را در بدن ثابت نگه می‌دارند.

درمان‌های مفید برای بزرگ‌سالان دارای اختلال بیش فعالی - دکتر سوشا

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر