پیشگیری از پوکی استخوان در مردان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیشگیری از پوکی استخوان در مردان

ضرورت پیشگیری از پوکی استخوان در مردان

مجله سلامت : با وجود این که شیوع پوکی استخوان بیشتر در خانم‌ها به خصوص خانم‌های مسن مشاهده می‌شود. اما امروزه بر اساس آمار مشخص شده که این عارضه در مردان هم شایع می‌باشد، هر چند که شیوع آن به گستردگی شیوع پوکی استخوان در بین خانم‌ها نیست. مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه پوکی استخوان نشان داده است که احتمال بروز پوکی استخوان در مردان نسبت به زنان تقریباً یک دهه دیرتر بروز می‌کند. به علاوه این که جمعیت مردان مبتلا به پوکی استخوان نسبت به زنان مبتلا یک سوم می‌باشد. با این حال ضروری است که در جهت جلوگیری از بالا رفتن میزان بروز این عارضه در مردان به فکر پیشگیری از آن بود.

علل بروز پوکی استخوان در مردان

تحقیقات پزشکی در زمینه علل بروز پوکی استخوان در مردان نشان داده است که شیوع این عارضه با برخی موارد مانند استعمال سیگار، عدم فعالیت بدنی، دریافت کم ویتامین D و کلسیم، مصرف داروهای پیشگیری کننده از سرطان پروستات، کم بودن هورمون تستوسترون و یا خوردن داروهای هورمونی حاوی هورمونی‌های جنسی در ارتباط مستقیم می‌باشد. بر اساس نظر برخی از پزشکان، علت شایع پوکی استخوان در مردان کمبود هورمون تستوسترون در بدن می‌باشد که راه شناسایی آن انجام آزمایش‌های هورمونی و راه درمانش هم مصرف تستوسترون با تجویز پزشک می‌باشد. البته برخی از متخصصان تغذیه و سلامت بر این باورند که کمبود دریافت کلسیم و ویتامین D بخصوص در مردان سنین 30 تا 50 سال بدون فعالیت بدنی عامل اصلی بروز پوکی استخوان می‌باشد و بهترین راه پیشگیری هم دریافت مناسب این مواد مغذی و داشتن فعالیت بدنی می‌باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان در مردان

ویتامین‌ها و ریز مغذی‌های لازم برای پیشگیری از پوکی استخوان

در مورد دریافت کلسیم و ویتامین D، توصیه متخصصان تغذیه آن است که یک مرد سنین 30 تا 50 سال نیاز به 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز دارد و در مواردی که احتمال پوکی استخوان در مردی بالا باشد یا یکی از عوامل خطرزا بروز پوکی استخوان در او وجود داشته باشد، دریافت ویتامین D باید در حدود 600 واحد بین‌المللی باشد. مصرف شیر و لبنیات به میزان 2 تا 3 لیوان شیر، 2 کاسه ماست، 2 لیوان دوغ و 45 تا 50 گرم پنیر می‌تواند نیاز بدن فرد به میزان کلسیم توصیه شده را تأمین نماید. به علاوه این که قرار گرفتن به مدت 20 دقیقه در معرض تابش ملایم نور آفتاب می‌تواند ویتامین D مورد نیاز فرد را تأمین کند.

البته نباید فراموش کرد که انجام فعالیت‌های ورزشی که در آن از وزن بدن برای انجام فعالیت‌های بدنی استفاده می‌شود مانند پیاده روی، دوی ملایم، پرش و ورزش‌های پرشی به مدت 30 دقیقه در روز و حداقل سه بار در هفته می‌توانند در استحکام توده اسکلتی و پیشگیری از بروز پوکی استخوان مؤثر واقع شوند. در حالی که تصور می‌شود، احتمال بروز پوکی استخوان در ورزشکاران کمتر می‌باشد، اما تحقیقات محققان نشان داده است که ضعف توده اسکلتی که با آسیب دیدگی‌های مکرر در استخوان‌های ورزشکاران خود را نشان می‌دهد در ورزشکاران شایع می‌باشد.  از دیدگاه تغذیه و سلامت، دو عامل استفاده طولانی مدت از رژیم‌های غذایی پرپروتئین و مصرف داروهای آستروئیدی منجر به کم شدن توده استخوانی و بالا رفتن ریسک شکنندگی استخوان‌ها می‌شوند. در این زمینه به ورزشکاران توصیه می‌شود که در مقاطع طولانی مدت از رژیم‌های غذایی پر پروتئین استفاده نکنند و مصرف داروهای آستروئیدی را حتماً زیر نظر پزشک متخصص مصرف نمایند.

چه افرادی بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند؟

در مورد مردانی نیز که احیاناً دچار مشکلات و بیماری‌های خاصی مانند انواع سرطان‌ها و به‌ویژه سرطان پروستات هستند که لازم است از داروهای خاصی استفاده کنند، مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D و یا حتی دریافت مکمل‌های غذایی این مواد مغذی در جهت پیشگیری از کاهش توده استخوانی و عدم بروز پوکی استخوان ضروری می‌باشد. در ضمن مردانی که در روز تعداد نخ‌های زیادی سیگار استعمال می‌کنند باید بدانند که به راحتی خود را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهند و راحت‌ترین راه پیشگیری نیز ترک سیگار و یا به حداقل رساندن استعمال سیگار می‌باشد.

در مجموع داشتن رژیم غذایی غنی از منابع کلسیم، داشتن فعالیت ورزشی منظم روزانه، در معرض تابش کافی نور آفتاب قرار گرفتن، عدم استعمال سیگار، عدم پیروی از رژیم‌های غذایی غنی از پروتئین و دوری از مصرف داروهای آستروئیدی از جمله موارد پیشگیری کننده‌ای هستند که اگر هر مرد بین سنین 30 تا 50 سال از آن‌ها پیروی کند، ممکن نیست دچار عارضه پوکی استخوان شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر