خارش ناحیه تناسلی و روش‌های پیشگیری

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خارش ناحیه تناسلی و روش‌های پیشگیری

خارش ناحیه تناسلی موضوعی آزاردهنده برای زنان و مردان

مجله پزشکی و سلامتخارش یا سوزش در هر جای بدن می‌تواند موجب آزار و ناراحتی شود. اما هنگامی که خارش در منطقه حساسی مانند واژن، فرج (لب، چوچوله و دهانه واژن) و آلت تناسلی مردان رخ می‌دهد، می‌توان ناراحت کننده تر باشد. در اکثر موارد سوزش و خارش ناحیه تناسلی نگران کننده نیست، اما گاهی نیز می‌تواند نشانه عفونت و بیماری مقاربتی نگران کننده‌ای باشد و باید با مراجعه به پزشک، به علت خارش ناحیه تناسلی پی ببرید.

دلایل اصلی خارش ناحیه تناسلی

خارش ناحیه تناسلی می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های مختلفی از جمله عفونت‌های واژن در زنان و یا بیماری‌های مقاربتی در مردان باشد. علل خارش واژن در زنان و خارش آلت تناسلی مردان در مطالب قبلی به تفصیل توضیح داده شد. خارش ناحیه تناسلی در هر دو جنس، ممکن است توسط سوزش پوست، بیماری‌های مقاربتی (مانند هرپس تناسلی) و آلرژی ایجاد شود. در بسیاری از موارد، سوزش و خارش ناحیه تناسلی به خودی خود از بین می‌رود و شاید نشانه بیماری جدی نباشد و در اثر تحریک، ایجاد شده باشد. اما اگر خارش ناحیه تناسلی ، شما را کلافه کند، باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص بیماری و تجویز داروی مناسب ، معالجه شما آغاز شود. رعایت مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی دارد، شما می‌توانید با رعایت توصیه‌های زیر ، دچار خارش دستگاه تناسلی نشوید.

راه‌های پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی زنان

زنان باید برای پیشگیری از خارش دستگاه تناسلی ، اقدامات زیر را انجام دهند:

• پس از ادرار کردن و یا اجابت مزاج، ناحیه تناسلی خود را از سمت جلو به عقب بشویند تا باکتری‌ها مقعد وارد واژنتان نشود. ورود باکتری‌ها به واژن عامل اصلی خارش ناحیه تناسلی است.
• اجتناب از مصرف مواد شیمیایی مانند مواد شستشوی واژن یا اسپری‌های بهداشتی زنانه، که تعادل اسیدی واژن را بر هم می‌زنند.
• اجتناب از مصرف محصولات بهداشتی زنانه معطر (پد، صابون).

راه‌های پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی مردان

مردها باید برای پیشگیری از خارش دستگاه تناسلی ، اقدامات زیر را انجام دهند:

• برای پیشگیری از خارش آلت تناسلی ، مردها باید آلت تناسلی‌شان را به خوبی بشویند، افرادی که ختنه نشده‌اند ، باید منطقه زیر پوست ختنه گاه را نیز به خوبی شسته شود.
• ناحیه تناسلی مردان باید کاملاً خشک شود ، زیرا رطوبت ناحیه تناسلی ممکن است به عفونت منجر شود. مردها می‌توانند در طول تابستان ، آرد ذرت روی آلت تناسلی خود بزنند تا آلت تناسلی آن‌ها در اثر گرما و عرق، مرطوب نشود و دچار عفونت و یا خارش نشوند.

اقداماتی که باید زنان و مردان برای پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی انجام دهند

این اقدامات برای جلوگیری از خارش ناحیه تناسلی در زنان و مردان مفید هستند:

• پوشیدن لباس زیر با الیاف طبیعی و گشاد
• تعویض کردن لباس زیر ، حداقل هر 24 ساعت
• تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی : استفاده از صابون ملایم برای شستن ناحیه تناسلی و پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی
• استفاده از مواد شوینده بدون بود و ضعیف برای شستشوی لباس زیر
• خشک کردن آلت تناسلی : بعد از حمام و شنا ، ناحیه تناسلی خود را به خوبی خشک کنید و از مرطوب ماندن آلت تناسلی خودداری نمایید. رطوبت آلت تناسلی عامل اصلی عفونت و رشد باکتری است که موجب خارش ناحیه تناسلی می‌شود.
• اجتناب از رابطه جنسی محافظت نشده: رابطه جنسی محافظت شده (همراه با کاندوم) بهترین راه برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی است. اگر احتمال می‌دهید که شریک جنسی‌تان دچار عفونت است، رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید تا بیماری او به شما منتقل نشود و دچار خارش ناحیه تناسلی نشوید.

اقداماتی که باید زنان و مردان برای پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی انجام دهند

راه حل‌های فوری برای درمان خارش ناحیه تناسلی

اگر خارش ناحیه تناسلی شما، آزاردهنده شده است، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر ، سریعاً آن را درمان کنید:

کمپرس آب سرد برای تسکین خارش دستگاه تناسلی

کمپرس آب سرد واژن را بی حس کرده و خارش و التهاب آن را کاهش می‌دهد.

• چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید.
• بسته یخ را به مدت چند دقیقه بر روی آلت تناسلی خود قرار دهید. سپس 30 ثانیه آن را برداشته و دوباره آن را روی ناحیه تناسلی خود بگذارید.
• این کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که خارش دستگاه تناسلی شما تسکین یابد.
• شستن ناحیه تناسلی با آب سرد نیز به کاهش سوزش و خارش دستگاه تناسلی کمک می‌کند.

آب نمک و تسکین خارش دستگاه تناسلی

نمک رشد میکروب‌های عامل عفونت را کاهش می‌دهد و در نتیجه خارش و ناراحتی‌های ناحیه تناسلی را کم می‌کند؛ البته اگر دستگاه تناسلی شما دچار زخم است، از این روش نمی‌توانید استفاده کنید.  برای استفاده از آب نمک برای درمان خارش ناحیه تناسلی ، این مراحل را طی کنید:

• یک قاشق غذاخوری نمک را به یک لیوان آب اضافه نموده و زمانی که احساس خارش کردید ، ناحیه تناسلی خود را با آن شست و شو دهید تا خارش دستگاه تناسلی شما، کم شود.
• می‌توانید وان حمام را با آب داغ پر کرده و نصف لیوان نمک به آن اضافه کنید و به مدت 15-10 دقیقه داخل این وان آب و نمک بخوابید. اگر این کار را 3-2 بار در روز تکرار کنید به مرور خارش ناحیه تناسلی شما تسکین می‌یابد.

پماد لیدوکائین

اگر خارش و سوزش ناحیه تناسلی شما به قدری شدید است که مانع ادرار کردن و یا مقاربت می‌شود می‌توانید موقتاً تا زمانی که به دکتر مراجعه کنید، از پماد لیدوکائین استفاده نمایید تا خارش ناحیه تناسلی شما تسکین یابد.

ماست برای تسکین خارش دستگاه تناسلی

ماست پروبیوتیک درمان خانگی مناسبی برای توقف خارش و سوزش واژن زنان می‌باشد. پروبیوتیک‌ها به خوبی می‌توانند گسترش عفونت را در بدن کنترل کند و باکتری‌های مضر درون واژن را از بین می‌برد، در حالی که رشد باکتری‌های مفید درون واژن را افزایش می‌دهد. یک پد بهداشتی را داخل ماست فرو کرده و به مدت 2 ساعت آن را درون واژن خود قرار دهید. این کار را روزی 2 بار تا بهبودی کامل انجام دهید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام! جناب دکتور چندین سال است که پشت بیضه‌هام و اطراف آن خیلی شدید خارش داره و من مجبور می‌شم بخارونمش تا حدی که زخم میشه. اگر یک هفته دست نزنم و نخارونمش، خوب میشه اما بعد از چند روزی باز هم وقتی که بیضه هام خیس می‌مونه شروع می‌کنه به خارش و بنده مجبور می‌شم بخارمش ‌تا زخم بشه. شاید بیش از ده سال است که این وضعیت را دارم. ممنون می‌شم اگه راهنمایی ام کنید.

مشاهده کامل

با سلام کاربر گرامی خاراندن مداوم شما فقط باعث تحریک پوست شما شده و موجب حساس شدن و بدتر شدن میشه. برای یافتن راه حل مناسب ابتدا باید علت بوجود آورنده این عامل رو شناسایی کنید. معمولا عفونت های قارچی و یا باکتریایی عامل اصلی این نوع حساسیت های پوستی در ناحیه تناسلی هستند و برای تشخیص دقیق باید حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا ازمایشات و بررسی های لازم صورت بگیره. ولی به طور کلی سعی کنید از لباس های زیر نخی گشاد استفاده کنید و از ژل های لوبریکانت و مرطوب کننده مخصوص این نواحی استفاده کنید تا از خارش ناحیه تناسلی بکاهید. ولی قدم اول تشخیص عامل بوجود آورنده این موضوع هست و باید توسط متخصص اورولوژی بررسی گردد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

لابیا گاهی به عنوان لب های واژن نامیده میشود. دو جفت لابیا وجود دارد: لابیای ماژور یا بزرگ در خارج از مهبل (واژن) و لابیای مینور یا کوچک، که درون شکاف پوستی است که به مهبل (واژن) ختم می شود.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام. متاسفانه لینک شما به علت مغایرت داشتن با قوانین وب سایت حذف شد .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سن:34. جنس:مرد. روی آلت تناسلی بعضی قسمتها پوسته شده وهمچنين زخم ایجاد میشه تقریبا چند ماهه وهر ماه اتفاق میافتد بعداز اون هم همسرم با علام عفونت ادراری مواجه میشه وسوزش کم ودرد در نواحی کلیه .سونوگرافی هم رفته ولی مشکلی نداشته . عفونت ادراری رو دو مرحله میشه درمان میکنه ولی سریع عود میکنه مشکلمان چیه وچطور میشه حل کرد ؟؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز برای عفونت های مجاری تناسلی می بایست شما و همسرتون همزمان درمان بشید. در غیر اینصورت هر بار فرد سالم توسط فرد مبتلا مجددا آلوده میشه و این چرخه تکرار میشه. پیشنهاد می کنم مقاله زیر رو هم به دقت مطالعه کنید: بیماری های منتقله از راه جنسی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. من جنسیتم پسره و ۱۷ سالمه و دور سر التم یه چیزایی مثل دونه هست، که فک کنم تا اونجایی که تحقیق کردم پاپول هستش. یه راه درمان میخوام. البته میخوام مطمئن شم که بیماری خطرناکی نیست. و اینکه اخیرا متوجه یه چیزی زیر بیضه هام شدم، مطمئن نیستم چیه. فک نکنم خال باشه، مثل دونه میمونه اما رنگش سیاهه.

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز در صورتی که تحقیق شما به درستی انجام شده باشه و ضایعاتی که اشاره کردید از نوع پاپول باشه، معمولا نیاز به درمان خاصی نداره اما اگر شما رو اذیت میکنه میتونید با روش هایی نظیر سرمادرمانی ( کرایوتراپی) ، جراحی لیزری و یا رادیوتراپی نسبت به درمان اونها اقدام کنید. ضایعات سیاه رنگی که روی بیضه هاتون دارید به نظر میرسه یکسری ضایعات عروقی به نام آنژیوکراتین باشه که این مورد هم مشکل خاصی ایجاد نمیکنه و معمولا نیاز به درمان نداره و در صورت نیاز میتونید از طریق لیزر CO2 یا سرمادرمانی نسبت به سوزاندن اونها اقدام کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام . دارو وپماد برای خارش وعفونت دستگاه تناسلی زن چی خوبه ؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی برای درمان خارش و عفونت دستگاه تناسلی ابتدا باید علت زمینه ای اون مشخص بشه و درمان بر حسب علت انجام میشه شما میتونید از توصیه های همین مقاله استفاده کنید. شما همچنین میتونید به مقاله درمان عفونت زنانه با عسل مراجعه کنید و از توصیه های اون پیروی کنید. بسیای از افراد با این روشها به نتیجه رسیده اند ،در صورتی که در مورد شما اثربخش نبود به پزشک زنان مراجعه کنید. لینک مقاله درمان عفونت زنانه با عسل: http://yon.ir/BBbFx
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر