7 تا از نشانه های سرطان پوست که نمی بینیم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
7 تا از نشانه های سرطان پوست که نمی بینیم

تشخیص سرطان با نشانه های سرطان پوست

مجله سلامت : در 99% مواقع نشانه های سرطان پوست به طور واضح در خارج از بدن قابل مشاهده هستند. با این حال در برخی از افراد نشانه های سرطان پوست قابل مشاهده و خارجی نیستند. در واقع ملانوم پیشرفته می‌تواند با سایر علائم غیر پوستی مانند سردرد همراه باشد اما تشخیص سرطان از روی این نشانه های سرطان پوست که دیده نمی‌شوند، کار آسانی نیست و شاید متوجه ارتباط این نشانه‌ها با سرطان پوست نشوید. هرچند که تشخیص وجود ضایعه بدخیم روی پوست آنچنان آسان نیست، اما بسیار آسان‌تر از تشخیص نشانه های غیر قابل مشاهده سرطان پوست است.
در این مطلب به علائم غیر پوستی و اولین نشانه های سرطان پوست اشاره می‌کنیم.

توده‌های زیر پوستی از نشانه های سرطان پوست

اگر زیر پوستتان توده‌ای را احساس می‌کنید و به خصوص اگر این توده‌ها در نواحی مانند کشاله ران، زیر بغل و گردن هستند ممکن است نشانه های سرطان پوست باشد که به گره‌های لنفاوی بدن گسترش یافته است.

چنین شرایطی شایع نیست، اما گاهی سیستم ایمنی بدن از بروز ضایعات پوستی اولیه روی پوست جلوگیری می‌کند، حتی اگر سرطان متاستاز داده باشد. در چنین صورتی سرطان پوست شما آغاز شده است، اما شما هرگز ضایعات پوستی را نمی‌بینید، بلکه سرطان به گره‌های لنفاوی گسترش یافته است و در اثر عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی گره‌های لنفاوی شما دچار تورم می‌شوند.

در صورت پیدا کردن توده‌ای در هر کجای بدنتان، به پزشک خود مراجعه کنید.

توده‌های زیر پوستی از نشانه های سرطان پوست

درد شکم از نشانه های سرطان پوست

همراه با گره‌های لنفاوی، سرطان پوست می‌تواند به کبد شما نیز گسترش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در یک چهارم سمت راست شکم خود احساس درد کنید. البته این نوع شکم درد با بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر مانند سنگ کیسه صفرا در ارتباط است، اگر چنین درد شکمی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شود که آیا ایان در از نشانه های سرطان پوست یا مشکل دیگری است؟

نشانه های سرطان پوست

مشکلات تنفسی

هنگامی که سرطان پوست (ملانوم) متاستاز دهد، می‌تواند به ریه‌های شما گسترش یابد. اگر به ریه‌ها گسترش یابد، می‌تواند منجر به ضعف تنفس یا سرفه مداوم شود. اگر شما تنگی نفس دارید، ممکن است از نشانه های سرطان پوست باشد، البته مشکلات تنفسی با دیگر بیماری‌ها مانند آسم یا پرونشیت نیز در ارتباط است، برای بررسی وضعیت سلامت خود به پزشک مراجعه کنید.

درد مفاصل

همراه با گره‌های لنفاوی، ریه‌ها و کبد، استخوان‌های شما یکی از مکان‌هایی است که ممکن است ملانوم به آن‌ها گسترش یابد (حتی اگر علائم پوستی شما از بین رفته باشد). در چنین شرایطی ممکن است دچار علائمی مانند آرتریت و درد مفاصل شوید که از نشانه های سرطان پوست هستند. اگر نمی‌توانید بفهمید که چرا زانو درد یا درد مفصل دیگری دارید، برای انجام چکاب به پزشک مراجعه کنید.

تاری دید

سرطان ملانوم پوست از ملانوسیت‌ها آغاز می‌شود. ملانوسیت‌ها سلول‌های تولید کننده رنگدانه‌ای هستند که بیشتر در پوست یافت می‌شوند، اما این سلول‌ها نیز در چشم‌ها و سایر قسمت‌های بدن نیز یافت می‌شوند، بنابراین در موارد نادر نشانه های سرطان پوست می‌تواند در چنین مکان‌هایی دیده شود.

اگر ملانوم در داخل یا اطراف سلول‌ها چشم ایجاد شود، ممکن است تاری دید و یا اختلال بینایی یکی از اولین نشانه های ملانوم باشد. در برخی از افراد تغییر رنگ چشم‌های سیاه نیز از اولین نشانه های سرطان پوست است.

قابل ذکر است که وقتی ملانوم به چشم‌ها و دیگر ملانوسیت‌های غیر پوستی ضربه می‌زند، هیچ ارتباطی با قرار گرفتن در معرض آفتاب ندارد.

گرفتگی روده و دل درد از نشانه های سرطان پوست

سرطان پوست را باید به لیست بیماری‌هایی که می‌توانند علائم مربوط به روده را ایجاد کنند، اضافه کنید. دل و روده شما نیز مانند چشمانتان حاوی ملانوسیت است و به همین دلیل است که برخی از نشانه های سرطان پوست می‌تواند در روده‌های شما ظاهر شود. اسهال، یبوست، گرفتگی یا درد ممکن است از علائم سرطان پوست باشد که باید آن‌ها را جدی بگیرید و برای بررسی وضعیت خود به پزشک مراجعه نمایید.

گرفتگی روده و دل درد از نشانه های سرطان پوست

سردرد

مانند چشم‌ها و روده‌ها، مغز شما نیز حاوی ملانوسیت‌ها است و بنابراین می‌تواند ملانوم را در خود پنهان کند، به همین دلیل است که سردرد، تشنج یا مشکلات شناختی ممکن است از نشانه های سرطان پوست باشند. بنابراین اگر دچار چنین علائمی شدید ممکن است نشانه های سرطان پوست به مغز شما گسترش یافته باشند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر