نکاتی در خصوص اهدای خون

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نکاتی در خصوص اهدای خون

همه چیز راجع به اهدای خون

مجله پزشکی و سلامتاهدای خون یک نیاز جهانی است و هرکسی می‌تواند به طور داوطلبانه به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و حجم مشخصی از خون خود را اهدا کند. قبل از اهدای خون بهتر است نکاتی را راجع به تغذیه بعد از آن و یا حتی درد سوزن بدانید تا با اطلاعات کامل به مراکز انتقال خون بروید.

1- واجد شرایط اهدای خون بودن همیشه در تغییر است

صلیب سرخ یک فهرست الفبایی از معیارهای واجد شرایط اهدای خون بودن دارد و هر کسی که برای اهدای خون داوطلب می‌شود باید واجد این شرایط خاص باشد تا بتواند خون خود را اهدا کند. از آنجایی که امسال ویروس زیکا به صورت گسترده‌ای در تمام دنیا گسترش پیدا کرده است و انتقال این ویروس از راه خون است، مسئله اهدای خون با نگرانی و مشکل خاصی روبرو شده است. البته خبر خوب این است که طبق گزارش‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، تاکنون هیچ موردی از انتقال زیکا از طریق انتقال خون گزارش نشده است.

مسئولین اهدای خون، برای مقابله با مشکل وجود زیکا در خون‌های اهدا شده اقداماتی انجام داده‌اند. بر اساس این اقدامات، اهدای خون افرادی را که در معرض ویروس زیکا هستند، 28 روز (دوره کمون عفونت) به تعویق انداخته می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که در خون فرد ویروس زیکا وجود ندارد. همچنین از آنجا که زیکا ممکن است از طریق تماس جنسی منتقل شود (از طریق مایع منی)، اهدای خون زنانی با شرکای مرد در معرض زیکا، 3 ماه به تعویق افتاده می‌شود.

2- آزمایش‌های زیادی روی خون‌های اهدا شده انجام می‌شود

هزینه‌های زیادی صرف انجام تست‌های عفونی و یا آزمایش‌های تنظیم میزان دارو و مواد مخدر خون اهدا شده می‌شود. مراکز انتقال خون سعی دارند خون مطمئنی را برای انتقال خون به فرد دیگری به مراکز درمانی بفرستند. هدف این است که خون اهدا شده بعد از انجام آزمایش‌های خاص، آن‌قدر مطمئن باشد که مسئول انتقال خون بتواند با اطمینان کامل آن را به همسر و یا دختر خود تزریق کند و هیچ نگرانی راجع به خون اهدا شده نداشته باشد.

3- تست‌های فیزیکی قبل از اهدای خون

برای اطمینان از ایمن بودن شرایط فیزیکی فرد اهداکننده خون و اطمینان حاصل کردن از سلامت خون اهدا شده، زمانی که به مرکز انتقال خون مراجعه می‌کنید، تست‌های فیزیکی جزئی بر روی شما انجام می‌شود. قبل از اهدای خون، فشارخون و نبض شما گرفته می‌شود، همچنین با انجام یک تست خراش پوستی، سلول‌های قرمز خون و میزان آهن خون شما بررسی می‌شود تا اهدای خون شما مطمئن انجام شود.
راجع به آنچه قبل از اهدای خون می‌خورید، محدودیت و توصیه خاصی وجود ندارد. در نظر داشته باشید که قبل از اهدای خون صبحانه و نهار بخورید، اهداکننده‌هایی دیده شده‌اند که قبل از اهدا ، فقط قهوه و یا چای می‌نوشند، این افراد دچار کم‌آبی می‌شوند و از آنجایی که بعد از اهدای خون، مقداری از گردش مایعات بدن شما از دست می‌رود، مصرف آب، قبل و بعد از اهدا خون اهمیت زیادی دارد.

تست‌های فیزیکی قبل از اهدای خون

4- در هنگام اهدای خون، دردی احساس نمی‌کنید

اگرچه سوزنی که برای گرفتن خون استفاده می‌شود، بزرگ است و ممکن است در وهله اول دردناک به نظر برسد، اما این سوزن به‌راحتی زیر پوست رفته و درد خاصی ندارد. بعد از آن کافی است 10-5 دقیقه روی محل ورود سوزن را بگیرید تا خون شما بند بیاید.

5- بعد از آن شکلات و یا خوراکی شیرینی بخورید

بعد از اهدای خون بهتر است خوراکی شیرینی مثل آب و آب‌میوه بخورید (اما افراط نکنید) تا تعادل بدن شما برقرار شود. از خوردن خوراکی‌های شور خودداری نمایید، زیرا نمک مقدار آب بدن شما را کاهش می‌دهد و در اثر اهدای خون نیز میزان آب بدن شما کم شده است، در نتیجه بدن شما با کم‌آبی مواجه می‌شود.

6- اهدای خون جان عده زیادی را نجات می‌دهد

افرادی که به بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری‌های خود ایمنی، خونریزی مغزی، تروما و بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر مبتلا هستند، نیاز جدی به دریافت خون دارند. اهدای خون جان بسیاری از بیماران و افرادی که دچار خونریزی یا کمبود پلاکت شده‌اند را نجات می‌دهد.

اهدای خون جان عده زیادی را نجات می‌دهد

7- دیگران را تشویق کنید

اگر در جامعه فرهنگ سازی شود و تعداد اهداکننده‌های خون افزایش یابد، مشکل کمبود بانک‌های خونی برطرف می‌شود و عده زیادی در بیمارستان‌ها به خاطر نبود خون، جان نمی‌بازند. باید یکدیگر را به اهدای خون تشویق کنید تا روز به روز تعداد بیشتری از مردم برای اهدای خون، به مراکز انتقال خون مراجعه نمایند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر