هفته چهاردهم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 9 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا :در هفته چهاردهم بارداری سعی می‌کنید شلوار مورد علاقه خود را بپوشید. اما در کمال تعجب می‌بینید که دکمه‌های آن بسته نمی‌شود. علت، آن است که برجستگی کوچکی در ناحیه شکم شما ایجاد شده است. برای خیلی‌ها این برآمدگی ممکن است هنوز هم غیر قابل رویت باشد؛ اما مطمئنا خودتان قادر به حس کردن آن هستید. هیچ کس به اندازه خودتان از بدنتان اطلاع ندارد. شما ممکن است از شکل سینه‌هایتان در هفته چهاردهم بارداری خوشحال باشید و این یکی دیگر از دلایلی است که از نگاه کردن در آینه لذت می‌برید!

با وجودی که از بیرون تنها یک برجستگی کوچک دیده می‌شود، از درون ماهیچه و رباط‌های رحم شما به حد دردناکی در حال کشیده شدن هستند. این اتفاق می‌افتد تا نوزاد شما فضای کافی برای رشد و تکامل خود را پیدا کند. سعی کنید لباس‌هایی بپوشید که راحت باشد و در این زمان و با وجود این تحولات درونی،شما را اذیت نکند. از هفته چهاردهم بارداری انرژی شما باز می‌گردد و علائم اولیه بارداری مانند تهوع و استفراغ کنار می‌روند.

اگر علائم بارداری اولیه‌ شما مانند تهوع و استفراغ در هفته چهاردهم بارداری از بین نرفت شاید بهتر باشد زمان بیشتری به خود بدهید.ممکن است شما جز گروه مادران بارداری باشید که علائم آنها کمی بیشتر طول می‌کشد.

در هفته چهاردهم بارداری ، نوزاد شما شروع به بلعیدن مایع آمنیوتیک می‌کند. این مایع بلعیده شده به معده نوزاد رسیده و از آنجا به کلیه‌ها می‌رسد. سپس از طریق ادرار دفع می‌شود. پزشک شما ‌می‌تواند در هفته چهاردهم بارداری با گوش دادن به ضربان قلب کودک ، سلامت او را چک کند. این کار به کمک یک دستگاه سنجش ضربان قلب جنین که روی شکم شما قرار می‌گیرد(که تحت عنوان دستگاه داپلر شناخته می‌شود) انجام می‌شود. 

 

برای دانستن وضعیت مادر و جنین و ماه چهارم بارداری و به طور اختصاصی‌تر در هفته چهاردهم بارداری ، با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

علائم و وضعیت زن باردار در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری رحم شما منطقه لگنی را پر کرده و در حال گسترش به ناحیه شکم شما می‌باشد. این اتفاق باعث ایجاد یک برآمدگی مختصر در ناحیه شکمتان می‌شود که شاید منتظر آن بودید. در کل این وقایع نشان می‌دهند که کودک شما در رحم در حال رشد است.

اغلب علائم زودرسی که در دوران بارداری خود تجربه کرده بودید، کم‌کم بهبود پیدا می‌کند؛ اما از هفته چهاردهم بارداری ممکن است با علائم جدیدی مواجه شوید که خیلی جدی و شدید نیستند. به مهم‌ترین آن‌ها در زیر اشاره شده است:

درد شکم به دلیل گسترش رحم

بدن شما برای تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، آماده شده است؛ اما شما باید درد و ناراحتی را به عنوان بخشی از بارداری بپذیرید. رباط‌های عضلانی اطراف رحم به راحتی کش نمی‌یابند. کشش و گسترش این رباط‌ها در هفته چهاردهم بارداری باعث ایجاد درد در شکم شما می‌شود.

تغییراتی در چشم شما

کودکی که در شکم شما رشد می‌کند، چگونه می‌تواند روی چشم شما تأثیر بگذارد؟ اما این کار را می‌کند. اگر شما یکی از آن زنانی هستید که از لنز استفاده می‌کنند، می‌بینید که آن‌ها در حال حاضر مناسب شما نیستند. حاملگی خصوصاً از هفته چهاردهم بارداری شکل چشم شما را تغییر می‌دهد و همچنین تولید اشک را کاهش می‌دهد. بهتر است از عینک به جای لنز استفاده کنید و اگر به منظور زیبایی از لنز استفاده می‌کردید کلاً آن را کنار بگذارید.

فراموشی موقت

این کلیدها کجا هستند؟ آیا دیروز قرار بود نزد پزشک بروم یا فردا؟ و سؤالاتی این چنینی اگر از هفته چهاردهم بارداری به سراغ شما آمدند، نگران نباشید. شما حافظه خود را از دست نداده‌اید بلکه تنها وارد مرحله‌ای شده‌اید که حجم سلول‌های مغزی شما به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این وضعیت پس از زایمان تصحیح می‌شود. در حال حاضر تنها اقدامی که باید بکنید این است که با یادداشت گذاشتن و استفاده از آلارم و یادآوری، کارهای خود را مدیریت کنید.

فراموشی موقت

هجوم گرسنگی به دنبال فروکش کردن حالت تهوع

از هفته چهاردهم بارداری دیگر تمایل شما به غذا خوردن باز می‌گردد. ممکن است در این دوران بیش از دوران قبل از بارداری غذا بخورید. رشد کودک در این دوران با سرعتی باور نکردنی باعث شده است که شما بیش از قبل احساس گرسنگی کنید. میوه‌ها و شیرینی‌های سالم را در یخچال و فریزر قرار دهید تا هر زمان که احساس گرسنگی به سراغتان آمد، بتوانید به چیز سالمی دست یابید.

بازگشت انرژی

شما از بازگشت حجم عظیمی از انرژی به بدنتان متعجب خواهید شد. خستگی شدیدی که در سه ماهه اول بارداری تجربه کرده بودید کم‌کم فراموش کنید. از هفته چهاردهم بارداری پیاده‌روی ، شنا و یا یوگا را که برای شما و فرزندتان بسیار مفید است، آغاز کنید.

تغییراتی در موهایتان

از هفته چهاردهم بارداری تغییراتی را در موهایتان مشاهده خواهید کرد. موهای شما ضخیم‌تر و شفاف می‌شود. اگر این علامت در شما به وجود آمده است تا زمانی که طول می‌کشد فقط از آن لذت ببرید.

رشد جنین در هفته چهاردهم بارداری

نوزاد از رحم شما تغذیه می‌کند تا رشد و تکاملی سریع داشته باشد. اگرچه ممکن است شما تغییرات هورمونی شدیدی را در بدنتان تجربه کنید، اما کودکتان در محیطی آرام در حال رشد است.

مکیدن انگشت شست

از هفته چهاردهم بارداری کودکتان دوست دارد انگشت شست خود را در دهانش قرار داده و آن را بمکد. این کار نوعی تمرین برای عضلات کودک است که به عمل بلعیدن و تنفس او بعد از تولد کمک می‌کند. کودک همچنین می‌تواند دستان خود را مشت کند.

مکیدن انگشت شست

وضوح بیشتر اندام‌ها

برجستگی‌های بدن کودک نیز با وضوح بیشتری در هفته چهاردهم بارداری قابل مشاهده هستند.

تراکم استخوان‌ها

استخوان‌های بدن کودک با رسوبات کلسیم سخت می‌شود. شما باید از هفته چهاردهم بارداری مصرف کلسیم خود را افزایش دهید، زیرا 2 ماه آینده زمان اختصاصی برای تکامل استخوان خواهد بود.

رشد گردن کودک

کودک از هفته چهاردهم بارداری چانه‌اش را بلند می‌کند؛ و دیگر نیازی به استراحت آن بر روی قفسه سینه نیست؛ زیرا طول گردن رشد کرده است. به زودی گردن کودک سرش را از بخش پایینی بدنش جدا می‌کند و باعث می‌شود تمایز ظاهری کودک بهتر دیده شود.

تغییر حالت صورت

از هفته چهاردهم بارداری کودک می‌تواند حرکاتی مانند اخم کردن و شکلک بازی با صورت خود درآورد. او در هر لحظه از یک حالت به حالت دیگری تغییر وضعیت می‌دهد.

تولید ادرار

در هفته چهاردهم بارداری کلیه‌های کودک ادرار تولید کرده و آن را به مایع آمنیوتیک ترشح می‌کنند. کودک با نوشیدن مایع آمنیوتیک، ادرار بیشتری ترشح می‌کند. او این کار را دو بار در ساعت انجام خواهد داد. خوشبختانه این یک فرآیند طبیعی و بی‌ضرر است که برای توسعه سیستم دفع ادرار کودک لازم است. ادراری که کودک در این مرحله دفع می‌کند، شبیه چیزی نیست که از بدن ما دفع می‌گردد.

تولید ادرار

بهبود واکنش‌های عضلانی

پوشش لانوگو (lanugo) که پوست بدن کودک را می‌پوشاند باعث ایمنی و گرم نگه داشتن آن می‌شود. در هفته چهاردهم بارداری کودک می‌تواند هر زمان که نیاز داشت، انگشتان پای خود را حرکت دهد. همچنین در این هفته رفلکس (واکنش) عضلاتش بهبود می‌یابد. این توانایی باعث می‌شود که کودک امکان انجام تمرینات بیشتری برای ساختن بدن کوچک خود داشته باشد؛ اما ممکن است به دلیل اندازه کوچک جنین هنوز شما حرکات آن را حس نکنید.

رشد موی سر و ابرو

موی سر و ابروی کودک در هفته چهاردهم بارداری به درجه‌ای از وضوح رسیده که برای شما قابل رؤیت می‌باشد.

نقش جفت در هفته چهاردهم بارداری

جفت در این دوران تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل جنین را فراهم می‌کند. شبکه غنی از رگ‌های خونی موجود در جفت تأثیر زیادی در مراقبت از جنین دارد. جفت با مصرف اسید آمینه‌های موجود در بدن شما به رشد جنین کمک می‌کند. اسیدهای آمینه به ساخت بخش عظیمی از پروتئین‌های سازنده اندام و ماهیچه‌های کودکتان کمک می‌کند.

دوباره یادآور می‌شویم که آنچه شما می‌خورید می‌تواند به طور مستقیم روی کودکتان تأثیر بگذارد.

نقش ورید بند ناف

ورید بزرگ بند ناف در تغذیه و رساندن خون غنی از اکسیژن به کودکتان نقش دارد. همچنین دو رگ خونی کوچک‌تر نیز وجود دارد که مسئول حمل مواد زائد و دی‌اکسید کربن از بدن کوچک نوزادتان به جفت می‌باشد. سپس جفت مواد زائد را پردازش می‌کند.

نحوه محافظت جنین در برابر عفونت‌ها

کودک شما نیاز به پروتئین‌هایی به نام آنتی‌بادی برای مبارزه با عفونت‌ها دارد. جفت برای مدتی آنتی بادی های مورد نوزاد کودکتان را از طریق بدن شما تأمین می‌کند.

نحوه محافظت جنین در برابر عفونت‌ها

رشد کودک در هفته چهاردهم بارداری

کودک در هفته چهاردهم بارداری نسبت به هفته قبل ، وزنش دو برابر شده و بدن او با سرعت زیادی در حال رشد می‌باشد. در این هفته بدن کودک با سرعت بیشتری نسبت به سر او رشد می‌کند. بازوهای او تا پایان هفته چهاردهم بارداری تا جایی رشد می‌کند که نسبت به بقیه قسمت‌های بدنش تناسب پیدا کند. پاهای او هنوز در حال تکامل هستند. اندام او تقریباً 1.2 سانتی‌متر می‌باشد.

تولید گلبول‌‎های قرمز خون

از هفته چهاردهم بارداری کبد، صفرا و طحال جنین شروع به تولید گلبول‌های قرمز خون می‌کنند.

تولید مدفوع برای اولین بار

روده‌های جنین نیز در این دوران مقادیر کمی مکونیوم تولید می‌کند. مکونیوم مواد زائد حاصل از هضم مایع آمنیوتیک بلعیده شده می‌باشد که در واقع به عنوان اولین مدفوع توسط روده تولید می‌شود اما دفع آن تنها بعد از تولد اتفاق خواهد افتاد.

جنین از هفته چهاردهم بارداری قابلیت درک بسیاری از احساسات را دارد؛ بنابراین بر روی رفتار خود حساسیت بیشتری نشان دهید. در هفته چهاردهم بارداری شما می‌توانید از طریق سونوگرافی داپلر به تماشای کودک دلبندتان بپردازید و از دیدن حرکات او مانند انگشت در دهان کردن، مکیدن انگشت، باز و بسته کردن دست‌ها، حرکات چهره او مانند اخم و خنده و حرکت‌هایش داخل رحم لذت ببرید. همچنین در هفته چهاردهم بارداری می‌توانید صدای قلب جنین را که در این دوره تقریباً دو برابر یک انسان عادی است بشنوید.

اندازه جنین در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری جنین به اندازه مشت شماست. در این هفته، جنین در داخل یک کیسه آب شناور است که از او در برابر عفونت و ضربه محافظت می‌کند. طول بدن جنین (از بالای سر تا پایین بدن) حدود 8.5 تا 9 سانتی‌متر می‌باشد. وزن کودک نیز در حدود 45-40 گرم است.

شیوه‌های مراقبت از مادر و جنین در هفته چهاردهم بارداری

بیاموزید که در ماه چهارم بارداری چگونه از خود مراقبت کنید. بهتر است در دوران بارداری خصوصا از هفته چهاردهم بارداری مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند شیر و پنیر، حبوبات، گوشت و آجیل را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. این مواد برای رشد جنین ضروری می‌باشند.

• شما با آغاز هفته چهاردهم بارداری انرژی بسیاری به دست می‌آورید که بهتر است آن را صرف انجام کارهای ضروری مانند مرتب کردن اتاق کودک یا خرید وسایل ضروری او کنید. چرا که انجام این کارها در هفته‌های پایانی بارداری به دلیل تغییرات فیزیکی و رفتاری مادر سخت خواهد بود.

• اگر شما یک زن شاغل هستید با آغاز هفته چهاردهم بارداری ‌، احتمالاً وقت مناسبی است که به همکاران و رئیس خود، بارداریتان را اعلام کنید. بدین وسیله می‌توانید از کمک آن‌ها در انجام کارهای محوله استفاده کرده و حجم کاری خود را کاهش دهید.

• بهتر است از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنید؛ اما در صورتی که مجبور به انجام برخی سفرها به دلیل کار خود یا همسرتان هستید، خصوصاً با آغاز هفته چهاردهم بارداری بهتر است از جاده‌های پرپیچ و خم و پر از دست‌انداز عبور نکنید.

• بهتر است در صورتی که یکی از دوستان یا آشنایان شما به بیماری مسری مبتلا شده است تا اواسط بارداری خود از عیادت او خودداری کنید. حتی اگر آن فرد همسر شما باشد.

• یکی از اقداماتی که به هر مادر بارداری توصیه می‌شود، تقویت ماهیچه‌های لگنش می‌باشد. پیشنهاد ما به شما این است که با انجام ورزش‌های سبکی مانند یوگا ، علاوه بر بالا بردن نشاط و اعتماد به نفستان، به تقویت ماهیچه‌های خود بپردازید.

• پیشنهاد ویژه ما به شما این است که از هفته چهاردهم بارداری زمان خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید زمان بیشتری را با کودک خود ارتباط برقرار کنید. این ارتباط هم برای کودک و هم برای مادر تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود.

شیوه‌های مراقبت از مادر و جنین در هفته چهاردهم بارداری

وظیفه پدران در هفته چهاردهم بارداری چیست؟

مهم نیست که پدر چقدر کار سنگینی دارد و چقدر در طول روز خسته می‌شود. پدر موظف است در تمام دوران بارداری توجه کافی را به شریک زندگی خود داشته باشد؛ اما اگر تا به حال نتوانستید مشارکت خوبی داشته باشید با آغاز هفته چهاردهم بارداری وقت آن رسیده که زمان بیشتری برای را برای مادر آینده صرف کنید.

در مورد نحوه انجام رابطه جنسی در دوران بارداری اطلاعات بیشتری کسب کنید. در انجام کارها به همسرتان کمک کنید و در مورد مسائلی چون مرخصی زایمان و انتخاب نام فرزندتان با او مشورت کنید. در صورتی که همسر شما شاغل است، در مورد پرستار و یا مهدی که برای کودکان در نظر خواهید گرفت نیز صحبت کنید.

این مسائل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند پس آن‌ها را نادیده نگیرید. پدر باید در تمام دوران قبل و بعد از بارداری حامی همسر خود باشد و تمام سعی خود را برای کاهش هر گونه فشار بر مادر و کودک انجام دهد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خانم دکترخسته نباشید من هفته۱۴بارداری هستم غربالگری اول رو انجام دادم همه چی بی مشکل بود ازمایش خونم جوابش منفی بود ولی دکترم گفت لب مرزی!!!این یعنی چی؟یه جدول تو ازمایش خون کشیده ک لب مرز. اون چ چیزی رو نشون میده یعنی احتمالش زیاده ک بچه من مشکلی داشته باشه؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی آزمایشات غربالگری دوران بارداری به منظور تشخیص ناهنجاری های جنینی انجام میشه. این آزمایشات باید در سه ماهه دوم بارداری هم تکرار بشن. با این وجود به توجه به منفی بودن آزمایش شما خوشبختانه و به احتمال قریب به یقین مشکلی در جنین شما وجود نداره. در بسیاری از افراد این آزمایش لب مرز هست و پزشک شما نباید با گفتن این جمله شما رو نگران میکردن.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر