همه چیز راجع به جراحی لیزیک چشم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
همه چیز راجع به جراحی لیزیک چشم

جراحی لیزیک چشم چیست؟

مجله پزشکی و سلامت : اگر شما عینکی باشید ، احتمالاً راجع به عمل جراحی لیزر چشم شنیده‌اید. یکی از شایع‌ترین انواع جراحی لیزر چشم ، لیزیک و PRK است. این جراحی‌ها ، می‌توانند نیاز شما را به استفاده از عینک کاهش داده و یا حتی از بین ببرند. اما جراحی‌ لیزیک چشم ، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای نیز داشته باشد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

جراحی لیزیک چشم چگونه انجام می‌شود؟

در جراحی لیزیک چشم ، شکل قرنیه تغییر داده می‌شود (پزشک آن را صاف و واضح می‌کند) ، سطح چشم بیمار نیز گرد می‌شود تا تمرکز نوری که وارد چشم می‌شود ، بیشتر شده و بینایی فرد افزایش یابد. در جراحی لیزیک چشم ، کره چشم توسط یک حلقه مکش نگه داشته می‌شود و قرنیه از روی چشم برداشته می‌شود. سپس جراحی کوچکی روی قرنیه چشم انجام شده و جراح قرنیه را روی چشم باز می‌گرداند. سپس پزشک با توجه به معاینات چشم قبل از عمل ، با استفاده از لیزر ، شکل چشم و قرنیه بیمار را تغییر می‌دهد تا مشکل بینایی فرد درمان شود.

لیزیک چشم برای چه کسانی مناسب است

جراحی لیزیک چشم برای افرادی که چشمشان دوربین و یا آستیگماتیسم است ، مناسب می‌باشد.همچنین باید شرایط زیر را نیز داشته باشند.

• شما چشم فرد به مدت یک سال ثابت باقی مانده باشد.
• شرایط کاری شخص به او اجازه جراحی لیزیک چشم را بدهد.
• سلامت کلی چشم شما خوب باشد.

لیزیک چشم برای چه کسانی مناسب است

هشدار برای جراحی لیزیک چشم

توجه داشته باشید که گاهی جراحی لیزیک چشم انتخاب مناسبی برای افزایش بینایی نیست. اگر شما به دیابت، ایدز، لوپوس و یا آرتریت روماتوئید مبتلا هستید حتماً راجع به انتخاب نوع جراحی چشمتان با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر هر یک از شرایط زیر را داشته باشید، قبل از جراحی لیزیک چشم، پزشک باید شرایط شما را کاملاً ارزیابی کند، زیرا در این شرایط شما کاندید خوبی برای جراحی لیزیک چشم نیستید. این شرایط عبارت‌اند از:

• خشکی چشم
• مردمک چشم بزرگ
• قرنیه نازک
• یک اختلال قرنیه به نام قوز قرنیه، در این شرایط جراحی لیزیک چشم برای شما مناسب نیست.

احتمال استفاده از عینک ، بعد از لیزیک چشم

در نظر داشته باشید که با وجود موفقیت آمیز بودن لیزیک چشم ، ممکن است بعد از این جراحی نیاز به استفاده از عینک داشته باشید. به طور مثال ممکن است برای رانندگی در شب نیاز به استفاده از عینک داشته باشید. در نتیجه انجام این عمل ، تضمینی برای استفاده نکردن از عینک نیست.
جراحی لیزیک چشم ، پیر چشمی و نزدیک بینی (که بعد از 40 سالگی آغاز شده باشد) را درمان نمی‌کند . برای درمان پیر چشمی از جراحی‌های جدیدی به نام مونوویژن استفاده می‌شود.

خطرات ناشی از جراحی چشم با لیزر

هیچ عمل جراحی بدون خطر نیست. بسیاری از عوارض جانبی شایع مانند خشکی چشم یا ناراحتی‌های دیگر، در عرض چند روز تا چند ماه بعد از لیزیک چشم ، خودشان را بروز می‌دهند. اما در برخی از موارد نیز ممکن است ، این عمل‌های جراحی چشم باعث آسیب‌های دائمی شوند. برخی از خطرات شایع لیزیک چشم و PRK، عبارت‌اند از:

• خشکی چشم دائمی
• هاله، حساسیت به نور و یا دوبینی (موجب دشواری رانندگی در شب می‌شود)
• نیاز به عینک یا استفاده از لنز ، بعد از انجام جراحی چشم
• کاهش دید قابل توجه یا از دست دادن بینایی (در موارد بسیار نادر)

خطرات ناشی از جراحی چشم با لیزر

جراحی لیزیک چشم تا چه حد مؤثر است؟

جراحی لیزیک چشم میزان موفقیت بالایی دارد (به خصوص برای اصلاح نزدیک بینی (میوپی)). پیگیری مطالعات نشان می‌دهد:
94٪ تا 100٪ از بیماران نزدیک بینی ، دید 40/20 یا بهتر به دست آوردند.
3٪ تا 10٪ از تمام بیماران ، نیاز به جراحی دوم پیدا کردند.
یک نفر از هر 5 بیمار ، بعد از جراحی لیزیک چشم ، دچار خشکی چشم شده است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر