تغییرات در ناخن ممکن است نشان دهنده بیماری خاصی باشد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغییرات در ناخن ممکن است نشان دهنده بیماری خاصی باشد

تغییرات در ناخن نشانه بیماری خاص

مجله پزشکی و سلامت : ناخن بخشی از دستگاه پوششی بدن است که فاقد عصب یا حس است. بخش‌های دیگر دستگاه پوششی بدن ، پوست، مو و غشاء مخاطی هستند.صفحات حفاظتی به نام ناخن انتهای انگشتان دست و انگشتان پا را می‌پوشانند. ناخن‌ها اساسا از کراتین تشکیل شده‌اند، کراتین یک پروتئین درشت مولکول در مو و پوست است.آیا می‌دانید تغییرات در ناخن های شما سرنخ بیماری خاص در شما است؟
سفیدی ناخن در بعضی قسمت‌ها، تغییرات در رنگ بعضی قسمت‌های ناخن و برخی از ناهمواری‌های روی ناخن ممکن است نشانه‌ای از بیماری خاص در بدن شما باشد. مشکلات کبد، ریه و قلب می‌تواند تغییرات در ناخن های شما ایجاد کند.مطالب زیر را بخوانید تا ارتباط بین تغییرات در ناخن و بیماری خاص را بهتر بشناسید.

ناخن رنگ پریده

ناخن رنگ پریده گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌ خاص جدی باشد ، مانند:

• کم‌خونی
• نارسایی احتقانی قلب
• بیماری کبد
• سوء تغذیه

ناخن سفید و تغییرات در ناخن

اگر ناخن‌ها عمدتا سفید بوده و رینگ تیره‌تری داشته باشند، می‌تواند نشانه مشکلات و بیماری خاص کبدی مانند هپاتیت باشد.

تغییرات در ناخن و زردی ناخن‌ها

یکی از دلایل رایجی که می‌تواند سبب زردی ناخن شود، بیماری خاص عفونت قارچی است.اگر عفونت بدتر شود، بستر ناخن ممکن است جمع و ضخیم شده و سپس بیفتد. در موارد نادر، ناخن‌های زرد و تغییرات در ناخن می‌تواند بیماری خاص جدی‌تری مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری‌های ریوی، دیابت یا پسوریازیس را نشان دهد.

تغییرات در ناخن و زردی ناخن‌ها

کبودی و تغییرات در ناخن ها

ناخن با رنگ مایل به آبی می‌تواند به این معنا باشد که بدن اکسیژن کافی ندارد.کمبود اکسیژن می‌تواند به‌خاطر یک مشکل ریوی مانند آمفیزم(emphysema) باشد. برخی از مشکلات قلبی نیز می‌توان با کبودی ناخن همراه باشد.

ناخن مواج

اگر سطح ناخن موج‌دار و یا حفره‌دار است، این ممکن است نشانه اولیه بیماری خاص پسوریازیس(psoriasis) و یا آرتریت‌های التهابی باشد. تغییرات در ناخن و رنگ آن نیز رایج است؛ پوست زیر ناخن می‌تواند قهوه‌ای-قرمز به نظر رسد.

شکستگی و یا ترک‌خوردگی ناخن

خشکی و شکنندگی دائمی ناخن‌ها با بیماری خاص تیروئید در ارتباط است. ترک‌خوردگی و یا شکنندگی همراه با رنگ زرد، بیشتر به علت عفونت قارچی است.

التهاب ناخن از تغییرات در ناخن

اگر پوست اطراف ناخن، قرمز و پف‌آلود به نظر می‌رسد(این مشکل به عنوان التهاب ناخن شناخته شده است)، این مشکل در نتیجه لوپوس یا دیگر بیماری‌های بافت همبند ایجاد می‌شود. عفونت نیز می‌تواند سبب قرمزی و التهاب ناخن شود.

التهاب ناخن از تغییرات در ناخن

خطوط تیره زیر ناخن

تغییرات در ناخن مانند خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت بررسی شود. آن‌ها اغلب در اثر بیماری خاصی مانند ملانوم(خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست) ایجاد می‌شوند.

جویدن ناخن و ناخن جویده

گاز گرفتن ناخن ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد نشانه‌ای از اضطراب دائمی است که می‌تواند درمان شود. جویدن ناخن و یا کوتاه کردن دائمی آن با اختلال وسواس در ارتباط است. اگر شما نمی‌توانید جویدن ناخن را ترک کنید،حتما به پزشک مراجعه نمایید.

نکات کلی دیگر راجع به تغییرات در ناخن

ناخنی که به راحتی می‌شکند و دچار ترک‌خوردگی می‌شود درواقع از مشکلات احتمالی تغذیه‌ای خبر می‌دهند. کمبود ویتامین A و کلسیم موجب خشکی و ورقه ورقه شدن پوست می‌شود.
کمبود پروتئین، فولیک اسید، ویتامین B (برای رشد سلول‌ها و احیای سلول‌های مرده مورد نیاز است) و ویتامین C موجب افتادن ناخن‌ها می‌شود. کمبود پروتئین موجب تغغیرات در ناخن و بروز راه‌های سفید بر روی ناخن‌ها می‌شود. نوعی کمبود اسید نیز بیماری خاصی است که ممکن است باعث ترک خوردن و نصف شدن ناخن‌ها شود.

تغییرات در ناخن لزوماً نشانه بیماری خاص نیستند

هر چند تغییرات در ناخن همراه با بسیاری از بیماری‌های خاص است،اما این تغییرات در ناخن به ندرت اتفاق می‌افتند. بسیاری از ناهنجاری‌های ناخن نیز بی‌ضرر هستند (هر کسی که دچار سفیدی ناخن است،لزوما هپاتیت ندارد). اگر شما در مورد ظاهر ناخن خود نگران هستید، به یک متخصص پوست و زیبایی مراجعه نمایید.

تغییرات در ناخن لزوماً نشانه بیماری خاص نیستند

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر