پیشگیری از آلزایمر با خوردن غذای مناسب | بیماری آلزایمر

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پیشگیری از آلزایمر با خوردن غذای مناسب | بیماری آلزایمر

رژیم MIND برای بیماری آلزایمر

مجله پزشکی و سلامت : آیا می‌خواهید یکی از دلایل مهم برای داشتن رژیم غذایی سالم را بدانید؟ انتخاب‌های غذایی روزانه شما ممکن است شانس شما را برای ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش دهد. در حال حاضر، 5 میلیون آمریکایی بالای ۶۵ سال، از اختلال حافظه، رنج می‌برند. محققان دریافته‌اند که افرادی که از رژیم غذایی که شامل انواع توت‌ها، سبزیجات برگ سبز پهن و ماهی است، استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به اختلال حافظه در آن‌ها کاهش می‌یابد. برنامه غذایی پیشگیری از بیماری آلزایمر ، رژیم MIND نامیده می‌شود که در این متن، به توضیح این رژیم می‌پردازیم.

غذاهای دوست‌دار مغز برای مقابله با بیماری آلزایمر

مناسب‌ترین رژیم غذایی برای بیماری آلزایمر ، رژیم غذایی MIND است. MIND، مخفف Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay است؛ یعنی ترکیبی از رژیم “مدیترانه‌ای” و رژیم غذایی “دش” به منظور تأخیر در اختلال عملکرد سلول‌های عصبی. رژیم غذایی دش به کاهش فشار خون و کلسترول بدن کمک می‌کند و رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز، یک برنامه غذایی قلب سالم است که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و روغن‌زیتون می‌باشد. به بیان مارتا کلر موریس (Martha Clare Morris)، مدیر تغذیه و اپیدمیولوژی مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush) رویکرد MIND، به طور خاص، شامل مواد غذایی و مغذی است که برای مغز، خوب است، مانند انواع توت‌ها.

برای پیشگیری از بیماری آلزایمر ، غذاهایی از این ۱۰ گروه ، انتخاب کنید

1-سبزی‌های برگ سبز پهن مانند اسفناج و سبزی سالاد (حداقل 6 وعده در هفته)
2-سبزی‌های دیگر (حداقل یک وعده در روز)
3-آجیل (۵ بار در هفته)
4-انواع توت‌ها (۲ یا چند بار در هفته)
5-لوبیاها (حداقل ۳ بار در هفته)
6-غلات سبوس‌دار (۳ وعده یا بیشتر در روز)
7-ماهی (۱ بار در هفته)
8-مرغ یا بوقلمون (۲ بار در هفته)
9-استفاده از روغن‌زیتون به‌عنوان روغن اصلی پخت و پز
10-نوشیدنی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان (۱ لیوان در روز)

برای پیشگیری از بیماری آلزایمر ، غذاهایی از این ۱۰ گروه ، انتخاب کنید

در رژیم غذایی مناسب برای بیماری آلزایمر از موارد زیر اجتناب کنید

گوشت قرمز (کمتر از ۴ بار در هفته مصرف شود)
کره و مارگارین (کمتر از ۱ قاشق غذاخوری در روز)
پنیر (کمتر از ۱ وعده در هفته)
فست فود و شیرینی‌جات (کمتر از 1 وعده در هفته)

مزایای رژیم MIND

یک مطالعه، نشان داد افرادی که از رژیم غذایی MIND استفاده می‌کنند، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر در آن‌ها ۵۴% کاهش می‌یابد که این، رقم بزرگی است! اما مهم‌تر اینکه، محققان دریافتند، در بزرگ‌سالانی که این رژیم غذایی را حتی برای یک دوره زمانی، رعایت می‌کنند، ریسک ابتلا به این بیماری ۳۵% کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، در کسانی که از رژیم دش و رژیم مدیترانه‌ای تبعیت می‌کنند هیچ کاهشی در ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر مشاهده نمی‌شود.
به گفته سیسیلیا رکسک (Cecilia Rokusek)، متخصص تغذیه دانشگاه نوا (Nova) دانشمندان، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در زمینه رژیم MIND دارند، درهرصورت، این رویکرد، یک شروع امیدوارکننده است که نشان می‌دهد آنچه می‌خورید، می‌تواند بر بیماری آلزایمر تأثیر بگذارد.

آیا باید همه حتماً از رژیم غذایی MIND تبعیت کنند؟

حتی اگر شما سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آلزایمر و یا عوامل خطر آن را نداشته باشید، باز هم ممکن است نیاز به تبعیت از این رژیم غذایی، داشته باشید. به بیان دکتر مجید فتوحی، رئیس و مدیر عامل موسسه مغز و اعصاب مموسین (Memosyn) در این رژیم، توصیه به استفاده از مواد مغذی موجود در همه غذاها شده است، پس لزوماً این رژیم، فقط برای سلامت ذهن و مغز مفید نیست بلکه برای قلب و سلامت کلی نیز مفید است.
یکی از بهترین نکاتی که درباره این رژیم غذایی، مطرح است این است که شما لازم نیست برای بهره‌مندی از مزایای این رژیم، به طور کامل و برای همیشه، آن را اجرا کنید بلکه می‌توانید از این رژیم، برای یک دوره طولانی نیز استفاده کنید.
اگر تصمیم گرفتید که رژیم غذایی خود را به رژیم MIND، نزدیک‌تر کنید به توصیه‌های زیر عمل کنید:

1-چند قدم بیشتر بردارید.
2-مراقب مقدار غذای مصرفی خود باشید.
3-به طرز تهیه غذا توجه کنید.
4-سس، برنج و روغن، سبب دریافت کالری اضافی می‌شود.
5-به قند پنهان موجود در مواد غذایی، توجه کنید.
6-آب زیاد بنوشید.

در آخر اینکه، اگرچه رژیم غذایی، نقش مهمی دارد اما فقط یک جنبه از بیماری آلزایمر است. به گفته دکتر فتوحی، در کنار رژیم غذایی، ورزش منظم را نیز در برنامه خود بگنجانید و استرس خود را نیز مدیریت کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (webmd)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر