مواد غذایی که باعث کسالت و خستگی می‌شوند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی که باعث کسالت و خستگی می‌شوند

احساس کسالت و خستگی با این مواد غذایی

مجله پزشکی و سلامتمسلماً یکی از عوامل احساس کسالت و خستگی ، کمبود خواب است، اما تغذیه و رژیم غذایی نیز نقش مهمی در احساس کسالت و خستگی دارد. برخی از مواد غذایی با وجود این‌که مفید هستند، اما باعث احساس خستگی می‌شوند. به همین دلیل مصرف این مواد غذایی در وسط روز که شما در تلاش برای بیدار ماندن هستید، مناسب نمی‌باشد.

احساس کسالت و خستگی با این مواد غذایی

موز و کسالت و خستگی

موز ماده غذایی سرشار از منیزیم است که شل کننده عضلانی می‌باشد. اگرچه موز یک میان وعده سالم و مغذی است و به راحتی می‌توانید آن را به همراه خودتان به سرکار ببرید، اما مصرف این ماده غذایی موجب افزایش احساس کسالت و خستگی می‌شود و انرژی شما را در طول روز کاهش می‌دهد. بهتر است این میوه خوشمزه و سالم را قبل از خواب میل کنید تا به راحتی به خواب بروید.

کسالت و خستگی با گوشت قرمز

گوشت پرچرب می‌تواند موجب احساس سنگینی و سیری شدید شود، دلیلش این است که شکستن و هضم چربی‌ها برای بدن سخت است، در نتیجه بدن برای استفاده از مواد مغذی آن، به فرایندهای هضم پیچیده‌تری نیاز دارد. انرژی که بدن برای هضم این چربی‌ها، استفاده می‌کند، باعث احساس خستگی می‌شود.

کسالت و خستگی با گوشت قرمز

گیلاس مسبب کسالت و خستگی

از آنجایی که گیلاس سرشار از ملاتونین است، در نتیجه به القای خواب طبیعی و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. گیلاس به تعمیر چرخه خواب طبیعی و تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می‌کند. به همین دلیل است که گیلاس میان وعده مناسبی نیست، زیرا موجب احساس خستگی در وسط روز می‌شود.

نان سفید و احساس کسالت و خستگی

متأسفانه، نان سفید شامل شیرینی، برنج سفید، ماکارونی، کیک و غذاهای فراوری شده است. از آنجا که این کربوهیدرات‌ها شاخص قند خون و فیبر بالایی دارند، در نتیجه شکستن و هضم آن‌ها در بدن به سرعت انجام نمی‌شود و شما بعد از مصرف این مواد غذایی، جریان ثابتی از انرژی دریافت نمی‌کنید. همچنین، مقدار زیادی آرد و شکر آن‌ها می‌تواند باعث گیجی و احساس خستگی شود.

کسالت و خستگی در اثر خوردن ماهی

ماهی‌هایی مثل ماهی قزل‌آلا، هالیبوت و ماهی تن، غنی از ویتامین B6 هستند. بدن از ویتامین B6 برای ساخت ملاتونین (هورمون خواب) استفاده می‌کند به همین دلیل است که خوردن ماهی موجب احساس خستگی می‌شود. ماهی‌ها آرام بخش‌های طبیعی هستند که بهتر است قبل از خواب شب، این مواد غذایی مغذی را مصرف کنید تا احساس کسالت و خستگی شما بیشتر شود و آرام بخوابید.

کسالت و خستگی در اثر خوردن ماهی

بوقلمون همراه با کسالت و خستگی

پروتئین بدون چربی مانند بوقلمون سرشار از تریپتوفان است که اسیدآمینه‌ای برای افزایش سطح سروتونین است. به همین دلیل است که مصرف این پروتئین با احساس خستگی همراه است.
بنابراین، همان‌طور که خوردن، بهترین ایده برای کاهش احساس خستگی و تنبلی در طول روز است، اما باید توجه زیادی به مواد غذایی که می‌خورید، داشته باشید تا با خوردن آن‌ها در طول روز احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید و کسالت و خستگی شما کاهش یابد. اگرچه این 6 ماده غذایی مغذی هستند اما بهتر است در طول روز استفاده نشوند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر