پروتز چانه چیست؟ (چه کسانی نیاز به پروتز دارند)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
پروتز چانه چیست؟ (چه کسانی نیاز به پروتز دارند)

چه کسانی نیاز به پروتز چانه دارند؟

مجله سلامتبر اساس ژنتیک، جنسیت و قومیت، انواع مختلفی از هماهنگی در صورت و چهره وجود دارد. در شکل پایین وضعیت طبیعی چانه نسبت به لب نشان داده شده است. به طور کلی در حالت طبیعی لب پایین یک فرد باید 2-1 میلی متر عقب‌تر از لب بالا و چانه 2-1 میلی متر عقب‌تر از لب پایین باشد. اگر چهره کسی به هر دلیلی این شکل طبیعی را ندارد و چانه عقب‌تر از حالت عادی است، پروتز چانه انتخاب مناسبی برایش است. پروتز چانه با برجسته کردن چانه فاصله بین لب پایین و چانه را کم کرده و شکل صورت را طبیعی می‌کند. البته این هنر هر متخصصی است که بر اساس چهره فرد بیمار، پروتز مناسبی را برای او انتخاب کرده که علاوه بر زیبایی، طبیعی باشد و چهره بیمار را طبیعی و زیبا کند.

چه کسانی نیاز به پروتز چانه دارند؟

آیا روش‌های جراحی دیگری همراه پروتز چانه انجام می‌شود؟

به منظور گرفتن نتایج بهتر بعد از پروتز چانه، این عمل اغلب همراه با جراحی زیبایی بینی انجام می‌شود تا تناسب صورت به بهترین نحو برقرار شود. در برخی از بیماران که چربی زیر چانه دارند، همراه با پروتز چانه لیپوساکشن گردن نیز انجام می‌شود تا زوایه فک و چانه زیبا و طبیعی شود. همچنین در بیمارانی که پوست چروک و پیری دارند، برای از بین بردن چروک پوست پزشک به آن‌ها توصیه می‌کند که همراه با انجام پروتز چانه، پوست صورتشان را نیز بکشند تا زیبایی چهره‌شان چندین برابر شود.

آیا روش‌های جراحی دیگری همراه پروتز چانه انجام می‌شود؟

تکنیک‌های جراحی برای وارد کردن پروتز چانه

دو تکنیک برای انجام این پروتز وجود دارد: جراحی از داخل دهان (پروتز چانه داخل دهانی) و وارد کردن پروتز از طریق از یک برش کوچک پنهان در زیر چانه.

روش پروتز چانه داخل دهانی احتمال عفونت بیش‌تری داشته و دوره بهبودی آن طولانی‌تر می‌باشد، همچنین در پروتز چانه از طریق شکاف زیر چانه، پزشک دسترسی بهتری به چانه دارد؛ به همین دلیل است که انتخاب بسیاری از متخصصین انجام پروتز از طریق شکاف زیر چانه است.

تکنیک‌های جراحی برای وارد کردن پروتز چانه

برای انجام جراحی پروتز چانه چه نوع بیهوشی نیاز است؟

پروتز چانه می‌تواند با بی حسی موضعی انجام شود و بیمار بعد از 30 دقیقه از پایان جراحی می‌تواند به منزل برود. پروتز چانه از جراحی‌های کوچکی است که به بیهوشی عمومی نیازی ندارد زیرا دوره بهبود و ریکاوری آن طولانی‌تر است.

انواع پروتز چانه برای زیبایی

بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات لندن بهترین نوع پروتز چانه، پروتز سیلیکونی است، زیرا این نوع پروتز بادوام، بی خطر و مؤثرتر است و در عین حال بعد از گذشت مدت‌های طولانی، حرکت نکرده و عفونت نمی‌کند. در صورتی که پروتزهای دیگر در دسترس مانند مدپور (Medpor) و پلی تترافلوئورواتیلن (ePTFE)، خطر عفونت بالایی داشته و احتمال ادغام این بافت پروتز با بافت نرم چانه پایین‌تر است، همچنین دوره بهبودی آن‌ها طولانی‌تر می‌باشند.

انواع پروتز چانه

خطرات جراحی پروتز چانه

اگر چه این عمل جراحی بسیار ایمن است، اما همان‌طور که در مطلب پروتز سینه و عوارض آن گفته شد، تمام عمل‌های زیبایی، خطراتی دارند. جراحی پروتز چانه نیز با خطرات کوچکی همراه است:

• عفونت
• خونریزی
• حساسیت
• حرکت پروتز
• مشکل جذب پروتز به استخوان چانه

مهم‌ترین عارضه این جراحی احتمال دررفتگی پروتز است و برخی از متخصصین برای جلوگیری از حرکت احتمالی و دررفتگی پروتز چانه، در هنگام عمل جراحی برای ثابت کردن پروتز بر روی استخوان چانه، از یک پیچ کوچک 8 میلی متری استفاده می‌کنند تا از حرکت چانه برای مدت طولانی جلوگیری شود.

خطرات جراحی پروتز چانه

دوره بهبودی بعد از پروتز چانه چقدر است؟

نتایج حاصل از عمل جراحی پروتز چانه فوری است، اگر چه ممکن است در یک هفته اول به دلیل تورم، چانه فرد بزرگ‌تر از حالت طبیعی به نظر بیاید، اما این تورم و کبودی بیش از یک هفته طول نمی‌کشد و اکثریت بیماران بعد از یک هفته به محل کار و زندگی عادی خود باز می‌گردند. آثار برش کوچک زیر چانه و بخیه‌های آن نیز پس از یک هفته ناپدید می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی با مواد غذایی نرم برای چند روز اول و جلوگیری از انجام فعالیت‎های شدید تا 3 هفته پس از پروتز چانه به بیمار توصیه می‌شود.

دوره بهبودی بعد از پروتز چانه چقدر است؟

آیا امکان برداشتن پروتز چانه وجود دارد؟

برخی از افراد ممکن است بعد از مدتی از انجام این عمل پشیمان شوند و بخواهند که پروتز را خارج کنند. خارج کردن پروتز به نوع پروتز و روش تثبیت آن بستگی دارد:

آیا امکان برداشتن پروتز چانه وجود دارد؟

• خارج کردن پروتزهای سیلیکونی نسبتاً ساده‌تر از انواع دیگر پروتز است.
• خارج کردن پروتزهای غیر سیلیکونی از جمله مدپور (پلی اتیلن متخلخل با چگالی بالا)، هیدروکسی آپاتیت، مش و تفلون (پلی تترافلوئورواتیلن) سخت‌تر از پروتز سیلیکونی است و حذف این پروتزها با زخم بیش‌تری همراه است.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام.دوستان من یه سوال دارم…آیا کسی دکتر خیلی خوب و مطمئن برای پروتز چونه میشناسه؟؟خواهشا معرفی کنید اگر تجربه ای دارید

مشاهده کامل

گفتن اینکه کدوم پزشک خوبه یا بد یه جورایی امکان پذیر نیست چون خیلی موارد مختلفی میتونه توی این موضوع دخیل باشه . ولی به نظر من بهتره توی قسمت جستجوی پزشکان سرچ کنی و ببینی کاربرا چه امتیازی به اون پزشک دادن . فقط یکی رو میشناسم گفت پیش دکتر مجید کاظمی عمل کرده و راضی بوده
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر