نقش مواد غذایی بر سلامت استخوان‌ها

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نقش مواد غذایی بر سلامت استخوان‌ها

نقش مواد غذایی بر سلامت استخوان‌ها

مجله سلامت : مواد غذایی مصرفی نقش مهمی بر سلامت و استحکام بافت استخوانی دارند. درواقع کمبود ۲ ماده مغذی شامل کلسیم و ویتامین D عامل اصلی در بروز مشکلات استخوانی می‌باشند. به‌طوری‌که امروزه پوکی استخوان در افراد بالغ و سالمند و نرمی استخوان در کودکان و جوانان ناشی از کمبود دریافت این ۲ ماده مغذی برای بدن می‌باشند. کلسیم نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارد و در صورتی که ویتامین D به مقدار کافی در بدن موجود باشد و کمبودی از لحاظ دریافت کلسیم از راه رژیم غذایی وجود نداشته باشد، می‌توان تا حدی مطمئن بود که احتمال بروز مشکلات استخوانی در فرد کمتر خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که برخی مواد غذایی هستند که باعث جذب بهتر کلسیم می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از مواد غذایی در سرعت و نحوه جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کنند.

مطالعات علمی محققان علوم تغذیه نشان داده است که مصرف متنوع و متعادل همه گروه‌های غذایی در رژیم غذایی روزانه می‌توانند این احتمال را ایجاد کنند که دریافت کلسیم در حد متعادلی است. علاوه بر اینکه برای استحکام استخوان‌ها باید به دریافت ویتامین D نیز توجه شود. بهترین منبع این ویتامین نور خورشید می‌باشد و قرار گرفتن پوست بدن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روزانه در معرض نور آفتاب می‌تواند باعث تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن شود. البته متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند انواع ماهی‌ها و انواع لبنیات و آبمیوه‌های غنی شده با ویتامین D هم در صورت نیاز مصرف شوند.برای سلامتی بهتر استخوان‌ها توجه به مصرف برخی مواد غذایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در همین زمینه تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که روغن زیتون، دانه سویا، توت آبی و غذاهای غنی از امگا 3، همچون انواع ماهی‌ها، روغن ماهی و روغن دانه کتان در سلامت استخوان‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

نقش مواد غذایی بر سلامت استخوان‌ها

 برای سلامت استخوان‌ها باید در دریافت زیاد حبوبات و غلات همراه با محصولات لبنی توجه شود. چون که این مواد غذایی حاوی سطوح بالایی از ترکیباتی موسوم به فی تات هستند که می‌توانند مانع از جذب خوب کلسیم در بدن شوند. البته خوشبختانه خیس کردن حبوبات و غلات به مدت حدود چند ساعت و سپس طبخ با آب تازه می‌تواند با خارج کردن ترکیبات فی تات مانع از سوء جذب کلسیم در بدن شود. مصرف غذاهای نمکی و شور هم بر سلامت استخوان‌ها اثرات مخربی بر جای می‌گذارند. چون که غذاهای شور به خاطر دارا بودن مقادیر زیاد سدیم در خود باعث می‌شوند تا تعادل عناصر سدیم و کلسیم در بدن به هم بخورد و این امر منجر به کاهش جذب یا برداشت کلسیم از روی بافت استخوانی می‌شود. پس باید مصرف غذاهای شور، فرآیند شده و آماده در رژیم غذایی محدود شوند. غذاهای غنی از ترکیبات اگزالات مانند اسفناج، چغندر سبز هم می‌توانند در جذب کلسیم در بدن اختلال ایجاد نمایند. به همین دلیل توصیه می‌شود که ترکیبات حاوی اگزالات حتماً با مقادیر بیشتری منابع کلسیمی مانند فرآورده‌های لبنی استفاده شوند. برای مثال مصرف بورانی اسفناج با حجم بیشتر ماست می‌تواند تا حدی در جذب بیشتر کلسیم و خنثی کردن عملکرد اگزالات ها در بدن مؤثر باشد.مصرف کافئین و نوشیدنی‌های حاوی کافئین هم بر سلامت استخوان‌ها تأثیر مخربی برجای می‌گذارند. مطالعات علمی در این زمینه نشان داده‌اند که افرادی که میزان زیادی نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه یا نوشابه‌های گازدار کافئین دار مصرف می‌کنند، بیشتر دچار کاهش دانسیته توده اسکلتی خود ناشی از کاهش کلسیم استخوان‌ها می‌شوند.

 برخی مطالعات جدید همچنین نشان داده‌اند که محدودیت دریافت منابع پروتئینی مرغوب مانند محدودیت مصرف انواع گوشت‌های کم چرب در رژیم غذایی افراد به خصوص افراد سالمند با کاهش حجم کلسیم توده استخوانی در ارتباط می‌باشد و به همین ترتیب باعث مشکلات سلامت استخوان‌ها می‌گردد. پس به نقل از متخصصان تغذیه همیشه به مردم به خصوص به سالمندان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود منابع پروتئینی مرغوب را به شدت محدود نکنند.

در مجموع برای اینکه استخوان‌های سالم داشته باشید باید دریافت مواد لبنی، مواد پروتئینی مرغوب خود را محدود نکنید، ولی در مصرف مواد غذایی فرآیند شده و شور و غذاهای گیاهی بر پایه حبوبات و غلات دقت نمایید. به علاوه اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم در معرض نور خورشید  قرار گیرید تا ویتامین D مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها برای بدن شما تأمین گردد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر